fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

המאבק נגד אסדת הגז: צריך לעשות, אבל מה ואיך?

מאגר תמר
"כאשר מחפשים עוד גז מוצאים עוד גז". מאגר תמר (צילום: אלבטרוס, באדיבות נובל אנרג'י)

חודש אחרי הבחירות למועצת זכרון יעקב, נושא המאבק בהצבת אסדת הגז בתכנית לווייתן קרוב לחוף ממגנט אליו את תשומת הלב כנושא מרכזי ביישוב, אך בעוד שכל נציגי הציבור תמימי דעים בהתנגדותם לתכנית, נותרה המחלוקת בשאלה מה בדיוק ניתן וצריך לעשות.

בעוד רגלי האסדה כבר בדרכן להיות מוצבות בקרבת החוף ממש בשבועות הקרובים, במסגרת התכנית הממשלתית, הגורמים המעורבים מנסים להילחם בתכנית המתקדמת בכל דרך אפשרית. בתחילת השבוע הפתיע יהודה ברונר, ממובילי המאבק וחבר מועצה טרי, כי החל להפנות את המאבק החוצה: פגישות עם בעלי תפקידים באירופה ושכנועם להתנגד לתכנית האסדה של ממשלת ישראל. ברונר נפגש עם נציגי הנציבות האירופית בבריסל שבבלגיה לפני כחודשיים, ובשבוע שעבר נפגש עם בעלי תפקידים בגרמניה, מדינה שידועה באירופה כמובילה בנושא איכות הסביבה. הוא מסביר למה פנה אליהם: "האירופים הם הלקוח הסופי של רוב הגז הישראלי. רק אחוזים בודדים מהגז ימכרו לירדן, וכ-90% יימכרו לאירופה. כלקוחות של הגז אני מצפה מהם להיות אחראים, ולא ישתפו פעולה עם גז שדרך ההפקה שלו מסכנת את הסביבה, כפי שסירבו בעבר לרכוש נעלי אדידאס כשהתברר להם שהן מיוצרות בתנאי עבדות. גרמניה היא המדינה החזקה ביותר באירופה כיום ויש לה השפעה רבה, והיא ממנת לנו חלק מכלי השיט ומהפרויקט של הגנה על הפקת הגז, והיא עצמה מייצרת רק אנרגיה נקיה. קיבלתי מהפגישה עם הגרמנים תחושה טובה, והפגישות פתחו לנו דרך למגעים נוספים באירופה". ברונר אמר כי הוא מנסה לקדם קואליציה עממית של נבחרי ציבור למאבק בתנית האסדה, ומשום שבעיריות והמועצות בל האזור מנתניה ועד חיפה נבחרו נציגים המסורים לעניין, הדבר אפשרי. "זה אולי הסיכוי האחרון שלנו להצליח בזה", טען ברונר בישיבת מליאת מועצת זכרון יעקב השבוע, שנפתחה בנושא הגז, "כקואליציה של נבחרי ציבור אנחנו יכולים להשיג בקלות את כל התקציבים הדרושים לזה. נפנה למדינה ונציע לה לא להתבזות מול נבחרי ציבור".

פונה לאירופאים, ולרשויות שכנות. יהודה ברונר (צילום: פרטי)
פונה לאירופאים, ולרשויות שכנות. יהודה ברונר (צילום: פרטי)

אך ההצעות לסדר שהועלו בישיבה בנושא היו אחרות, והן הוסרו מסדר היום ללא דיון. ראש המועצה, זיו דשא, פתח את הישיבה בדיווח: "למועצה יש קבינט גז שפועל בצורה מאוד אינטסיבית ומורכב ובעלי תפקידים וחברי מועצה. אין מחלוקת שאסור שהאסדה תקום קרוב לחוף, ויש חוו"ד בטחונית טובה מאוד שהוכנה בזמנו ע"י שומרי מישור החוף וקבינט הגז, ולא נסתרה על ידי אף גורם מקצועי. יש שיתוף פעולה עם שומרי הבית וכל הארגונים האזרחיים, ורתמנו גם את איגוד ערים לאיכות סביבה לפעילות. 350,000 שקלים השקיעה המועצה במאבק בתכנית העבודה, ואנחנו הולכים לרתום רשויות נוספות וממתינים לשתי הצעות מחיר נוספות כדי לחתום על דוח שפך, וכשיגיעו, נצא לדרך. המועצה הובילה באיגוד ערים החלטה לרכישת מכשירי ניטור, היה מכרז, והמכשירים וציוד המחשוב והבקרה שהזמין איגוד ערים יגיעו לפי ההערכה באמצע פברואר ויוצבו בזכרון יעקב ובמקומות נוספים במרחב".

מעדיפה לעבוד במקביל צילה רשף (צילום: מיה חסון)
מעדיפה לעבוד במקביל צילה רשף (צילום: מיה חסון)

בהמשך הועלו ההצעות לסדר שהציעו חברי המועצה מאיר ליאני וצילה רשף. ליאני הציע לתקצב 600 אלף שקלים שיופנו עד סוף החודש עבור תסקירי סביבה, להכריז על יום מחאה יישובי בתחילת ינואר שיכלול השבתת מערת הלימודים לשעתיים, תהלוכת מחאה ברחובות זכרון יעקב והעברת המצגת של שומרי הבית לאתר המועצה, ולהעביר לממשלת ישראל מכתב מחאה מתושבי זכרון יעקב. ההצעה הוסרה מסדר היום ללא דיון, כאמור. צילה רשף הציעה לפרוש במושבה מערכות ניטור שינטרו את המצב טרם הפעלת מערכת לוייתן ויהוו מדד להשוואה לאחר שתוצב האסדה, במידה ותוצב. :אם נתונים השוואתיים יורו על עלייה בזיהום, זה יאפשר לנו לעתור לבג"צ על פגיעה בבריאות תושבי המושבה", הסבירה רשף. "המועצה תחל בהליך התקשרות עם חברות ניטור מיידית. אומדן ראשוני של העלות הוא 250 אלף שקלים מתקציב 2019". אך גם הצעה זו הוסרה מסדר היום בהצבעה, ברוב של 7 חברי מועצה מול 6. רשף הסבירה לאחר הישיבה: "ההצעה לסדר שלי נבעה מכך שניטור באסדות תמר הצביע על כשל של הרגולטור, ולא רציתי לסמוך על אף גורם חיצוני, כולל איגוד ערים לאיכות סביבה, אלא לעשות את הניטור בעצמנו, ובאופן מיידי. הרי אף גורם רגולטורי לא רוצה לעצור את האסדה הזאת באמת. בנוסף, ראש המועצה לא הציג בישיבה כל מסמך הנוגע לציוד הניטור של איגוד ערים שהוא מדבר עליו. מכיוון שלא בוצע במועצה סקר סיכון, מה שמכשיל אותנו בערכאות המשפטיות, לדעתי צריך לעשות עבודה במקביל".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות