fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

חיים רק פעם אחת (אז קחו אוויר וחייכו לעולם)

ליאת קרפל, יועצת ארגונית, מרצה ומנחת קבוצות מנתניה, קמה כל בוקר עם שיר קטן בלב ומנסה להעביר את זה הלאה למי שסביבה. ככה זה כשאת באמת מאמינה שהחיים הם אוסף של אפיזודות והדרך להתמודד איתן היא פשוט להישאר חיוביים. אפשר בהחלט לנסות בבית
צילום: סבינה פישמן

 

תנו לליאת קרפל אתגר, והיא תלך עליו בכל הכוח. לפני תשע שנים היא הצליחה לשכנע את ראש העירייה, מרים פיירברג-איכר, לאפשר להוריה לחגוג 50 שנות נישואים בגן השושנים ברחוב סמילנסקי בו נישאו. לפני ארבע שנים הוציאה ספר עם המתכונים של אמה ז"ל בגופן שושנה, פרויקט ראשון מסוגו בארץ בו הצליחו להתחקות אחר כתב יד של אדם שנפטר ולהכין ממנו פונט, ומאז היא עובדת על החלום שלה: שלאנשים יהיה קצת יותר אכפת אחד מהשני.

רק אתם קובעים

קרפל, בת 41, חיה בזוגיות ואמא לשלושה ילדים, יועצת, מנחה ומרצה בעלת תואר שני בייעוץ ארגוני, עוסקת בתחום זה 12 שנים, ובארבע השנים האחרונות היא יועצת הבית של חברת סלקום. כחוקרת התנהגות אנושית, קרפל מאמינה שרק אנחנו קובעים איך ייראו חיינו, במיוחד ההתנהגות שלנו. "אנשים מונעים מרגש. כשאתה קם בבוקר כדאי לך לקבל החלטה מודעת איך אתה רוצה שיתנהל היום שלך".
אחרי שנים שבה שימשה יועצת ארגונית ומנחת קבוצות בתחום "המיומנויות הרכות" (חוויית לקוח, תקשורת אפקטיבית ועוד) בחברות וארגונים, התחדדה אצל קרפל ההבנה שכדי שלאנשים יהיה אכפת אחד מהשני, הם צריכים לחוות שינוי פנימי והתפתחות אישית הרבה לפני שהם רוכשים את אותן מיומנויות.

"תנו לשמחה להשתלט לכם על הגוף ו... תעופו של החיים". ליאת קרפל (צילומים: סבינה פישמן)
"תנו לשמחה להשתלט לכם על הגוף ו… תעופו של החיים". ליאת קרפל (צילום: סבינה פישמן)

 

איך מייצרים מהרעש של החיים, מהבאסה, חיים טובים יותר? 
"התשובה היא אימון עצמי. כאשר אנחנו רוצים לשפר את הכושר שלנו, אנחנו הולכים לחדר כושר. כשאנחנו רוצים לשפר את החיים, אנחנו הולכים לחדר כושר מנטלי. לצערנו, אנחנו לא נמצאים בחופשה תמידית בתאילנד".
מה זאת אומרת?

"החיים מורכבים מעבודה עצמית בצעדים קטנים. אני מייצרת מצבים שבהם אני מטעינה את את הסוללה שלי. ב-80 אחוז מהזמן שלנו אנחנו מוציאים אנרגיות על עבודה, מטלות, על המסביב – ורק לא על עצמנו. חשוב שניתן את הדעת איזה משקל אנחנו נותנים לעצמנו ביומיום, אסור לנו לשכוח לרגע שיש לנו את עצמנו".

בחיים יש מהמורות, מתח, עצבים וחוסר שביעות רצון. איך עושים את השינוי?
"כל אחד מסתכל על חייו מנקודת מבט אחרת. יש מי שמתלונן, רוב הזמן לא מסתדר לו, קשה לו, אכלו לו ושתו לו. יש מי שמסתכל על החיים מזווית רחבה יותר, לוקח את הדברים הטובים או הלא טובים מבין המהמורות ובודק איך הוא ממנף את כל החבילה הזו שקיבל, או שפתאום נאלץ להתמודד איתה – לטובתו. מה שהחיים מציעים לו הוא לוקח ועושה איתם משהו לשביעות רצונו. מדובר בניקוי התודעה, איך למרות כל הרעש מסביב – מצליחים ליהנות מהרגעים הקטנים".

ספר מתכונים. עם אמא שושנה ז"ל (צילום: סבינה פישמן)
ספר מתכונים. עם אמא שושנה ז"ל (צילום: סבינה פישמן)

 

חבל על הזמן

לפני כשנה יצאה קרפל עם סדרת הרצאות וסדנאות תחת השם "לעוף על החיים" שכתבה עם חברה רביב ז'ק. המטרה הייתה לקחת את הקשיים בכל מעגלי החיים: בית, זוגיות, ילדים, שגרה, עבודה, פרנסה, מצב ביטחוני ועוד ולתת לאנשים כלים יישומים, כדי לשפר את חוויית ה-Aliveness שלהם, את החיות שבהם. כי המשאב היקר שלנו הוא הזמן. אין זמן אחר.
אמי, שושנה קרפל ז"ל, הייתה אומרת: 'אדם אינו יכול לבחור איך ימות, אך יכול לבחור איך יחיה'".

זה משימה כבדת משקל להגיד לאנשים איך לחיות.
"כל מה שאני עושה ומדברת בדקתי על עצמי. כמובן שכל זה נתמך בתיאוריות מהארץ ומהעולם, אני אחת החסידות הגדולות בעולם של פסיכולוגיה חיובית".

קרפל, גדלה בנתניה. אמה, שושנה, הייתה מורה ברופין, ואביה, ארתור, היה בעליו של מוסך פאר. בצבא שירתה כקצינת אימוץ בחיל חינוך, תפקיד ייחודי שבמסגרתו מצאה משפחות מאמצות לחיילים בודדים ושאינם בודדים.

עם שחרורה למדה ייעוץ ארגוני וכאמור ב-12 שנה האחרונות היא מעבירה הרצאות וסדנאות לחברות וארגונים פרטיים ומופיעה בערבי חברה ובמעגלי נשים.
הרצון שלה להסביר לאנשים איך אפשר להפוך את החיים למלאי שפע ושמחה, מביא אותה לכל רחבי הארץ עם הרצאה המועברת בצורה הומוריסטית, אך אל תתבלבלו – מדובר במידע מבוסס מעולם הפסיכולוגיה החיובית, בשילוב המון דוגמאות מהחיים.

ההרצאה מלאה בתובנות ובמתן כלים פרקטיים ויומיומיים, החל מנשיקת בוקר טוב לבעל או לאשה, דרך היחס לילדים, לחברים בעבודה, לבוס ועוד. היא מאירה את כל הפינות הנסתרות, החבויות והחשוכות שבתוכנו, מנערת מהם את האבק ומזכירה לאנשים שהכול תלוי בצורת ההסתכלות שלהם על החיים.
"עיקר ההרצאה הוא איך אנחנו הופכים את היום שלנו ליום מוצלח יותר, איך אנחנו מרגישים שאנחנו חיים באמת, איך להיות במודעות כאן ועכשיו. אני מלמדת איך אפשר לקבל ביקורת ברוח טובה יותר ולהפוך אותה למעצימה. אז קחו אוויר, תנו לשמחה להשתלט לכם על הגוף ו… תעופו של החיים".

 

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות