fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

חדרה: מבצע מקיף לפינוי פסולת אסבסט ברחבי העיר

ממפגע שנמשך שנים והובילה למבצע מקיף לפינוי מצבורי אסבסט המהווים איום בריאותי
פינוי אסבסט באתר בחדרה
העירייה תחמיר באכיפה. פינוי אסבסט באתר בחדרה (צילום: עיריית חדרה)

בפעילות מאומצת בהובלת סגנית ראש עיריית חדר חדווה יחזקאלי הובילה לפתרון בעיית מצבורי האסבסט בחדרה, ושמה קץ למפגע שאיים על בריאות התושבים מזה שנים. במסגרת זו החלה העירייה השבוע במבצע פינוי מקיף של המפגע, שיימשך בשלבים. בשלב ראשון התבצע פינוי בגבעת אולגה ובמערב העיר, ובמהלכו פונו כ-16 ערימות מאזור זה, הכוללות כ-4 טון פסולת אסבסט. בשלבים הבאים יבוצעו פינויים גם באזור מרכז העיר ובמזרחה.

פינוי אסבסט באתר בחדרה
העירייה תחמיר באכיפה. פינוי אסבסט באתר בחדרה (צילום: עיריית חדרה)

לפני מספר חודשים הגיעו אל יחזקאלי, הממונה על תיק איכות הסביבה בעירייה, פניות רבות של תושבים שהתריעו על הבעיה המהווה גורם סיכון חמור. אחד מהפונים היה תושב גבעת אולגה תומש אבשלומי שנרתם למשימה ואף העביר ליחזקאלי תיעוד של ערימות אסבסט המפוזרות במוקדים רבים במערב העיר, מאזור חוף הים ועד יער חדרה. מדובר, ככל הנראה, בשברי אסבסט אשר הושלכו בשנים האחרונות בניגוד לחוק בשטחים ציבוריים ביחד עם פסולת בנייה.

לנוכח עלויות הפינוי הגבוהות פנתה יחזקאלי אל המשרד להגנת הסביבה, ועדכנה לגבי מציאת ערימות אסבסט מפורר ושבור. "אסבסט טומן בחובו סכנות רבות וידוע כאחד הגורמים למחלת הסרטן. קרבתו לריכוז אוכלוסין מגביר את הצורך בפינויו המיידי. מאחר ומדובר במספר רב של מצבורי אסבסט, המחייבים הליך מורכב ויקר של פינוי, ומאחר והאסבסט מסוכן ומאיים על בריאות הציבור, אנו פונים אליכם בבקשה כי תואילו לסייע בפינוי האסבסט ובמציאת פתרון לבעיה מורכבת זו", כתבה יחזקאלי

חדוה יחזקאלי
חדוה יחזקאלי (צילום: עצמי)

המשרד להגנת הסביבה דחה את בקשתה וגלגל את הטיפול בחזרה אל מגרש העירייה. עם קבלת הסירוב מיהרה יחזקאלי לפעול לאישור תב"ר (תקציב בלתי רגיל) לפינוי האסבסט. ואכן, מתוך מודעות לחשיבות הטיפול בבעיה אישרה מועצת העיר תקציב מיוחד לפינוי פסולת אסבסט בכל רחבי העיר.

גרימת מפגע אסבסט הינה עבירה על החוק, ופינויו דורש הליך מיוחד המחייב היתרים של המשרד להגנת הסביבה. מאחר שבכל עבודה באסבסט קיים סיכון לשחרור סביבתי של סיבי אסבסט המהווים סכנה לבריאות עובדי הפינוי והאוכלוסייה המתגוררת בסמוך, יש צורך בנוסף להיתר גם בשכירת צוותים מוסמכים שאושרו במשרד להגנת הסביבה, וכן בשינוע בתנאים ובכלי רכב ייחודים וכמובן אתר ייעודי שהוכשר לקליטת פסולת אסבסט.

יחזקאלי: ""בשלב זה פינינו בגבעת אולגה ובמערב העיר, ובשלבים הבאים יאותרו ויפונו מצבורי אסבסט גם באזור מרכז ומזרח העיר מאחר שהשלכת פסולת אסבסט הינה עבירה על החוק, העירייה תפעל לאיתורם של פורעי החוק. בכוונתנו להחמיר בנושא. מי שישליך פסולת אסבסט צפוי לקנסות גבוהים מאוד ולסנקציות משפטיות. המפגע הזה הוא סכנה בריאותית, ואין לנו שום כוונה לוותר בנושא ההגנה על בריאותם וביטחונם של תושבי חדרה".

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות