fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

דברו חלש. בערבית

אבשלום פרג'ון ממושב עופר, נגן מוזיקת עולם ומזרחן מושבע, חושב שהצעד הראשון לדו קיום הוא ללמוד לדבר בשפה של שכנינו. בקורסים שהוא מעביר ברחבי הארץ, לומדים ישראלים לדבר הרבה יותר מערבית מדוברת
אבשלום פרג'ון צילום: שמוליק בלמס
אבשלום פרג'ון (צילום: שמוליק בלמס)

הרומן של אבשלום פרג'ון ממושב עופר עם הערבית החל כשהיה תלמיד תיכון ומאז האהבה שלו לשפת שכנינו/אויבנו רק הולכת ומתעצמת. בשנה האחרונה מעביר פרג'ון קורסי ערבית מדוברת ברחבי הארץ.

הכל החל כשחברתו לספסל הלימודים בתיכון, ענת פרידמן נדיר, פנתה אליו וסיפרה כי במקום מגוריה, פרדס חנה, התעורר ביקוש ללימודי ערבית והציעה לו לפתוח קורס אצלה בבית. פרג'ון, בן 56, רווק ואב לילד בן 15 שמתגורר בספרד, למד ערבית מורחבת במסגרת המגמה המזרחנית בריאלי בחיפה. בהמשך היה עתודאי ולמד תואר ראשון בשפה וספרות ערבית באוניברסיטת חיפה.

התשוקה לצלילי המזרח הקרוב והרחוק החלה אצל פרג'ון בתחילת שנות ה-80. לאחר שחרורו מהצבא, הוא פנה להפקת אירועים בתחום מוזיקת עולם, כשבין השאר הפיק במשך שנים רבות הופעות בפסטיבל ישראל. בשנת 1991 לקח את המוזיקה בחייו צעד אחד קדימה והחל ללמוד לנגן בקאנון בכוחות עצמו.

"אני אוטודידקט. אף פעם לא למדתי מוזיקה. פשוט התחלתי לנגן כי הכלי סיקרן אותי. קאנון הוא כלי בעל 90 מיתרים שמקורו בפרס והוא נפוץ במזרח התיכון. אפשר בהחלט להגיד שהוא אבי סבו של הפסנתר המערבי. יש עליו תיעוד מהמאה התשיעית לספירה".

ב-1992 הקים פרג'ון את להקת "בוסתן אברהם" שכללה שבעה נגנים, יהודים וערבים. הלהקה ניגנה מוזיקה מקורית שיצרו חבריה, שילבה מזרח ומערב והופיעה במשך 12 שנה ברחבי הארץ ובעולם עד שהתפרקה. "בוסתן אברהם השפיעה על הדורות הבאים של המוזיקאים בתחום מוזיקת עולם. הוצאנו שישה אלבומים והופענו איפה שרק היה אפשר".

למה התפרקתם?

"ניגנו איתי מוזיקאים מאוד כשרוניים וכל אחד מהם עסק בפרויקטים עצמאיים בנוסף לחברות בלהקה. התפרקנו כלהקה אבל נשארנו חברים טובים".

ערבים ויהודים מנגנים ביחד. איך קיבלו את זה בארץ באותם ימים?

"בעולם המוזיקה התייחסו אלינו כדוגמה מוצלחת לדו קיום. בהרבה סיבובי הופעות בעולם, כשראיינו אותנו העלו על נס את הנושא הזה של ערבים ויהודים מנגנים ביחד בלהקה אחת. תמיד ענינו שבשבילנו זה הכי טבעי לנגן ביחד.

הסיפור המלא יפורסם מחר ב:"כל זכרון".

אבשלום פרג'ון צילום: שמוליק בלמס
אבשלום פרג'ון (צילום: שמוליק בלמס)

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות