fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

פרשת הרב אסולין: גינוי מקיר לקיר

בעקבות התחקיר בו נשמע המוהל הוותיק ורב שכונת בית אליעזר מתבטא בגזענות נגד בני העדה האתיופית, נבחרי הציבור בחדרה מיהרו להוקיע את הדברים
הרב אליהו אסולין. "אמשיך להקדיש את חיי לציבור" (צילום: שלומי גבאי)
הרב אליהו אסולין. "אמשיך להקדיש את חיי לציבור" (צילום: שלומי גבאי)

בעקבות התחקיר בו נשמע המוהל הוותיק ורב שכונת בית אליעזר מתבטא בגזענות נגד בני העדה האתיופית, חלק מנבחרי הציבור בחדרה מיהרו להוקיע את הדברים

הרב נורדמן: "הבעתי את עמדתי החד משמעית, הנחרצת והברורה, נגד הדברים הבאמת מקוממים. אבל בימים אלו פחות חשוב הצהרות, דיבורים, גינויים ואמירות ויותר חשוב מעשים בשטח. יש לזכור כי חז"ל כבר אמרו לנו והטביעו זאת בלשונם: 'חכמים, היזהרו בדבריכם'"

סערה בחדרה בעקבות פרסום תחקיר חדשות ערוץ 2 ותאגיד השידור הישראלי (כאן), במרכזו עמד הרב אליהו אסולין, מוהל ותיק ורב שכונת בית אליעזר בעיר.

בתחקיר נצפה המוהל אסולין אומר לתחקירן שביקש לקבל הכשרה כמוהל: "בשבוע הבא אתה עושה כרטיס ביקור שלך: 'מוהל', ואתה מחלק בגני ילדים ובטיפות חלב, שיידעו שאתה מוהל. אני שם לך תעודה ברבנות הראשית, אני כבר מקדם אותך שנה, אבל אתה לא מראה אותה לאף אחד. זה רק בשביל שזה יקדם אותך ברבנות".

הרב אליהו אסולין. "אמשיך להקדיש את חיי לציבור" (צילום: שלומי גבאי)
הרב אליהו אסולין. "אמשיך להקדיש את חיי לציבור" (צילום: שלומי גבאי)

על פי המוהל הוותיק, השלב הבא הוא התנסות חיה על תינוקות מסוג מאוד מסוים כמו יהודים יוצאי אתיופיה, סודנים פיליפינים וכדומה, "למה אלה, אין להם אבא, אין להם אמא, אז מה שתעשה _ אין שום בעיה. הבנת? גם אם תחתוך עקום, לא יגידו לך כלום, כי הם לא מבינים כלום".

בעקבות שידור התחקיר קמה בחדרה צעקה ציבורית, ותושבים רבים קראו לנבחרי הציבור להשמיע את קולם בנושא. היו כאלה שניסו ליזום מכתב מוסכם על כל חברי המועצה, אלא שהיוזמה לא יצאה לפועל.

חשוב לציין כי הגוף היחיד המוסמך לטפל בנושא היא הרבנות הראשית. השבוע נערך דיון בנושא בכנסת, אליו הגיע יו"ר המועצה הדתית חדרה, מאיר לוגסי, שאמר: "בדיון השתתפו גם נציגי הרבנות. דנו בתחקיר, כל אחד אמר את דעתו בנושא, אבל לא התקבלו החלטות". מהרבנות נמסר כי הנושא נמצא בבדיקה.

מעיריית חדרה נמסר: "עיריית חדרה והעומד בראשה המומים מהדברים שפורסמו בתחקיר הטלוויזיה ומצפים שרשויות החוק יבדקו את הדברים שנחשפו בתחקיר.

ראש העירייה והנהלת העיר גאים בתושבי חדרה יוצאי אתיופיה וקווקז, ונזכיר כי בימים אלו מקימה העירייה את מרכז המורשת ליהדות אתיופיה ולפני כמה חודשים חנכה מועדון קהילתי שמשרת את יוצאי קווקז. העירייה מגנה כל פגיעה בכבודה של קהילה כזאת או אחרת".

עו"ד אליהו בוסקילה, יו"ר סיעת הבית היהודי: "כמובן שאני מגנה את הדברים. לא ראוי להתבטא בצורה כזו, לא מול בני העדה האתיופית ולא מול כל אדם אחר".

אחד האנשים שדחפו למכתב גינוי רשמי מטעם מועצת העיר הוא הרב בן ציון נורדמן, שאמר כי הינו מכיר את הרב אליהו אסולין מימים ימימה ואף מוקיר אותו על הרבה דברים טובים שעשה במהלך חייו. יחד עם זאת, בעניין הפרשייה האחרונה, אומר נורדמן: "הבעתי את עמדתי החד משמעית, הנחרצת והברורה, נגד הדברים הבאמת מקוממים שאין אדם שיכול לעמוד מאחריהם. ניסיתי לגבש את כל חברי מועצת העיר לנוסח אחיד, אך בינתיים לא הצלחתי. עד אז ובמקביל, אני חושב שבימים אלו פחות חשוב הצהרות, דיבורים, גינויים ואמירות ויותר חשוב מעשים בשטח. יש לזכור כי חז"ל כבר אמרו לנו והטביעו זאת בלשונם: 'חכמים, היזהרו בדבריכם'.

"קל מאוד להשתלח עתה ברב אסולין ובכלל המוהלים בארץ", מדגיש הרב נורדמן, "אבל יש לזכור כי גם כאן יש להיזהר בדברים שכן רוב המוהלים עושים עבודת קודש באמונה מתוך מסירות והקרבה, מבלי להפלות בין דם לדם ובין דין לדין. בטוחני שהציבור בישראל יודע להעריך ולהוקיר את מי שעושים מלאכתם באמונה.

"אלו שנלחמים בגזענות, שיידעו שהדרך הוא לא בדיבורים רק במעשים. נקרב נא את ילדי העולים, נתחבר אליהם באהבת ישראל, נצרף אותם ונשלב אותם בעשייה וביצירה", סיים הרב נורדמן.

בועז ביטון, יו"ר סיעת ש"ס, אמר: "אני מוקיע ומגנה את דבריו של הרב אסולין כנגד הקהילה האתיופית וכנגד הקהילה הקווקזית. הדברים אינם ראויים ומוטב היה כי לא היו נאמרים כלל. בני הקהילה האתיופית ובני הקהילה הקווקזית הינם חלק בלתי נפרד ואינטגרלי מהעם היהודי ומרכיב חשוב בחוסנה של מדינת ישראל".

את תגובתו של הרב אליהו אסולין לכתבה לא ניתן היה להשיג. בתגובתו לתחקיר ששודר מסר הרב אסולין: "מדובר בקלטת מבושלת, חתוכה וערוכה שהוזמנה על ידי גורמים פוליטיים בחדרה המבקשים לפגוע במפעל חיים של 35 שנה. לא אתייחס לאסופת רכילויות והשמצות שבוימו ביד גסה לצורך הכתבה. זכיתי למול אלפי ילדים מהעדה האתיופית ואני רואה בזאת שליחות קודש. אמשיך להקדיש את חיי לציבור".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות