fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

בן 54 מנתניה מאושפז בבי"ח לניאדו במצב קשה עם מלריה

תושב נתניה שחזר מגינאה המשוונית אושפז אמש במצב של קריסת מערכות
בית החולים לניאדו (צילום: רותי ברמן)
בית החולים לניאדו (צילום: רותי ברמן)

גבר, 54 המחלק את זמנו בין ישראל למדינות אפריקה חזר מגינאה המשוונית לפני מספר ימים, אושפז בשלוש לפנות בוקר לחדר המיון של לניאדו במצב קשה של קריסת מערכות. לדבריו פנה לקופת חולים מספר ימים לאחר שובו ארצה  עם חום, אך שוחרר לביתו במחשבה כי מדובר במחלה וירלית.

תרופת מלרון נגד מלריה
תרופת מלרון נגד מלריה (צילום: רותי ברמן)

ד"ר רגב כהן מנהל יחידת מחלות זיהומיות בבית החולים הוזעק לביה"ח ובבדיקת דם שנעשתה לו התגלה כי הינו סובל ממחלת המלריה מן הסוג המסוכן שהוא מלריה פלציפרום ולמעלה מ-30 אחוזים מכדוריות הדם האדומות שלו נגועות בטפיל המלריה.

האיש הועבר ליחידה לטיפול נמרץ כללי והחל לקבל את הטיפול המתאים. לפי דברי החולה הוא קבל טיפול מונע לפני ובמהלך נסיעתו. לדברי מנהל היחידה לטיפול נמרץ ד"ר מוריס שפירו המאושפז עדיין במצב קשה אך יש תקווה שיתגבר על מחלתו. עם זאת, מדגיש ד"ר רגב מנהל מרפאת המטיילים בבית החולים לניאדו כי כל מי שעובד או מטייל באזורים מוכי מלריה חייב להקפיד על שימוש באמצעי מניעה כנגד עקיצות יתושים ועל נטילת טיפול מונע כנגד מלריה לאורך כל השהות וגם לאחר מכן לפי סוג התרופה.

ד"ר רגב: "מלריה מתחילה בחום גבוה ומלווה בכאבי ראש, צמרמורת והזעה. המלריה עלולה לפגוע בכליות, בריאות ובמוח. היות ותסמינים אלו יכולים להראות כמחלת וירלית רגילה, על מנת להגיע לאבחנה הנכונה ובזמן הנכון, חייבים לתשאל את החולה לגבי שהות באזורים מוכי מלריה, ולחפש את הטפיל בבדיקות הדם של החולה. המחלה עלולה להתקדם במהירות ולהסתיים בפגיעה רב מערכתית ואף במוות אם לא מגיעים לאבחנה בזמן. היתושה שמעבירה את הטפיל היא ממשפחת האנופלס שעוקצת בעיקר בערב ולפנות בוקר, לכן המניעה העיקרית היא הגנה מפני נשיכות יתושים, ע"י לבישת בגדים ארוכים בשעות החשיכה ומריחת חומר דוחה יתושים ובבתי מלון רבים אפשר לבקש "כילה" מעל המיטה".

יש תרופות נגד מלריה?
"ישנן מספר תרופות עיקריות למניעת מחלת המלריה והן: מלרון, מפלקווין, כלורוקווין, דוקסילין, ופרמקווין. חיסון נגד המחלה עדיין לא קיים, ונמצא בשלבי מחקר. לשהות קצרה של מספר ימים במרבית אזורי העולם הנגועים, תרופת הבחירה תהיה מלרון (malarone). התרופה נוחה לשימוש ובעלת מעט תופעות לוואי, אם כי עדיין מחירה בשוק גבוה.

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות