fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

בעזרת השם (והכשרון)

מפגש מקרי עם טנק של חב"ד ברחובות ניו יורק שינה את חייה של המשוררת, הפזמונאית והמחזאית חמוטל בן זאב עפרון מזכרון יעקב. היא חזרה בתשובה, אבל לא הפסיקה לכתוב שירים שרבים מהם הפכו עם השנים לנכסי צאן ברזל בזמר העברי. בראיון חג ל"כל זכרון" היא מספרת על ההשראה לכתיבה ("השם שולח לי פרויקטים שהולמים את אורח חיי") ועל שיתוף הפעולה ההדוק עם אחיה, דורי וערן בן זאב ("ישתבח שמו, זכיתי בשני אחים מוכשרים ומצחיקים")
"הציור והכתיבה הן מתנות אלוה שקיבלתי מילדות". בן זאב עפרון (צילום: הילה אייזינגר)

 

חמוטל בן זאב עפרון מזכרון יעקב היא אישה לבבית ונעימה שצניעותה איננה מסגירה את תרומתה הרבה לתרבות הישראלית. השפה העשירה בה היא משתמשת מרמזת על כך שהיא פזמונאית וכותבת מחזות החתומה על שירים מוכרים ואהובים ביותר, כגון "לתת", "עולה עולה" ו"אמן" שהגיעו לאירוויזיון, "שובי לים", "שיר לשירים" ורבים אחרים. לאורך השנים היא עבדה עם מיטב הזמרים הישראלים וחתומה על הצגות ילדים עטורות פרסים.

בן זאב עפרון, בת 61, אם ל-6 וסבתא ל-10, נולדה בתל אביב למשפחה עם קשר חזק לאמנויות הבמה, שהוציאה מקרבה גם את אחיה, הזמר, הבדרן והפזמונאי דורי בן זאב, והשחקן ערן בן זאב. "עברנו לחיפה כשנוסד תיאטרון חיפה, ואבי, מרדכי בן זאב, היה ממייסדיו", היא מתארת, "אחרי הצבא חזרתי לתל אביב ושם התחילה למעשה דרכי המקצועית. במדרשה לאמנות בה למדתי, בית ברל, עם המורים רפי לביא ויאיר גרבוז, נגלו בפני עולמות חדשים. בציורים שילבתי מילים, ורפי לביא אמר לי 'את צריכה להתעסק בכתיבה'. הוא צדק. לפזמונאות וכתיבת מחזות הגעתי בזכות הבית והמשפחה שבה גדלתי, שהיוו בסיס לכל הידע והאהבה שלי לזמר העברי ולתיאטרון הישראלי. הציור והכתיבה הן מתנות אלוה שקיבלתי מילדות, מאז שאני זוכרת את עצמי, עולמי נע סביב האמנות. הגעתי למקומי ועדיין ממשיכה ללמוד ולצמוח בזכות אמונה, התמדה וחריצות, בזכות אנשים טובים שזיהו בי כישרונות ופתחו לי דלתות ובזכות הידיעה המובהקת שזה תפקידי בעולם. כדי לעסוק בזה צריך רצון, אמונה וענווה".

"הגשמתי לעצמי חלום, להיות בשורה אחת עם רחל שפירא". חמוטל בן זאב עפרון (צילום: הילה אייזינגר)
"הגשמתי לעצמי חלום, להיות בשורה אחת עם רחל שפירא". חמוטל בן זאב עפרון (צילום: הילה אייזינגר)

לצד ההתפתחות המקצועית, חייה קיבלו תפנית כשהחלה להתקרב לדת בתחילת שנות ה-80: "קיבלתי מלגה ונסעתי ללמוד עיצוב תלבושות ואביזרים לתיאטרון בניו יורק. חייתי שם שנתיים ששינו את חיי. תחילת תהליך החזרה בתשובה התרחש לאחר מפגש מקרי עם טנק חב"ד ברחובות ניו יורק, וחודשיים אחריו פגשתי את בעלי הצדיק. יחד חזרנו בתשובה והקמנו בית בישראל ומשפחה אהובה".

איך הדברים שאת כותבת מבטאים את תפיסת עולמך ואת אישיותך?

"כדי לכתוב אני חייבת להתחבר, ובדרך כלל השם שולח לי פרויקטים שהולמים את אורח חיי ועולמי הרוחני. אני מנסה לחבור לנושאים ערכיים, כמו בהצגות הילדים 'וגר זאב עם כבש' ו'חיפושיות', בהן יש עיסוק בקבלת השונה והאחר, נושא שרק הולך ומתעצם במדינתנו".

הקסם של רחל שפירא

פזמונאית אהובה עליה במיוחד היא רחל שפירא. "היו תקופות שהיא הילכה עלי קסם, והייתי בטוחה שהיא כותבת עלי. אני גם אוהבת מאוד את נעמי שמר, שיריה היו הראשונים ששמעתי בילדותי, את אהוד מנור הבלתי נשכח, את לאה גולדברג הנפלאה ועוד רבים. לכבודם עבדתי לאחרונה כיועצת אמנותית עם רביעיית הבנות 'ארבעתנו', עדי לביא מחדרה, ענבל אבנעים, נועה ווקס ורעות יהודאי, במופע מופלא כמחווה לפזמונאים בני זמננו: שמרית אור, תלמה אליגון, רחל שפירא, יואב גינאי, יורם טהרלב, דודו ברק, נועם חורב ואני. זה מופע שאני אוהבת וגאה בו כל כך. ממש הגשמתי לעצמי חלום, להיות בשורה אחת עם רחל שפירא ועם שאר הכותבים הנפלאים שנבחרו לפרויקט זה".

איזה רגע בקריירה שלך היה עבורך מרגש במיוחד?

"קבלת פרס מפעל חיים על פזמונאות ע"ש אהוד מנור הוא רגע מרגש מלא חסד שאני מודה עליו. בשנתיים האחרונות זכיתי לכתוב את דברי הקישור ולעבוד על הנאומים של מדליקי המשואות בטקס הדלקת המשואות ביום העצמאות בהר הרצל. השנה אמנם לא נקראתי לדגל, אך בליבי אני נרגשת ומאחלת לכולם ברכה והצלחה".

איך מתבטא שיתוף הפעולה עם אחייך?

"יש בינינו שיתוף פעולה מדהים כשאנחנו עובדים יחד וגם כשאנחנו עובדים לחוד. אנחנו בקשר יומיומי, מספרים, מתייעצים ומשתפים. שיתפנו פעולה במספר הצגות ילדים, ערן שיחק ודורי כתב מוזיקה. מדובר בהצגות 'וגר זאב עם כבש', 'חיפושיות', 'חלם', 'למשל שועל', 'מה נשמע במי שקמה' (ערן ביים). לתוכנית של דורי בימי שישי בתחנת 88 FM ערן כותב דברים נהדרים, ולפעמים גם אני. ישתבח שמו, זכיתי בשני אחים מוכשרים ומצחיקים ואני לומדת מהם כל הזמן. בסוף הם יצאו מורים דגולים בישראל".

"הציור והכתיבה הן מתנות אלוה שקיבלתי מילדות". בן זאב עפרון (צילום: הילה אייזינגר)
"הציור והכתיבה הן מתנות אלוה שקיבלתי מילדות". בן זאב עפרון (צילום: הילה אייזינגר)

איך משפיע תהליך החזרה בתשובה על כתיבתך?

"רוב שיריי נכתבו במקביל לתהליך החזרה בתשובה. בהתחלה המסרים היהודיים היו סמויים, ותמיד פניתי לכל עם ישראל, למכנה המשותף שהוא מהות הלב היהודי והישראליות, כמו 'לתת', 'אמן', 'עולה עולה'. כיום אני מגיעה גם למגזר החרדי, בשירים כמו 'כמה טוב שנפגשנו' בביצוע אברהם פריד, ושירים שכתבתי לכנס נשות חב"ד".

לזכרון יעקב הגיעה בן זאב לפני יותר מ-30 שנה. "זכרון יעקב היא מקום טוב לחיות בו. עזבנו לכמה סיבובים, חזרנו לפני 24 שנים ומאז אנחנו כאן. אנחנו אוהבים את השכונה, את בתי הכנסת, את השקט והשלווה, את גני הנדיב. כל זה נותן לי השראה".

מה עשית בשנה האחרונה ומהן התוכניות לעתיד?

"בשנה האחרונה אני ממשיכה עם מופע משיריי 'הביטו אל האור' יחד עם הזמרת עדי לביא בעיבודים חדשים לשירים כמו 'מוכרת לי מפעם', 'שובי לים', 'איש יקר שלי', ואני עם הסיפורים שמאחורי השירים. אני עובדת עם זמרים כמו גילי ליבר, שיוצא בקרוב, בעזרת השם, עם שיר חדש שכתבתי לו, 'בוא אחי'. רותם סרי המוכשר שהקליט שיר חדש, רינת גבאי שזיכתה אותי בשיר בתקליט למבוגרים שייצא בעזרת השם בקרוב. לקראת יום הזיכרון הוקלט בימים אלה שיר לזכרו של הדר גולדין ע"ה, 'עוז וענווה', שהלחינה לאה שבת בביצוע צוות הדר: לאה שבת, מירי אלוני, דפנה ארמוני, דינדין אביב, חני דינור, ליאת ציון ושירן אברהם. גם קליפ צולם, והכל בהתנדבות. פשוט מלאכים פגשנו בדרך. זו זכות גדולה. השיר אמור להופיע במסגרת פרויקט 'שיר וזיכרון' מטעם רשת ג', לינקטון ו-YNET".

 

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות