fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

הדייט של רועי גליץ עם הטבע

אוהב במיוחד לצלם דובים. רועי גליץ
אוהב במיוחד לצלם דובים. רועי גליץ

 

רועי גליץ צלם טבע ושגריר ארגון גרינפיס העולמי, מתעד חיות בסכנת הכחדה בעולם. הוא יזם בנשמה, הקים את אחד מבתי הספר לצילום הגדולים בעולם, חברת מסעות צילום ובית ספר לדיבור מול קהל. מגזין דה מרקר בחר בו כאחד מ״40 הצעירים המבטיחים בישראל״ וצילום מפורסם שלו 'חולם על קרח-ים', זכה במקומות ראשונים בתחרויות רבות. גליץ מרצה ברחבי העולם, גם ב-TED ובעיקר, רוצה שנשמור על הסביבה

גליץ, מנתניה, צלם טבע ושגריר ארגון גרינפיס העולמי, מגיע חמוש במצלמות  אל קצוות העולם כדי לתעד בעלי חיים בסכנת הכחדה ולעורר את המודעות למצבם בקמפיינים בינלאומיים.

בקצה העולם. גליץ. צילום יובל אופק
בקצה העולם. גליץ. צילום יובל אופק

בארץ רבים מכירים את גליץ כיזם מוביל בתחום הצילום. הוא הקים את גליץ בית הספר לצילום – אחד מבתי הספר לצילום הגדולים בעולם, את פוטוטבע – חברת מסעות צילום מצליחה ובשותפות את טוקמאסטר – בית ספר לדיבור מול קהל. כנס הצילום של ישראל, אותו ייסד לראשונה ב-2008, יתקיים בעוד כחודש בפעם ה-12 בהיכל התרבות ומגזין דה מרקר בחר בו כאחד מ״40 הצעירים המבטיחים בישראל״.

בנוסף לפעילותו העסקית, גליץ, שמיצב עצמו כאחד מצלמי הטבע המובילים בעולם, הוא גם שגריר עולמי של גרינפיס ומרצה מבוקש, שהרצה בין היתר בשלושה כנסי TEDx ובהם בבית האופרה באוסלו. בהרצאות אלו משתף גליץ בסיפורים מסעירים ממסעותיו ברחבי תבל, מהקוטב הצפוני ועד אנטרקטיקה, וקורא לנו לשמור על העולם בו אנחנו חיים.

הוא נולד בנתניה וכיום גר בגבעתיים עם אשתו יעל, רופאה במקצועה, וארבעת בניהם. בנתניה, בה גדל והתחנך, התחיל את צעדיו הראשונים בתחום הצילום ובימים אלו עבודותיו מתפרסמות במגזינים, תערוכות וסרטי טבע בערוצי תקשורת מובילים בעולם. לאחרונה אף זכה בפרס מצוינות בצילום על צילומיו בסרט Snow Bears של ה-BBC.

"בכל פעם שהגעתי לאחד היעדים המרוחקים האלו, הבנתי קצת יותר עד כמה הטבע שלנו בסכנה אמיתית ומוחשית. לפני שביקרתי במקומות כמו הקוטב הצפוני, אנטרקטיקה, קמצ׳טקה ואפריקה, המושג התחממות גלובלית היה עבורי מונח גדול ששומעים עליו בחדשות. רק כשהגעתי לשטח וראיתי במו עיני איך הטבע שלנו משתנה, ולא לטובה, הבנתי מה האימפקט העצום של הדבר הזה. ראיתי בעלי חיים רזים יותר ויותר, קרח ים שנמס ונעלם, קרחונים מתכווצים. זה נחרט לי בנשמה. באפריקה זה בלט במיוחד, כל פעם שהגעתי לשם היו פחות בעלי חיים. אנחנו יודעים גם שהיום יש שם למשל 7,100 צ׳יטות לעומת יותר מ-100,000 במאה הקודמת. זה נחרט לי בנשמה. החלטתי לפעול ולנסות לעזור כמה שאפשר. להעלות מודעות במדיה בארץ ובעולם. לשמחתי, ארגון גרינפיס בחרו בי כשגריר לקוטב הצפוני והדרומי, וכבר יש תוצאות לחלק מהקמפיינים שזכיתי להשתתף בהם״.

רועי אוהב דובים צילום יניב שניידר
רועי אוהב דובים צילום יניב שניידר

 

לפרסם במגזינים הנחשבים בעולם ולהופיע בערוצי החדשות המובילים זה כנראה לא מספיק לרועי, לכן הוא משקיע בשנים האחרונות הרבה משאבים בהרצאות בכנסים בעולם. הוא הופיע, כאמור, שלוש פעמים בכנסי TEDx בפינלנד, אירלנד וסקוטלנד, ומול אלפי אנשים שיתף בסיפורים האישיים שלו על בעלי החיים המרתקים שפגש.

מה הנושאים של ההרצאות שלך והאם כל אחד יכול להזמין אותך?

"אני מדבר בעיקר על שתי האהבות הגדולות שלי – צילום וטבע. העולם הזה כל כך מדהים שאפשר לדבר עליו בלי סוף. יש הרצאות על שימור הסביבה, יש כאלו המתארות את ההרפתקאות שעברתי בדרך לצילומים המפורסמים שלי ויש הרצאות שבהן אני נותן לקהל הצצה אל מאחורי הקלעים ומסביר כיצד ליצור תמונות חזקות. בכל הרצאה אני מנסה לגעת בעולם החי מזווית שונה – אימהות, הישרדות, מיניות ועוד. אני משתדל לחדש בנושאים כל הזמן. אני מרצה בעיקר בכנסים ברחבי הארץ ובאירופה, וכל אחד יכול להזמין הרצאה דרך האתר שלי. אני שמח לפגוש קהלים שונים ומעניינים. הסיבה שאני מאוד אוהב הרצאות היא שבניגוד לטלוויזיה, שבה אני מדבר באולפן אל מצלמה, בהרצאה אני רואה את העיניים של האנשים נדלקות ואת הרצון של האנשים לפעול למען הסביבה ולצאת להרפתקאות מיוחדות שכאלה. בסופו של דבר אני מרגיש שהייתה הרצאה מוצלחת כשאנשים יוצאים ממנה כ'שגרירים' של הטבע כמוני״.

משתף בחוויות ממסעותיו בעולם. הרצאה בטד צילום: אור קפלן
משתף בחוויות ממסעותיו בעולם. הרצאה בטד צילום: אור קפלן

איך הכל התחיל?

"גרתי רוב שנותיי ברחוב שלמה המלך בנתניה. למדתי ביסודי בבית הספר "יהודה הנשיא" עם המחנכת האגדית, דליה פרידמן. בתיכון "שרת" העברתי את שנות ההתבגרות, היו שם כמה מורים שהשפיעו עליי מאוד ובראשם תמר קטקו. באותה התקופה עבדתי בפיצריה "דון פדרו" שבמדרחוב ואחרי הצבא עבדתי בחנות פוטו גלרי (Zoom4u) אצל מיכה שקד. במשך תקופה קצרה עבדתי אצל אבא שלי בסוכנות הביטוח הפנסיוני שלו באזור התעשייה החדש בנתניה".

המפגש עם עולם הצילום ריתק אותו. הוא החל לצלם תמונות אמנותיות בשלוליות בחורף ולמד בעצמו צילום תוך כדי עבודה בחנות בנתניה. בלי תחנות ביניים בעסקים, הוא הקים בית ספר לצילום, שתוך מספר שנים הפך לשם דבר בארץ ובעולם. כנסי הצילום השנתיים, אליהם מגיעים אלפי אנשים מהארץ והעולם, הובילו אותו להמשיך ליזום.

"אני יזם בנשמה, אני מאוד אוהב ליצור ולהרים פרויקטים חדשים. זה מרתק בעיניי לקחת רעיון ולהפוך אותו למציאות, זה קצת דומה לתינוק שנולד ואתה מטפח אותו עד שהוא הולך לבד ובסוף פורש כנפיים. אני בחרתי בתחום הצילום כי שם נמצאת התשוקה שלי. אני מתרגש ללכוד ולשתף בנקודת המבט שלי בזמן מסוים. אני אוהב להראות לאנשים דברים ומקומות שהם כנראה לא יראו בעצמם. אז הקמתי בית ספר לצילום שכיום מקיף כשלושה רבעים מתחום לימודי הצילום בארץ ונחשב לאחד הגדולים בעולם. הוצאתי 27 גיליונות של מגזין צילום שנקרא קומפוזיציה. ייסדתי חברת טיולים שנקראת פוטוטבע מסעות בעולם, שמוציאה כמעט אלף מטיילים בשנה וממשיכה לגדול, את בית הספר לדיבור בפני קהל טוקמאסטר בשותפות עם מרכז המרצים לישראל ואת כנס הצילום של ישראל שמתקיים מדי שנה בנובמבר בהיכל התרבות תל-אביב. זו זכות גדולה לעמוד בראש מיזמים שאני גאה בהם כל כך, וכבוד גדול לקבל הכרה על כך. השנה מגזין דה-מרקר כלל אותי ברשימת '40 הצעירים המבטיחים' וכיכבתי בקמפיין של רכב השטח ״סקודה קודיאק״ בזכות החיבור האינטואיטיבי של הזהות הציבורית שלי לדובים ולטבע. אני מוקיר תודה על כל ההישגים האלו, וכמובן שלא הייתי מגיע לאף אחד מהם לבד. אני חייב המון לצוות המדהים והמסור שלי, אנשים שמלווים אותי כבר שנים רבות והם הכוח האדיר שגורם לכל זה לקרות. כל אחד מהם תורם תרומה עצומה לעשייה המבורכת הזו״

 

צילום, מסעות צילום וכנסים. איך זה משתלב?

"אני חושב שצילום זה אחד התחביבים הכי נפוצים בעולם. יש משהו מאוד רומנטי להקפיא את הרגע שהוא נקודת המבט הייחודית שלך ולשתף אותו עם אחרים. זה זיכרונות, אמנות, תקשורת, קסם. החיבור להדרכה היה טבעי כי אני מאוד אוהב ללמד וגם עשיתי את זה בצבא כשהייתי, בתפקיד האחרון, מפקד בבה״ד 15 (בית הספר למודיעין). רציתי להדביק כמה שיותר אנשים בחיידק הצילום ולתת להם את הכלים לחוות את המציאות בדרך אחרת ועשירה. בהמשך, חברת המסעות נולדה מתוך הרצון לתת מענה לבוגרים של קורסי הצילום שיש להם כבר את היכולת לצלם ועכשיו הם רוצים לצאת לעולם הגדול, ללמוד לצלם בשטח וכמובן לחזור עם צילומים מדהימים וחוויות לכל החיים. כנס הצילום של ישראל הוא מעין דבק ואירוע שנתי שמאחד את הקהילה הנפלאה של הצילום בארץ. כ-2,500 צלמים מגיעים לאולם המכובד של היכל התרבות ומקשיבים למרצים שאנחנו מביאים במיוחד מרחבי העולם. כמו כן, 35 יבואנים וחנויות צילום מציגים את החידושים האחרונים בתחום עם הנחות למבקרים. זו חוויה מדהימה".

אוהב במיוחד לצלם דובים. רועי גליץ
אוהב במיוחד לצלם דובים. רועי גליץ

 

מה אתה עושה עם הצילומים שלך?

"הצילומים שלי מתפרסמים בחשבונות שלי ברשתות החברתיות בעיקר, שם אני שומר על קשר עם כל העוקבים וגם עונה לשאלות של מתעניינים. אבל גם מפרסם בהרבה מגזינים בארץ ובחו״ל. יש לי סדרת כתבות במוסף '7 ימים' של ידיעות אחרונות. הצילומים שלי זכו ביותר משישים פרסים בינלאומיים בשנים האחרונות ואני מציג בגלריות ומוזיאונים וגם מוכר הדפסות חתומות. יש כל כך הרבה דברים שצילומים יכולים לעשות והשאיפה שלי היא בעיקר לגרום לאנשים להתאהב בבעלי החיים ולרצות להגן על הטבע הקסום שלנו".

מה אתה הכי אוהב לצלם?

"טבע. ספציפית אני מאוד אוהב לצלם דובים ברחבי העולם. הייתי הרבה מאוד פעמים בקוטב הצפוני, בקמצ׳טקה, קנדה ומקומות נוספים בעקבות האהבה לדובים. דובי הקוטב, בעיקר, הם סיפור אהבה מתמשך שאני פשוט לא מצליח למצות. אני חושב שהסביבה הקיצונית, הקור והאתגר הם חלק מהותי מהמשיכה לבעל החיים המיוחד הזה".

אוהב את התמונה. חולם על הקרח
אוהב את התמונה. חולם על הקרח

יש לך צילום ספציפי שאתה אוהב?

"קשה מאוד לבחור צילום אחד, יש כמה צילומים שאני מאוד אוהב והחוויה שמקושרת אליהם היא חלק מהותי עבורי מהצילום עצמו. אבל זה רק אצלי כי חוויתי אותם. אובייקטיבית יש כמה צילומים שנחשבים מוצלחים לפי כמות הפרסים שהם קטפו. הצילום 'חולם על קרח-ים' לדוגמה, זכה הכי הרבה מקומות ראשונים בתחרויות".

איך אתה מגיע למקומות הקיצוניים הללו?

"כמובן שהמקומות האלו יקרים מאוד וקשה לתחזק שגרת מסעות עקבית כשהמשאבים הם מוגבלים. אני זכיתי לשלב את האהבה עם הדרכה ואני לוקח איתי אנשים הרפתקנים למסעות האלו. אני מוביל אותם, דואג לטובתם ולהצלחת המסע וכמובן שיוציאו תמונות מדהימות. המסעות האלו מממנים לי את הצילומים שבסופו של דבר אתם רואים כאן ואני אסיר תודה על כך".

איך מקבלים בעולם ישראלי שדואג לטבע העולמי?

"אני קודם כל ישראלי ובכל מקום גם מדגיש זאת. זה תענוג לעמוד על הבמה ולקבל גביע זהב שבצדו האחורי רשום ישראל בגדול ליד שמי. גם כשאני מרצה במקומות שחשבתי שפחות אוהבים אותנו וחששתי אפילו מהפגנות נגדי גיליתי חיבוק חם ואוהב שמעולם לא ציפיתי. אני חושב שכולם הם קודם כל בני-אדם ואני מניח שכאשר אני מגיע עם כובע של אמן ושל שומר הסביבה, התמיכה היא נהדרת. בדרך פגשתי אנשים יקרים ומרתקים ממדינות שבחיים לא היינו מדברים איתן כמו כוויית, עמאן, בחריין ואחרות ובסופו של דבר יש המון כבוד הדדי ושמים את חילוקי הדעות בצד. הייתי אורח של שגרירות ישראל באוסלו, שם נפגשתי עם בכירים בממשלה הנורווגית והרצאתי בהיכל האופרה של אוסלו על הקוטב הצפוני. בתקופה הקרובה, ביחד עם משרד החוץ נצליח להראות צד אחר של ישראל שפועלת למען עולם הטבע ולשימור הסביבה".

רועי גליץ והאישה יעל
רועי גליץ והאישה יעל

וזמן למשפחה יש?

"זה אתגר עם ארבעה בנים בגילאים 10, 8, 4 ו-2. זכיתי באישה מדהימה בשם יעל שהיא רופאה, סופר מוכשרת ופורצת גבולות בתחומה באף-אוזן-גרון ואני תומך בה מאוד וגאה בהישגים המרשימים שלה. יעל תומכת מאוד בדרך החיים שלי ומאמינה בחשיבות המהלכים שאני עושה. יש לנו, לשמחתי, עזרה מהמשפחה היקרה ומטפלת שעוזרת עם הילדים בשעות אחר הצהריים. אני נהנה לבלות עם הילדים מדי ערב ונהנה לטייל איתם בארץ ולהכיר להם את הטבע שלנו. כשיגדלו ויידעו להעריך את הטבע ולהבין אותו ויוכלו גם להיזהר במקומות קיצוניים יותר אצרף אותם אלי למסעות מרתקים".

אתה כל כך חרד להיכחדות בעלי חיים ולכדור הארץ. מה צופן העתיד האישי שלך?

"העתיד עטוף מסתורין, לא הייתי מדמיין בחיים שהייתי מגיע לאיפה שהגעתי ולכן קטונתי מלהעריך מה יקרה בהמשך. אני מתכנן להרים כמה דברים מעניינים בהמשך הדרך, כולל פרויקטים סביבתיים משמעותיים. יחד עם ארגון גרינפיס אנחנו נשתדל ליצור אימפקט על הקוטב הצפוני ועל עמידה ביעדי הפחתת פליטת המזהמים. כמרצה, אני מתכנן לצאת לסבב הרצאות גדול ברחבי ארצות הברית כדי לשתף קהל רב במצב העולם ולהראות את הסיפורים של בעלי החיים האינדיבידואליים שמושפעים הכי הרבה משינויי האקלים".

 

 

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות