fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

דוח מבקר המדינה בשלטון המקומי 2015: מועצת זכרון יעקב הציבה מבנים יבילים ללא היתר

בדוח העיר המבקר בחומרה לוועדה המקומית השומרון, על כך שלא מנעה את חריגות הבנייה ואף איפשרה אותן. יו"ר הוועדה: "הליקויים מטופלים". המועצה: "אין תגובה"
המועצה המקומית זכרון יעקב (צילום: ארכיון)
המועצה המקומית זכרון יעקב (צילום: ארכיון)

חריגות בנייה בזכרון יעקב והתנהלות לקויה של הוועדה המקומית לתכנון ובנייה השומרון – כך עולה מדוח מבקר המדינה על הרשויות המקומיות לשנת 2015. בדוח העיר המבקר בחומרה לוועדה על כך שלא מנעה חריגות בנייה במוסדות חינוך בלתי חוקיות של תושבים מהיישוב ואף איפשרה אותן. המבקר העיר לוועדה גם על התנהלותה בנושא בניות.

על פי הדוח שפירסם לאחרונה מבקר המדינה, יוסף שפירא, המועצה הציבה מבנים יבילים בתיכון פלך על קרקע שמיועדת למסחר מבלי שקיבלה היתר בנייה ובלי שהותר לה שימוש חורג במקרקעין. בדוח נכתב: "בשנת 2011 הגישה המועצה המקומית זכרון יעקב לוועדה בקשה למתן היתר בנייה ושימוש חורג לצורך הצבת שלוש כיתות יבילות של בית הספר התיכון הממלכתי~דתי פלך במגרש המיועד למסחר סמוך למבנה המוסד. הוועדה דנה בבקשה והחליטה לאשרה בתנאים לתקופה של חמש שנים. אך מאחר שלא מולאו התנאים, לא הוצא היתר בנייה להצבת המבנים היבילים נמצא כי המועצה המקומית זכרון יעקב פעלה בניגוד לחוק והציבה מבנים יבילים בשטח תיכון פלך ללא היתר בנייה ובלי שהותר לה שימוש חורג במקרקעין". בתשובה למשרד המבקר מסרה המועצה באפריל השנה כי כיתות הלימוד במבנים היבילים של תיכון פלך מיועדות לפינוי.

 

המועצה המקומית זכרון יעקב (צילום: ארכיון)
המועצה המקומית זכרון יעקב (צילום: ארכיון)

 

מבנה יביל נוסף הוצב ללא היתר על ידי המועצה בגן פרח במושבה. "מבקר המדינה העיר לוועדה המקומית השומרון, על כי לא פעלה נגד הבנייה הלא חוקית שביצעה המועצה המקומית במוסדות החינוך שבתחומה, אף שמוסדות אלה נמצאים במיקום מרכזי והבנייה הלא חוקית בהם חשופה לעיני כל". בתשובתה למבקר ענתה המועצה כי הצבת המבנה אושרה בתנאים שמולאו, מלבד קבלת הפטור מהג"א, וכי הרשות פועלת לקבלת הפטור כנדרש. עוד ציינה המועצה בתשובתה לעניין כי "גן הילדים אושר בטיחותית על ידי משרד החינוך".

מקרה נוסף המצוין בדוח נוגע לבעלי מבנה בו פועל גן ילדים פרטי, המוגדר כמוסד חינוכי מוכר שאינו רשמי. בעלי המבנה הגישו בחודש מרץ 2005 בקשה לוועדה המקומית לקבלת היתר לשימוש חורג במבנה לטובת מגורים וגן ילדים. הוועדה לא אישרה את הבקשה, אך המבנה שימש בית מגורים וגן ילדים החל ממועד הסמוך לבקשת ההיתר ובמועד סיום הביקורת במקום בחודש מרץ השנה הגן עדיין פעל. "גם כאן העיר המבקר לוועדה המקומית השומרון על שלא מנעה השימוש החורג", צוין בדוח, "זו מצידה ציינה בתשובתה כי תפעל להסדרת השימוש החורג ותטפל בבנייה הלא חוקית".

בדוח מצוין עוד כי גם במרכז לחינוך בזכרון יעקב, המפעיל זה מספר שנים מוסדות חינוך מוכרים לא רשמיים בשטח השיפוט של המועצה, אשר לחלקם אף נתן משרד החינוך סמל מוסד, רוב המבנים נבנו ללא היתר בנייה והוועדה לא פעלה בנדון עד מועד סיום הביקורת בחודש מרץ השנה. בדוח נכתב כי על הוועדה השומרון "לפעול לאלתר כנגד הבנייה הלא חוקית שבוצעה במתחם". בתשובתה למבקר ציינה הוועדה כי "תפעל להסדרת השימוש החורג ותטפל בבנייה הבלתי חוקית". המרכז לחינוך ציין בתשובתו למבקר בחודש מאי כי בגבול המתחם קיימים כמה מבנים יבילים אותם יפעל לסלק ולחלופין, להסדיר את הרישוי להמשך קיומם.

יו"ר הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה השומרון, ארנון גלעדי, מסר: "מבקר המדינה עשה עבודה מקצועית וחשובה מאוד. הממצאים והליקויים שהיו בשנים עברו, טרם כהונתי, מטופלים ומתוקנים. אני מודה לצוות הביקורת על שהאיר וציין לטובה את הסטנדרטים החדשים שהונהגו בארגון. פעילות ציבורית צריכה להיות שקופה ונקייה ולאור ערכים אלה נפעל בעתיד".

מהמועצה המקומית זכרון יעקב נמסר: "אין תגובה".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות