fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

"לא יכולתי להשלים עם ההתנהלות של השנים האחרונות"

התפטרותו של ראש המועצה הקודם הפתיעה גם את האופוזיציונר שלו, זיו דשא, שמיהר לחשב מסלול מחדש והודיע על התמודדות. הוא מעיד על עצמו שהוא מכיר כל שביל וכל אבן בזכרון יעקב והעיקר - יש לו אהבה רבה ליישוב ולאנשים ורצון עז לנהל את הדברים אחרת 
מחובר ליישוב. זיו דשא. צילום: נירית שפאץ
מחובר ליישוב. זיו דשא. צילום: נירית שפאץ

 

זיו דשא סבור שהבחירות הקרובות הן בדיוק מה שתושבי זכרון יעקב היו צריכים. "עד לפני חודשיים, מעט מאוד תושבים התבטאו במדיות החברתיות. עכשיו אנשים הפסיקו לחשוש מלהביע את דעתם ולהעביר ביקורת, והם עושים זאת בצורה מעוררת השראה ורובם הגדול בצורה מכבדת", הוא אומר, "זכרון יעקב תצא נשכרת מכך. לאנשים איכפת ממה שקורה כאן והם רוצים להיות מעורבים. אני צופה מהיכרותי עם השטח ששיעור ההצבעה בבחירות האלה יהיה גבוה מאוד".

דשא, 48, הגיע לזכרון יעקב בילדותו. "בגיל שנה וחודשיים התייתמתי מאבי. הגעתי לזכרון יעקב בגיל 4, כשאמי נישאה בשנית ליענקל'ה אפשטיין, ממשפחות המייסדים, איש אדמה שאימץ אותנו כילדיו. אני מכיר כאן כל שביל, כל אבן, את השינויים הרבים שעברה המושבה ויש לי אהבה רבה ליישוב ולאנשים".

דשא, נשוי לדפי, מורה ויועצת חינוכית, ואב לכרמל, יפתח, אורי ושיר הלומדים במסגרות החינוך ביישוב, הוא חבר מועצה בסיעת "הליכוד מושבה מתחדשת" שיושבת באופוזיציה. "אני בוגר בית הספר ניל"י ותיכון חקלאי פרדס חנה. סיימתי מילואים בדרגת רס"ן, בוגר הטכניון בפקולטה להנדסה חקלאית במגמת מים קרקע ואיכות סביבה ובעל תואר שני במינהל עסקים. במשך שנים תכננתי וניהלתי פרויקטים הנדסיים בתחום התשתיות במרחב העירוני. מילאתי תפקידי פיקוד ומטה בחטיבת חי"ר, זה 16 שנים אני מנהל בתחומים שונים בתעשיית ההייטק הישראלית, וכיום עובד כמנהל איכות בטיחות ורגולציה בחברת Camtek. שימשתי יו"ר ועד הורים בבית ספר החיטה. אני ממובילי המאבק המקומי נגד מתווה הגז, חבר בוועד ההורים היישובי, חבר ופעיל בוועדת חינוך ושותף לתהליך ההצמחה של בתי הספר במושבה. אני חבר בצוות ההיגוי להכנת תוכנית אב ליישוב לשנת 2020, פעיל בנושאי סביבה וחבר בצוות 'עידוד תחבורה מקיימת – השותפות לקיימות אזורית רמת הנדיב'. הובלתי את מטה הפעולה של תושבי זכרון נגד מפעלי טיפול הגז הטבעי שאמורים היו לקום מול היישוב. אני חבר בוועד הפעולה בשכונת גבעת עדן להסרת מפגעי הרעש מפראדיס. שותף מרכזי בתכנון, הטמעה ויישום של פרויקט התחבורה הציבורית ביישוב שהביא להפעלת קווים 2 ו-3 ברחבי המושבה ומיוזמי הקמת משמר השכונה בגבעת עדן. מעולם בפעילותי הציבורית לא ציפיתי לשכר או לתמורה".

תכנית הבראה. זיו דשא. צילום: נירית שפאץ
תוכנית הבראה. זיו דשא (צילום: נירית שפאץ)

מה מעניין את האנשים ומה חשוב להם לדעתך בבחירות האלה?

"תושבים מעוניינים, כמובן, במערכת חינוך חזקה ואיכותית. מטרידה אותם הבנייה הרבה שמתוכננת בשנים האחרונות, נושאי איכות סביבה, מינהל תקין לעומת חוסר השקיפות שהיה קיים בשנים האחרונות, התייחסות ייחודית לפעילות הנוער, הגיל השלישי. רוצים קידום מושכל ומתוכנן של תיירות מקומית, פתרון בעיות תשתיות ותחבורה. התפטרות ראש המועצה באה בהפתעה לכולם ויצרה בחירות בזק ואפשרות לצאת לדרך חדשה ושונה ליישוב. אנחנו נמצאים היום בהזדמנות לשפר ולשדרג את רמת החיים שלנו, מתוך הדברים שלא התנהלו או שכשלו והעצמת החוזקות שלנו, שהן ההון האנושי המגוון של זכרון יעקב, הקהילות השונות שמרכיבות אותה והרצון להיות מעורבים בעשייה הקהילתית. יש בזכרון יעקב קהילות דוברות אנגלית, צרפתית, אוכלוסייה חדשה, ותיקים, אמנים ויוצרים, קהילות דתיות מגוונות, אנשים בעלי צרכים מיוחדים ועוד. לייחודיות של זכרון יעקב בנתינה והשותפות נחשפתי, למשל, כחבר הנהלת עמותת 'יד עזר', שהוקמה על ידי שלמה רוטנר ז"ל. העמותה מסייעת לצרכים הראשוניים של הקהילה המקומית בתחומי רפואה, חינוך וסלי מזון, בסכומים של מאות אלפי שקלים בשנה. הכרתי בה אנשים שהנתינה והערבות ההדדית הקהילתית הן דרך חיים עבורם. זו זכרון יעקב שאני מכיר ואוהב, שלאנשים בה אין לב אבן אלא לב זהב. ראיתי את שותפות התושבים גם בשני מאבקים חשובים, המאבק נגד מתווה הגז והמאבק נגד מפעלי הגז מול המושבה. הם ממחישים את האחריות והרצון של אנשים לקבוע את גורלם. אלה מאבקים שהצלחנו בהם, איך זה עדיין לא סוף פסוק".

אתה האופוזיציונר היחיד מבין המועמדים.

"נכון. אופוזיציה זה לא תפיסת עולם, המטרה היא לשנות. לא יכולתי להשלים עם ההתנהלות של השנים האחרונות. מהאופוזיציה ידעתי להסתכל על החלטות במבט בוחן וענייני. עמדנו על נושאים עקרוניים כמו תמיכה בעובדים בעלי צווי הגנה לחושפי שחיתויות, מינהל תקין וקבלת החלטות עניינית תוך הצפת נושאים בעייתיים והעלאת נושאים עקרוניים לסדר היום. היינו פה לאלפי אנשים שלא הייתה להם אפשרות אחרת לבוא לידי ביטוי".

למה החלטת להתמודד?

"אני מעורב זה שנים מתחומי עשייה מגוונים במושבה. המפגשים וההיכרות עם הנושאים גרמו להבשלת ההחלטה לרוץ לראשות. זה בא אחרי התלבטות והתייעצות עם חברים, בני משפחה, אנשים ממפלגות שונות ביישוב ורבים מאלה שליוו אותי במאבקי הגז, תחבורה ציבורית ועוד".

מה צריך ראש מועצה בזכרון יעקב?

"הוא צריך להכיר את הצרכים של הקהילות השונות, לשים באומץ את הבעיות האמיתיות של היישוב על השולחן, להכיר את תהליכי העבודה השונים, התוכניות, ולהגדיר חזון ברור ותוכניות עבודה להגשמתו".

אם תיבחר, מהן המשימות הדחופות ביותר לביצוע?

"מעבר להקמת קואליציה, יש ארבעה נושאים: חינוך והיערכות לשנת הלימודים הקרובה ולטווח הארוך יותר תחילת בנייה של תוכנית אב לחינוך; מינהל תקין ושקיפות. לא אשלים עם שום גילוי של חוסר לויאליות לקופה הציבורית ולתושבי המקום. טיפול במשבר הכלכלי, ובתחום התשתיות והבנייה, בחינה מחודשת של פרויקטים שלא אושרו, כמו עדן אין, הסינמטק ומצפור השמורה, שהערך החברתי שלהם מוטל בספק מבחינת תועלת הציבור, בעיקר לאור העובדה שייעוד הקרקע לא תואם והם יעמיסו על המושבה בינוי נוסף שאינו מתוכנן. זכרון צריכה להישאר באופי התנהלותה הקהילתי מושבה, תוך גידול מבוקר ומתוכנן שלוקח בחשבון את הצרכים העתידיים של היישוב".

זיו דשא. צילום: יורם רשף
"אני מכיר כאן כל שביל וכל אבן". זיו דשא

זכרון יעקב מתפתחת לדעתך מהר מדי?

"המספרים מדברים בעד עצמם: לפי תוכנית האב היישוב היה אמור למנות כ-20 אלף תושבים ב-2020. עכשיו הוא מונה כ-24 אלף תושבים".

איך ניתן לטפל במשבר הכלכלי?

"מצבה הקשה של הרשות מעיד על ההתנהלות הכושלת שהייתה כאן בשנים האחרונות. על פי נתוני רבעון שני 2015 שבידינו, הגירעון המצטבר הוא 45 מיליון שקלים, השוטף 5.5 מיליון שקלים והחובות לרשות כ-80 מיליון שקלים. כבר היינו תחת איום חשב מלווה. צריך לעשות בדיקת עומק, אילו חובות אפשר לגבות ולהעמיק את תהליך הגבייה של אלה שניתן, להיכנס לתוכנית הבראה מושכלת יחד עם משרדי הממשלה, שתאושר על ידי מליאת המועצה, ולקדם אזור מסחר ותעשייה שיכניס ארנונה גבוהה יותר ליישוב, עידוד עסקים מקומיים לכיוון תוכניות תיירות".

יש דברים שאולי לא ניתן להשיב, כמו החבירה לתאגיד המים.

"תהליך קבלת ההחלטות היה לא שקוף, ולדעתי ניתן היה להימנע מהכניסה לתאגיד המים. הייתי שותף עם חברים נוספים לשינוי החוק, כך שנדחתה חובת ההתאגדות, ואף הייתה אפשרות למועצות השונות להיעזר בקרנות השיקום והעלאת תעריף המים כפי שהגדיר החוק בלי חובת התאגדות. אבחן כל אפשרות משפטית לצאת מהתאגיד".

 

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות