fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

חדרה: מתקן לטיפול בפסולת יוקם בצפון העיר

וועד המתנגדים בשכונת נווה חיים: "זו בכייה לדורות". כעת מחכים לבג"צ
מתקן המבוסס על מבנים סגורים
מתקן המבוסס על מבנים סגורים (הדמיה: עיריית חדרה)
מתקן המבוסס על מבנים סגורים
מתקן המבוסס על מבנים סגורים (הדמיה: עיריית חדרה)

בשבוע שעבר יזמה עיריית חדרה כנס בהשתתפות הציבור, שנושאו מתקן הקצה האזורי המתוכנן לקום בעיר, שייעודו לטפל בפסולת העירונית והאזורית והוא יוצב בצפון העיר. הכנס התקיים באולם איגוד ערים לאיכות הסביבה בהובלת עיריית חדרה ובשיתוף הצוותים המקצועיים של המשרד להגנת הסביבה.

אנשי המשרד להגנת הסביבה, הסבירו לתושבי העיר שנכחו בכנס כי הטמנת הפסולת במדינות המתקדמות בעולם מגיעה היום רק לכדי אחוז אחד מתוך כלל הטיפול בפסולת. בעוד שבישראל, עדיין מטמינים כ-80 אחוז מתוך כלל הפסולת. כמות עצומה זו של פסולת מוטמנת, יוצרת סכנות סביבתיות קשות. כמו גם מפגעי נוף, זיהום קרקע, זיהום מי תהום, זיהום אוויר ועוד.

הקמתו של מתקן הקצה לטיפול בפסולת שהמכרז להקמתו יוצא בחודש אוגוסט הקרוב, היא חלק ממדיניות המחזור והפרדת הפסולת של המשרד להגנת הסביבה. המקדם חקיקה שתאסור כליל את ההטמנה של פסולת שלא עברה טיפול במתקני קצה.

במקביל, פועל המשרד להגנת הסביבה לסגירת אתרי פסולת שהוקמו ברחבי הארץ בטכנולוגיות מיושנות ועשויים לגרום למטרדי ריח ומקדם הקמת מתקני קצה שיוקמו בטכנולוגיות בינלאומיות חדישות ב-28 רשויות מקומיות, וביניהן חדרה.

המתקן עתיד לקום מזרחית לאזור התעשייה ודרומית לתוואי נחל חדרה. מדובר במתקן המבוסס על מבנים סגורים עם מערכות אוויר חדישות למניעת היווצרות ריחות, ממש כמו במתקנים דומים באתרים רבים בחו"ל. פסולת יבשה המופרדת כיום למכלים הירוקים; פסולת רטובה המופרדת בבתי התושבים לפחים החומים; וכן פסולת מעורבת שאינה מופרדת.

במסגרת הטיפול שיעברו סוגי הפסולת השונים במתקן הקצה יופרדו רכיבים יבשים כמו קרטון, פלסטיק, נייר ומתכת הניתנים למחזור, יופק חשמל מביו-גז הנוצר מהפסולת האורגנית ואף יופק קומפוסט הניתן למכירה לחקלאות. להטמנה בקרקע, יועברו רק השאריות המעטות שיוותרו מהטיפול בסוגי הפסולת השונים. בנוסף, יוקם במקום מרכז מבקרים כחלק בלתי נפרד מהפרויקט. שם ניתן יהיה להציג את תהליך המחזור והמיון של הפסולת בפני המבקרים במקום.

התוכנית, כך אומרים בעירייה, הוכנה בידי מומחים מהשורה הראשונה בתחום ונבדקה על-ידי כל הגורמים הסביבתיים: המשרד להגנת הסביבה, רשות המים, משרד הבריאות ועוד.
אולם לא כולם מרוצים מהקמתו של המתקן. יו"ר וועד שכונת נווה חיים, גיורא שחר, למשל, אומר שמדובר בבכייה לדורות.

"הרעיון הראשון היה לעשות תחנת מיון לאשפה. להביא אשפה מכל היישובים באזור, של 600 טון אשפה ביום ולהובילה למתקן ומשם לשנע למטמנות. ועכשיו עלו על פטנט: ובמקום מפעל קומפוסט והגז שיופק מהקומפוסט, יפעיל טורבינה שתייצר כארבעה מגה וואט חשמל. כשהמפעל עובד זה יופי. אם חלילה תהיה תקלה, המרחק של המפעל מהשכונות הצפוניות קטן מידי. שלא לדבר על המשאיות שייצרו פקקי תנועה. על גרסת תחנת המעבר הוגשה עתירה שנמצאת בבית המשפט העליון בפני דיון, שייערך ב-15 ביולי. אנחנו, תושבי השכונות הצפוניות, מאוד מודאגים".

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות