fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178240 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

ההיתר, חוות הדעת והתביעה שבדרך

משרד הפנים קבע כי יש לבטל את ההיתר שניתן לבית הכנסת "קהילת יעקב" בשכונת חדרה הצעירה עד לתיקון פגמים. עמותת בית הכנסת מאיימת בתביעה נגד ועד השכונה בסך 3 מיליון שקלים ובנקיטת הליכים נגד העירייה

סערה חדשה ישנה בחדרה סביב בית הכנסת "קהילת יעקב" בשכונת קלרין (חדרה החדשה). כפי שפורסם כאן לפני מספר חודשים, חברי ועד השכונה פנו במכתב רשמי לממונה על המחוז במשרד הפנים ולעיריית חדרה, וביקשו לפעול לביטול ההיתר שניתן לעמותת בית הכנסת לבנות על שטח של 1,200 מטר. התושבים נימקו את הטענות בכשלים שנתגלו כבר בתהליך ההקצאה, כאשר החשש האמיתי שלהם היה מבניית כולל במקום, והפיכה של השכונה החילונית באופייה לשכונה שתמשוך חרדים רבים.

כזכור, בחודש מרץ השנה אישר הממונה על המחוז לעיריית חדרה כי תהליך ההקצאה היה חוקי ואיפשר לה להעניק לבית הכנסת את היתר הבנייה. העמותה שילמה את הכסף הנדרש, אולם בעקבות פניית התושבים לעירייה ולמשרד הפנים בקיץ האחרון, ראש העיר צביקה גנדלמן עיכב את מסירת ההיתר.

בינתיים פעלו מקורבים לשני הצדדים מאחורי הקלעים בניסיונות להביא לפשרה, אולם כולם נכשלו.

השבוע הושגה התפתחות דרמטית ומשמעותית בפרשה: היא החלה ביום שני, כאשר העמותה, באמצעות משרד עורכי הדין המבורגר את עברון, שלחה מכתבי התרעה לפני תביעה הן לעיריית חדרה והן לוועד השכונה. במכתב לעירייה דורשת העמותה לקבל את ההיתר בתוך 48 שעות, אחרת תפנה לערכאות משפטיות. במכתב לוועד מאיימת העמותה בתביעה של 3 מיליוני שקלים בשל נזקים שנגרמו לה אם בסופו של דבר יתברר כי הטענות שלהם לא היו מוצדקות ותרומה שהייתה אמורה להגיע לטובת הפרויקט תבוטל.

יממה לאחר מכן הגיעה לעירייה חוות הדעת של המחלקה המשפטית של משרד הפנים, שקובעת בצורה חד משמעית כי לאחר בדיקת הטענות פעם נוספת, אכן נמצאו פגמים ויש לתקנם. המשמעות על פי משרד הפנים: האישור (היתר) מבוטל עד לתיקון הפגמים. התהליך אמור לעבוד בצורה הזו: תושבים המתגוררים בסמיכות לבית הכנסת יוכלו להגיש התנגדות בתוך 30 יום. ועדת ההקצאות תדון, לאחר מכן הנושא יועבר לאישור מועצת העיר ובסופו של תהליך הכל יובא לאישור מחודש של הוועדה המקומית. בנוסף, מדובר על היתר של 800 מטר בלבד במקום 1,200 כפי שהיה בתחילה. יש לציין כי מרבית טענות הוועד כפי שנשלחו לבדיקה, נדחו על הסף, ובסופו של דבר התקבלו 2 טענות מרכזיות הקשורות להליך ולא להתנהלות העמותה.

הרב ברוך בוזנה, יו"ר עמותת קהילת יעקב, היה נסער מאוד השבוע: "כל ההתנהלות של העירייה תהיה בעוכריה. מבחינתי אין חוו"ד של משרד הפנים. אנחנו לא יודעים על דבר כזה. אנחנו עברנו תהליך ארוך של 4 שנים  ומרגישים שהוליכו אותנו שולל. העירייה התעלמה מאיתנו בכל התקופה האחרונה, למרות שפעלנו אך ורק לפי חוק. יש לנו תורם מחו"ל שרוצה לתרום 3 מיליון שקלים לטובת הפרויקט. הוא שמע שיש היתר, אבל לא מבין מה מעכב את הסיפור. כנראה שאנשים עשירים לא אוהבים בעיות, והוא הקפיא בשלב זה את התרומה. אם זה יימשך, לא נקבל את הכסף. ובגלל מה? בגלל חבורה של אנשים עם דמיון פרוע ופחד אימים שהשכונה שלהם הולכת להתחרד. אנחנו לא אנשי מלחמה, אבל לפעמים אין ברירה. ואם צריך, נלך עם זה עד הסוף".

עו"ד מנחם אברמוביץ' ממשרד המבורגר את עברון הבהיר: "צריך להבדיל בין ההקצאה לבין ההיתר. ההקצאה נבדקה ונעשתה כדין. ולכן ניתן ההיתר. אם למישהו יש בעיה, שיפנה לבית המשפט. אין לנו מושג מה רוצים במשרד הפנים. איתנו לא דיברו ואם התקבלה איזושהי החלטה, היא התקבלה במעמד צד אחד. כרגע עצרו את התהליך שלא כחוק, ואנחנו נפעל בבית המשפט כדי לפתור את זה ובנוסף נדרוש את הנזק שייגרם".

בית הכנסת קהילת יעקב (צילום: שלומי גבאי)
בית הכנסת קהילת יעקב (צילום: שלומי גבאי)

"שיבדקו את כל ההקצאות בחדרה"

אחד הגורמים המעורה בפרטים הוסיף: "האבסורד הגדול שנוצר הוא שלמעשה בעקבות דרישות הוועד, מי שאמור כעת לתת 'הכשרה' לבית הכנסת זו משפחת שומלי, שמפעילה מסגד בסמוך. כל הכבוד לוועד לעומד בראשו".

אותו גורם הדגיש: "אם יש כשלים, הם היו בתהליך. ואם משרד הפנים מצא את הכשלים הללו, שיבדקו את כל ההקצאות שניתנו בעשר השנים האחרונות. אי אפשר יהיה להתחמק מזה, וזו תהיה שערוריה שלא הייתה כדוגמתה".

רועי שפושניק, יו"ר ועד שכונת חדרה הצעירה: "הופתענו לקבל את המכתב וזה רק הוכיח עד כמה הם מנותקים מהמציאות. יום לאחר מכן התקבלה חוות הדעת של משרד הפנים שמוכיחה שחור על גבי לבן שהטענות שלנו מוצדקות. אנחנו יכולים לתבוע אותם על איומי סרק. מהיום הראשון אמרנו שיש כשלים, ובאמת שכואב לי הלב על הרב. הקרע שנוצר בתוך השכונה מיותר לחלוטין, אני מקווה שתימצא הדרך לפתור את הנושא במהרה ובחוכמה".

מעיריית חדרה נמסר בתגובה: "מדובר בהליך שהחל לפני ארבע שנים, בקדנציה הקודמת, ואושר על ידי משרד הפנים. הנושא חזר  למשרד הפנים בעקבות פניית תושבים. העירייה פועלת אך ורק על פי הנחיות והחלטות משרד הפנים".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות