fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

משולם ריקליס ושלמה הלל יעלו לעתלית מטוס שהעלה יהודים מבגדד

פגישת מחזור בת 182 שנה התקיימה לאחרונה בין יו"ר הועדה לשימור אתרים שלמה הלל לאיש העסקים משולם ריקלים, שניהם בני 91. השניים יפעלו להבאתו ארצה של מטוס אמריקני מסוג קרטיס קומנדו C-46, שהעלה ארצה עולים מעיראק ונחת בחשאי ביבניאל. המטוס יוצב באתר ההעפלה בעתלית, לצד אניית המעפילים שהובאה גם היא במבצע מיוחד מחו"ל
חוויות ללא זמן וגיל. ריקליס והלל (צילום: שלמה אברמוביץ')
חוויות ללא זמן וגיל. ריקליס והלל (צילום: שלמה אברמוביץ')

שלמה הלל, יו"ר הוועדה לשימור אתרים וחברו לכתה בגימנסיה הרצליה ואיש העסקים משולם ריקליס, קיימו מפגש וסיור נוסטלגיה ב"מכון איילון" – מפעל הנשק הסודי של ההגנה ברחובות. בתום המפגש דנו שני החברים על התגייסות ריקליס לסייע בגיוס הכסף החסר למבצע שיזם שלמה הלל. במוקד המבצע: הבאתו לישראל של מטוס אמריקני: קרטיס קומנדו C-46 מדרום אמריקה. מטוס זה הטיס בחשאי עולים מעיראק לישראל במסגרת 'מבצע מייקלברג' בשנת 1947. הוא נחת ביבניאל, מתחת לאפם של השלטונות הבריטים. שלמה הלל היה ממפקדי ומנהלי המבצע החשאי.

מטוס ה C-46 אמור להיות מוצב באתר המורשת להעפלה בעתלית, לצד אניית המעפילים שהובאה גם היא מחו"ל. שלמה הלל אומר: "אם נצליח בכך – נצליח להמחיש את סיפורי הגבורה של העלייה לישראל, בים, ביבשה וגם באוויר." המפגש במכון 'איילון' סגר מספר מעגלים של הלל וריקליס, שניהם בני 91. הלל וריקליס היו חברים לכתה ביסודי ובתיכון של גימנסיה הרצליה (מחזור כ"ט). השניים היו חברים בחג"ם (מסגרת האימונים של ה'הגנה' בתיכונים) ובגרעין ההכשרה של 'הצופים', שלימים גויס על ידי ה'הגנה' להקים את הקיבוץ אשר שימש מסווה למפעל הנשק הסודי.

חוויות ללא זמן וגיל. ריקליס והלל (צילום: שלמה אברמוביץ')
חוויות ללא זמן וגיל. ריקליס והלל (צילום: שלמה אברמוביץ')
מטוס C-64. מבצע הלל ריקליס (צילום: באדיבות שלמה הלל)
מטוס C-64. מבצע הלל ריקליס (צילום: באדיבות שלמה הלל)

ב- 1986 יזם שלמה הלל הקמת ועד ציבורי לשיקום מכון אילון. הוא פנה אל חברו לכתה ולקבוצת ההקמה של האתר, משולם ריקליס – אז כבר איש עסקים מצליח מאוד בארה"ב – וקיבל ממנו תרומה בסך 100,000 דולר (בערכים של 2015 – למעלה משני מיליון שקל).

במפגש סגירת המעגלים במכון 'אילון' העלו הלל וריקליס זיכרונות מילדותם ומנעוריהם המשותפים בחג"ם ובקבוצה שהקימה את מכון אילון. הם דנו באפשרות שריקליס יתגייס לסייע למכון ברחובות ולגיוס כספים למבצע הבאתו ארצה של מטוס מגדם מדגם C-46. המטוס נמצא כעת בדרום אמריקה. הבאתו תתאפשר רק באמצעות העמסה על אניית סוחר.

ריקליס: "מדובר במטוס שהעלה עולים מבגדד לישראל במסגרת 'מבצע מייקלברג' בשנת 1947. חברי לספסל הלימודים, שלמה הלל היה כוכב המבצע הזה. הבנתי ממנו עד כמה זה חשוב לשימור מורשת העלייה ארצה והטמעתה בקרב הדורות הצעירים. אפנה אל גורמים מתאימים בקהילה היהודית בארה"ב ואפעל למציאת התקציב הנדרש למבצע".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות