fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

לאורי דורון יש שיטה איך להוציא את השנאה והפחד למתמטיקה

אורי דורון צילום אתי ליבק
אורי דורון צילום אתי ליבק

אורי דורון, מורה למתימטיקה בתיכון אלדד בנתניה, הוא גם מחנך ורכז שכבה. לצד זאת יש לו מרכז למידה למתמטיקה אותו מנהל בימים אלה בנו אריאל. המרכז פועל 31 שנים ובו שיטת ההוראה היא הטרוגנית שמתאימה לכל תלמיד את הרמה שלו ומקדמת אותו בהתאם מהנקודה בה נמצא.

מתמטיקה זה מקצוע שילדים רבים מתקשים בו ותלמידי תיכון נמנעים ללמוד אותו ברמה מוגברת. משרד החינוך של נפתלי בנט יצא לפני שנה בקריאה לתלמידים ללמוד חמש יחידות ואכן במהלך השנה יש עליה בכמות התלמידים שלומדים מתמטיקה ברמה מוגברת. אבל לא כולם מסוגלים ורבים שונאים את המקצוע. אורי דורון יודע את זה טוב מאד.

"לכל אחד יש את הפוטנציאל להצליח, אלא שהמורים צריכים לנגן בתווים הנכונים ולהפיק מכל תלמיד את מקסימום היכולת שלו. תלמידים מגיעים אלי עם חוסר בטחון וחוסר מוטיבציה, ילדים שהרימו ידיים למקצוע. לאט לאט לאחר שהם חווים הצלחות קטנות ומקבלים פידבקים חיוביים לכל הצלחה הם פותרים תרגילים לבד בלא לבקש סיוע".

אורי דורון צילום אתי ליבק
אורי דורון צילום אתי ליבק

איך מתאימים שיטת לימוד לכל ילד?

"דבר ראשון יש להוציא את השנאה והפחד למתמטיקה מכל ילד ולחזק את הבטחון שלו תוך בחינה מה בדיוק מתאים לו. יש ילדים שמעדיפים טבלאות, יש תלמידים שצבעים עוזרים להם כי יש להם זכרון חזותי מצוין ויש תלמידים שאני מעביר להם את התרגיל בצורת סיפור כאשר אני מפרק כל יחידה לסיפור. זה קרה לי עם תלמיד מרעננה שהתקשה במיוחד במתמטיקה ולא צלח בכל שיטה. כשהגעתי אליו הביתה ראיתי שחדרו מלא בספרים אותם הוא אוהב לקרוא. מיד הבנתי שכאן אני צריך להמציא דרך חדשה שמתאימה לו במיוחד".

בכיתה שלו מתנגנת מוסיקה קלאסית ברקע: "היא גם מרגיעה, גם מנתקת מרעשים אחרים וגם נכס לילדים שלומדים לא לפחד ממנה בעתיד".

הילדים לומדים בדירה פרטית באווירה משפחתית: "הם לא באים לכאן לכיתה מוקפדת, יש להם כאן הרגשה של בית, של משפחה. הם יכולים ללכת יחפים, לקום ולשתות מתי שהם רוצים וכשאנחנו עושים ימי מרתון תרגילים במתימטיקה אני עושה להם ארוחה וכולם יושבים ביחד וגם נהנים. התלמידים מרגישים שהם ביחד צריכים להצליח והחזק מלמד את החלש כך, שיש כאן לצד הלימודים גם ערכים של עזרה הדדית וקידום החלש."

אורי דובלר צילום ירין פרץ
אורי דובלר צילום ירין פרץ

אני למדתי ארבע יחידות מתמטיקה והיום מלבד לתרגל עם הנכדים שלי אני לא משתמשת במקצוע. אז בשביל מה צריכים מתימטיקה מוגברת?

"המטרה בלימוד המתמטיקה היא לא רק כלים ללכת לשוק ולחשב אם הירקן לא רימה אותך. המטרה היא לפתח חשיבה, להסתכל על הדרכים השונות לפתירת הבעיה ממש כמו בחיים. מתמטיקה היא כלי משמעותי לחיים. לא כולם חייבים ללמוד לחמש יחידות אבל כולם חייבים לדעת אותו ולכן הוא מקצוע ליבה".

דורון, 50 נשוי ואב לתאומים, תושב רמת פולג. גדל בברזיל לשם הגיעו הוריו בילדותו בשליחות של הסוכנות היהודית. הוא למד בתיכון שרת בנתניה ובצבא עסק בקליטת חיילים עולים מדרום אמריקה. אחרי שלמד חינוך ומתמטיקה הוא לימד בבית הספר נורדאו וכשנפתחה החטיבה הוא עבר לאלדד. מאז הוא שם.

"בחרתי בחינוך כפרויקט חיים שלי. אני מלמד כבר מעל 30 שנה ועדיין אוהב ללכת על יום ללמד בבית הספר. אני אוהב את המקצוע והתלמידים מתחברים לשעורים שלי. השעורים שלי הם לא פרונטליים. אני מלמד הקניות בקבוצות בהקבצות ב' ו-ג' וזה אומר מספר דקות של הסבר על הלוח ובהמשך אני עובר בין הקבוצות כדי להטמיע. השיטה נקראת סיוע עמיתים וזה מבוסס על כך שבכל קבוצה יש תלמיד חזק שמסייע למתקשים ממנו. הם כמו מורים קטנים והם מסבירים בדיוק כמו שאני עושה ובאותה עת לומדים בעצמם. הם המורים הפרטיים הטובים ביותר".

אורי אוהב לעבוד דווקא עם תלמידים בעלי קשיי למידה והפרעות קשב: "אני טוען שכל מורה יכול לעבוד עם ילדים בהקבצה א' אבל האתגר הגדול הוא לעבוד עם תלמידים מתקשים שהתייאשו מהמקצוע ותאמיני לי שאני מדבר מניסיון רב שנים ואני יודע שיש ביניהם תלמידים שנבחנו על חמש יחידות. העבודה איתם היא מאתגרת ויש בה סיפוק עצום".

אז המרכז שלך נותן שעורים פרטיים במתימטיקה?

"זה בעצם מרכז בו התלמידים מקבלים שעורים פרטיים בקבוצות ולכן העלות זולה יותר בהרבה משעורים פרטיים. בנוסף הם מקבלים מרתונים של שלוש שעות ברציפות כשיש להם מבחנים ולקראת הבגרות המרתונים הם בני ארבע וחצי שעות. מגיעים לכאן ילדים מכל הארץ והיופי הוא שהילדים יוצרים ביניהם קשרים".

האם בנים טובים יותר במקצועות הריאליים?

"לא. היום הבנים והבנות טובים במידה שווה".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות