fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

היחידה העירונית למניעת התמכרויות נערכת לחופש הגדול

היחידה למאבק בסמים ואלכוהול באגף הרווחה של עיריית חדרה נערכת לקראת החופש הגדול והסכנות האורבות במהלכו לבני הנוער. ויוצאת בקריאה להורים: "אל תהססו לפנות לייעוץ"
אייפון אילוסטרציה
צילום אילוסטרציה

היחידה למאבק בסמים ואלכוהול באגף הרווחה של עיריית חדרה נערכת לקראת החופש הגדול והסכנות האורבות במהלכו לבני הנוער. מנהלת היחידה, מלי מלכין, מדגישה כי תקופה זו מחייבת את ההורים להיערך להתמודדות עם תחושת "הפורקן שבחופש" ועם תופעות הבילוי הנפוצות בקיץ בקרב המתבגרים הצעירים.

מלי מלכין
מלכין. (צילום: איילת קדם)

מלכין: "מתוך עבודה עם בני נוער והורים עולה שקיימת זיקה וכבוד הדדי לאמירה ולמעורבות של הורים בתרבות הפנאי של המתבגרים. לכן, אם נעשה זאת בשיקול דעת, לא נשפוט, לא נשדר חרדה, חוסר ודאות והכחשה, ולעומת זאת נהיה נוכחים כהורים אחראים ומשמעותיים, יש להניח שמסר זה יחלחל ונהנה משיתוף פעולה עם המתבגר".

היחידה למאבק בסמים ואלכוהול באגף הרווחה נערכת בהתאם על מנת שהקיץ הקרוב יהיה קיץ בטוח, מה שמחייב שמירה ופיקוח על הנוער ועל הסדר הציבורי בעיר בדרך של הידברות, תקשורת ופיתוח המודעות לכוח של ההורים להשפיע להיות נוכחים וערניים.

כמו כן, לקראת הקיץ נפתחות קבוצות הורים לצורך מתן הדרכה וייעוץ בהתמודדות ההורית מול המתבגר. בנוסף, במרכזי הנוער נערכים לעבודה חברתית שכולה מניעת התנהגויות סיכוניות וחשיפה לעיסוקים חברתיים מהנים ומאתגרים.

לדברי מלכין, על-פי סקר שנתי של המדור לנושא סמים ואלכוהול שערך משרד הבריאות האמריקאי בקרב בני נוער ששתו אלכוהול, ציינו הצעירים כי השיגו את המשקה מאדם מבוגר. כמחצית דיווחו שהאלכוהול סופק להם מהורה או בן משפחה אחר. כך שלעתים הורים הם חלק מהבעיה, אך הם בהחלט יכולים להיות חלק משמעותי בפתרונה. כ75% מהמתבגרים ציינו כי להוריהם השפעה מרבית על קבלת ההחלטה אם לשתות.

רוב ההורים מעוניינים לפעול בדרך ובצורה הנכונה להפסקת התופעה אך אינם יודעים כיצד לגשת לנושא בדרך שתשדר חוסר שיפוטיות ובד בבד תיצור את האינטראקציה שתוביל לשיח ודיאלוג. לפי סקרים, אחד מכל חמישה מתבגרים שותה שתייה בולמוסית ואלה הם סימני התמכרות ראשוניים שמצריכים בקרה, אך רק אחד מכל מאה הורים סבור שילדו נוהג כך.

הורים מתמודדים בדרכים שונות עם התופעה. חלקם מאמצים סגנון הורות סמכותי שגורם לאיבוד היכולת להשפיע על עיצוב ילדם המתבגר באמצעות ההיגיון. הורים אחרים מאמצים גישה של אי התערבות, או כאלה שמאפשרים לילדיהם לשתות בפיקוחם ותחת מרותם, מצב שעלול להגביר את השתייה ברגע שההורה המפקח לא נמצא פיזית בסביבתו של המתבגר. ישנם הורים שמצהירים "אני סומך על הילד שלי" ומאפשרים יתר עצמאות והיעדר נוכחות הורית שגורמת לריחוק ונתק.

רבים מהחוקרים את הנושא חושבים כי הדרך הנכונה היא הבנתו של המבוגר את הצרכים והתהליך ההתפתחותי של המתבגר. רבים דוגלים בדרך יצירת התקשורת הנכונה והגברת נוכחות ומעורבות ההורה בחיי המתבגר.

לדוגמה, התארגנות של עמותת "אמהות נגד שתייה ונהיגה", עמותה שקמה ממקום של דאגה הורית ואכפתיות מעבר ליכולת הרשויות לאכוף את התופעה. עמותה זו פיתחה מדריך להורים בשם "כוח להורים", מודל שיעילותו נבדקה מחקרית בכל הנוגע לעצות מעשיות שיוצרות שיח עם המתבגר בנושא שתיית אלכוהול. עצות אלה אמורות לסייע להורים לגשת לנושא בגישה חיובית לא שיפוטית המאפשרת שיח ודיאלוג ומצמצמת את שיעורי השתייה בגיל הצעיר מהמותר.

על מנת לסייע להורים בהתמודדותם, מפרסמת היחידה למאבק בהתמכרויות רשימת עצות להורה: הקפד על קיום תקשורת פתוחה ורצופה עם ילדך עוד לפני שמתחילות להיווצר בעיות; הראה לילדך כי אתה דואג לו, איכפת לך ממנו ואתם שם בשבילו; שים לב לקורה לילדך במהלכי החיים ההישגיים והמלחיצים; שתף את ילדך בעשייה בתוך המשפחה כדי לבנות עמו קשר חיובי.; כבד את המתבגר, קבל כבוד מהמתבגר. כאשר ילדך מדבר אליך חשוב להקשיב ולענות בכבוד כבוגר אל בוגר; תכננו ודברו על תקופת הקיץ ואיך לעבור אותה "בשלום בית משפחתי"; חדדו כוונות ברורות וישירות ותעשו תיאום ציפיות; תנו ותאפשרו עצמאות בשילוב נוכחות הורית; אכוף בעקביות את ההסכמות בדבר תוצאות ההפרה של הכללים; הצטרף לקבוצת הורים הלומדת את התהליך כמשאב להתמודדות הורית מצליחה.

לסיום מדגישה מלכין: "היחידה למאבק בסמים ואלכוהול באגף הרווחה נותנת יעוץ והכוונה להורים במהלך כל השנה, ולכן הורים יקרים אל תהססו לפנות אלינו בכל שאלה".

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות