fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

המסע שלא נגמר

18 שנים מחפש אבנר פרחי את אחותו, שלטענתו נחטפה בשנת 1950 מבית היולדות הישן של חדרה. עכשיו הוא כותב ספר שבו הוא מאשים את ממסד במעורבות וטיוח פרשת ילדי תימן
שמעון פרס ואבנר פרחי בשנת 1988
פרס פרחי במהלך עצרת בחירות בשנת 88' בחדרה
אבנר פרחי
מקווה שאמצע אותה. אבנר פרחי (צילום: עצמי)

כבר יותר מ-18 שנים שאבנר פרחי מחפש את אחותו שושנה. עשרה ימים לאחר שהיא נולדה קיבלו הוריו בשורה על מותה. אבל הוא בטוח שהיא עדיין בחיים, שהיא אחת מילדי תימן שנחטפו ולא מפסיק לחפש אחריה כמעט בכל דרך ולא מתכוון להרפות. "שושנה צריכה להיות כיום בת 65 ואני בטוח שהיא בחיים", הוא אומר.

שמעון פרס ואבנר פרחי בשנת 1988
פרס פרחי במהלך עצרת בחירות בשנת 88' בחדרה

פרחי, בן 60, תושב ויליד בית אליעזר, משמש יו"ר ארגון ילדי תימן, העוסק בכל נושא הטענה על חטיפת ילדי תימן, תוך העלאת המודעות לעניין על ידי מחקרים אקדמיים. בימים אלו הוא אף כותב ספר בנושא, בטענה כי היתה מעורבות של הממסד בפרשה. את הנושא הוא מקדם במקביל לעבודתו כמנהל ההוצאה לאור של התעשייה הצבאית ומעורבותו בענייני העיר, בהם חבר בוועד שכונת בית אליעזר, יושב ראש ועד ההורים של בית הספר מדעים ויהדות, חבר הנהלת האגודה למען החייל בחדרה וחבר מועצת המרחב של ההסתדרות.

הוריו עלו מתימן בשנת 1949 והתמקמו במעברת עין שמר. אחותו הבכורה, שושנה, נולדה בחודש ינואר של שנת 1950 בבית היולדות הישן של חדרה. כעבור עשרה ימים נלקחה לבית התינוקות של המעברה. החטיפה, לדבריו, התרחשה למחרת היום.
"אמא הגיעה לבית התינוקות להניק אותה בשעה תשע בבוקר", הוא אומר, "בשעה שתים עשרה בצהריים, כשבאה להניק אותה שוב, אמרו לה שהתינוקת היתה חולה ולכן לקחו אותה לבית חולים. כל אמא יודעת מתי התינוק שלה חולה. שושנה התינוקת היתה בריאה לחלוטין. אחרי יומיים נאמר לאמא שהתינוקת מתה. לא הראו לה קבר, לא גופה ולא כלום".

פרחי, שנולד חמש שנים אחרי שושנה, מעורב כולו בנושא פרשת ילדי תימן -פרשת היעלמותם של פעוטות בני העדה התימנית ומסירתם לאימוץ בין השנים 1948 ל-1954. הפרשה התפוצצה בשנת 1967, אז הוקמה ועדת החקירה הפרלמנטרית הראשונה מבין שתיים. בשנת 1995 הוקמה לנושא ועדת חקירה ממלכתית. בפני שלוש הוועדות הובאו כ-1500 מקרים ויותר, בהם דיווחו ההורים על היעדרות פעוטות בני שלוש ומטה שנעלמו מבתי החולים בהם טופלו. להורים נמסר בעל פה כי ילדיהם מתו ונקברו שלא בנוכחותם.
במהלך השנים בדק פרחי ותחקר יותר מ-40 נשים בתקווה שאחת מהן היא אחותו האבודה. "שושנה צריכה להיות היום בת 65 ודומה לשתי האחיות שלי: יפה, בהירה ועם כתם לידה על המצח. אני מקווה שכשאגיע לגיל פנסיה, וזה לא יהיה בעוד הרבה זמן, אטוס לארצות הברית כדי לחפש אותה כי רבים מילדי תימן ניתנו שם לאימוץ".

בארבע השנים האחרונות הוא עובד על הספר נושא שלדבריו ישפוך אור על כל הפרשה. "מה שכתוב בספר יחליף את מסקנות ועדת החקירה", הוא אומר, "הוועדה התעלמה מכך שהיתה שם מערכת משומנת של הממסד, והיו מעורבות בעניין דמויות שונות שידן הייתה במעשים. ההיבטים האלה של הפרשה, לא הגיעו בכלל לכדי דיון".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות