fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

היה לו חלום לחזור לבולגריה

מאות אנשים הגיעו השבוע לבית העלמין בכפר ויתקין ללוות את עמוס דגני בדרכו האחרונה. נכדו: "איש שהלך אחרי עקרונות והאידיאולוגיה היתה חשובה לו יותר מהתפקיד והמעמד"
עמוס דגני
איש משפחה למופת. עמוס דגני (רפרודוקציה רותי ברמן)

מאות אנשים הגיעו השבוע לבית העלמין בכפר ויתקין ללוות את עמוס דגני בדרכו האחרונה: חברים מהמושב, ממפלגת העבודה ומהכנסת. דגני, לשעבר חבר כנסת וראש המועצה האזורית עמק חפר במשך 20 שנה היה בן 86 במותו, הוא נפטר בתשעה באב לאחר מחלה.

עמוס הותיר אחריו את יהודית גם היא בת כפר ויתקין ושתי בנות תרזה ודליה נכדים ונינים. שלושת אחיו של עמוס: דן, אילן וגיורא גם הם תושבי כפר ויתקין. אחיו ארז נפל במלחמת השחרור בטרם מלאו לו 18 שנים. שנשאל לפני שנתיים אם יש לו חלום שהוא עדיין רוצה להגשים אמר שהיה רוצה לשוב לבולגריה כי מבחינתו הבאת העולים זו הגשמת הציונות. את החלום הזה עמוס כבר לא יגשים.

דגני נולד בתל אביב ובגיל שש עבר עם משפחתו לכפר ויתקין. לאחר קום המדינה העלה 7000 איש – שארית יהדות בולגריה לארץ, מאוחר יותר נשמע לקריאת בן גוריון, ירד לנגב גר במושב העולים תאשור בנגב שם עסק בהדרכה ובקליטת עליה‏.

בשנת 1944 הצטרף למפא"י ולאחר הקמתה של המשמרת הצעירה מונה למרכזה הארצי. בשנת 1957 נכנס מטעם המפלגה לכנסת השלישית וכיהן במשך שלוש קדנציות. כראש מועצה עשה דגני מהפך במערכת החינוך של יישובי המועצה האזורית עמק חפר. במקום בתי ספר יישובים וקיבוציים הוא הקים בתי ספר של המועצה שחינכו בצוותא את בני הקיבוצים, בני המושבים ובני היישובים הקהילתיים.

בעת כהונתו דגני יצק את היסודות עליה נבנתה עוצמתה הכלכלית של המועצה כאשר הקים את מפעלי המים ומערכת השבת מי הקולחין ואת החברה הכלכלית לפיתוח עמק חפר. בעת פרישה כתב את האוטוביוגרפיה שלו בספרו "לעת אסיף". נכדו אורן אהרוני שריגש את הקהל בהספד שלו אמר והדגיש כי סבו היה איש צנוע, תמים ובעל יושרה. דברים דומים אמר עליו ח"כ אבישי ברוורמן.

אהרוני, שותף במשרד יחסי הציבור טריוואקס סאסי – אהרוני: "אני וסבא היינו חברים. הערצתי כל דבר שאמר וכל דבר שעשה. הוא היה פוליטקאי מהזן הישן. איש שהלך אחרי עקרונות והאידיאולוגיה היתה חשובה לו יותר מהתפקיד והמעמד. בפילוג בין מפא"י ורפי אשכול הגיע לבית בכפר ויתקין וביקש את ידו. סבא נשאר נאמן לדרכו והלך עם בן גוריון. הוא למשל החזיר מיוזמתו כסף לכנסת. לדעתי אין היום אנשים כאלה בכנסת".

עמוס דגני
איש משפחה למופת. עמוס דגני (רפרודוקציה רותי ברמן)

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות