fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

"אל תמכרו את הבריאות בשביל כמה שקלים"

התנגדות רחבת היקף לתוכנית להקמת תחנת כוח לייצור חשמל מבוססת גז על שטחים ירוקים סמוך לקיבוץ רגבים
"מערב פרוע". ההפגנה ביום שישי שעבר צילום: אפרת סטרטינר
"מערב פרוע". ההפגנה ביום שישי שעבר צילום: אפרת סטרטינר

לפני כחודש הציגו בכירים בחברת "דליה אנרגיה" פרויקט של הקמת תחנת כוח לייצור חשמל מבוססת גז בפני חברי קיבוץ רגבים שבבקעת הנדיב – תחנה שמיועדת להיבנות על שטחים ירוקים בסמוך לקיבוץ וקרוב לגבעת ניל"י הסמוכה, לכפר קרע ולגבעת עדה.

לאחר שהתעוררו התנגדויות לתוכנית מצד חלק מחברי הקיבוץ, נדחתה ההצבעה והיא תיערך היום, שישי. בשבועיים האחרונים התעוררה התנגדות נמרצת לתוכנית בקרב תושבי הסביבה, שמטרתם כרגע לשכנע את חברי הקיבוץ להצביע נגד הפרויקט. ביום שישי שעבר קיימו הפעילים הפגנה בהשתתפות כ-300 איש בכניסה למשמרות. הפגנה נוספת צפויה היום, שישי, לקראת ההצבעה. מכיוון שהתברר שגם קיבוץ משמרות בהליך בו נשקלת הקמת תחנת גז דומה מול אותה חברה, על שטחים חקלאיים במרחק מספר קילומטרים מהקיבוץ וקרוב מאוד ליישובים אחרים בסביבה, התרחב המאבק גם לעצירת התחנה של משמרות, והפעילים הודיעו כי יפעלו בנושא. על העצומה שנפתחה בשבוע שעבר חתמו תוך יום כ-1000 איש ותוך שבוע כ-2200 איש.

"מערב פרוע". ההפגנה ביום שישי שעבר צילום: אפרת סטרטינר
"מערב פרוע". ההפגנה ביום שישי שעבר
צילום: אפרת סטרטינר

בוועד הפעולה למניעת והתנגדות להקמת תחנת הכוח ברגבים ומשמרות מתארים את התחנה המתוכננת: "מדובר בתחנת ייצור חשמל על בסיס גז ומשולבת סולר בהספק של 900 וואט, פי שניים מתחנת רידינג. היא תמוקם על שטח של 100-80  דונם, ותכלול מבנים בגובה 30 מטרים, ארובות שמתנשאות לגובה של יותר מ-70 מטרים, וכמובן זיהום אוויר, רעש וקרינה. התחנה תפלוט מזהמים וחום לאוויר ובכך תגרום לפגיעה קשה בתושבים הנמצאים בקרבתה. בנוסף, היא תגרור הקמת תשתיות נוספות, בהן תחנות משנה של חלוקת גז".

הנושא עלה לאחר החלטת ממשלה להעביר את הפחם כמקור דלק לעבודה על גז המזהם פחות. על כך מציין טל כידן, תושב גבעת ניל"י וממובילי ועד הפעולה, כי גם הגז מזהם, ובוודאי כשמדובר בתחנה בסדר גודל כזה. "יש אתרים אחרים שהרבה יותר מתאימים לזה מהריאה הירוקה הזאת. בזה צריך לעסוק גוף מקצועי, ולא יזם שבא בלילה ועושה מחטף, ללא שקיפות וללא תכנון מקיף. אנחנו רוצים לומר לתושבי רגבים ומשמרות שלא ימכרו את הבריאות של כולנו בשביל כמה שקלים".

דורון אברהם, חבר קיבוץ רגבים המתנגד להקמת התחנה, אומר: "אין תקדים לתחנת כוח בסדר גודל שמתקרב לזה במרחק כל כך קרוב ליישוב. אין הכוונה ממשלתית לכך, ותחנות כוח אחרות בארץ נבנות בצמוד לאזורי תעשייה קיימים או בצמוד לתחנות כוח קיימות, לא צמוד כל כך ליישוב ולא בשטחים ירוקים ופתוחים. מבין החלופות המוצעות כעת למיקום התחנה, האחת 750 מטרים בלבד מהבית האחרון ברגבים, והאחרת נמצאת 1200 מטרים מרגבים, קרוב יותר לגבעת ניל"י. אנחנו לא מתנגדים לעצם הבנייה של תחנות כוח בארץ, אבל לא קרוב כל כך ליישובים ובאמצע חורש ירוק. אנו חוששים שזה יהיה פתח לתעשיות מזהמות שיתווספו למקום מרגע שהוא יסומן כאזור כזה. המדינה היא זו שצריכה לכוון את הנושא ולהקצות לו שטח. כאן יש 'מערב פרוע' שבו חברה פרטית באה ומציבה תוכנית לאישור מהיר ומפעילה לחץ על יישובים שנחשבים חלשים יחסית כלכלית, כמו משמרות ורגבים".

ראש מועצת אלונה, אריה שרון, מסר בהודעה חריפה לציבור: "תחנת כוח בהיקף כזה תהווה כתם קשה בנוף הכפרי השלו של אזורנו ותכער פנינת טבע בעלת חשיבות לאומית היקרה לליבם של רבים… לתחנה שכזו יהיו בהכרח מפגעים סביבתיים חמורים לא פחות… ילדינו לא יסלחו לנו אם נגדל אותם בצל ארובות מזהמות ומסכנות חיים".

ממועצת בנימינה גבעת עדה נמסר: "ראש המועצה פינקי זוארץ השתתף בשבוע שעבר בדיון בוועדה לתכנון ובנייה שומרון ובעקבות בקשתו החליטה הוועדה להתנגד להקמת תחנת הכוח בתהליך הקיים. המועצה המקומית בנימינה גבעת עדה מתנגדת נחרצות להקמת תחנת כוח בקיבוץ רגבים".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות