fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

מהפך חייו

מנו גבע יודע בדיוק מה קרה במדגם ליל הבחירות, וכבר יש לו מסקנות ולקחים. הוא מכה על חטא, אבל ממשיך ליהנות מכל שנייה בעבודה. בראיון חג מיוחד הוא מספר על הילדות הלא פשוטה ועל המרצה בחוג לסטטיסטיקה שאמר לו שאם הוא מסיים את התואר, הוא מוריד את הכובע
מנו גבע (צילום: ניר כפרי)
מנו גבע (צילום: ניר כפרי)

לפני שבועיים וחצי, ביום שלישי, 17 במרס, בשעה 22:00, נדבקנו כולנו למרקע הטלוויזיה כדי לצפות במדגם ולראות מי ניצח בחגיגה הדמוקרטית שרחשה עלינו באותו היום. באולפן, בערוץ 2, ישבו מינה צמח ומנו גבע ופרסמו את תוצאות המדגם שלהם: 27 מנדטים למחנה הציוני ו-28 לליכוד. למחרת, התעורר עם ישראל לבוקר של יום חדש: 30 מנדטים לליכוד, 24 למחנה הציוני. כלי התקשורת העדיפו לשים את הסוקרים במרכז התחזיות שאכזבו, ולמנו גבע יש כבר מסקנה: לתת את התחזית בהדרגה. גבע, מי שמוצב בחזית טובי הסוקרים של המדינה ואפילו זכה לדמות ב'ארץ נהדרת', התיישב, ערב חג הפסח, לחשבון נפש על אחת התקופות העמוסות בחייו.

הוא נולד לפני 61 שנה בתוניס, בן זקונים למשפחה של חמישה ילדים. אביו, אלי גואטה, היה עורך דין מפורסם ואף כיהן כקונסול ישראל הראשון בתוניס. עד שעלו לישראל, חיה משפחת גואטה חיים יפים. כשהיה גבע בן 9 עלתה המשפחה לישראל באונייה ונלקחה למעברה בקרית חיים. לאחר תקופה קצרה, הם הועברו למעברה בצפון שכונת תלפיות בירושלים, משם לתל חנן ובסופו של דבר לקרית ים. הוריו של גבע התעקשו שהוא ואחיו ימשיכו ללמוד בבית הספר אליאנס בחיפה, וכך מצא את עצמו גבע נוסע מדי יום באוטובוס לבית הספר בחיפה.

כשבגר הפך להיות רכז המקצוע בבית הספר באורט מוצקין. הוא היה מורה נערץ, ובמקביל החל ללמוד סטטיסטיקה באוניברסיטת חיפה. "אחד המרצים שלי באוניברסיטה היה פרופ' דוד פרי. הוא אמר לי שאם אני מסיים את התואר, במקביל לעבודה שלי, הוא מוריד את הכובע. סיימתי את הלימודים ובאתי אליו שיוריד את הכובע". לימים, הפך ד"ר דיין להיות השותף של גבע, וביחד הם הקימו את חברת מדגם.

לאחר שמונה שנות הוראה גבע הודיע שהוא פורש והחל את הרומן שלו עם הסקרים בחדר שכור בקרית מוצקין. בבחירות לראשות הממשלה בשנת 1999 כבר ישב גבע באולפן ערוץ 1.

בשבועות שקדמו לבחירות, הופיעו גבע ומינה צמח באולפן ערוץ 2 ופרסמו את תחזיותיהם לבחירות. השיא היה בערב הבחירות. "באיזשהו מקום, התקשורת עשתה עוול מאוד גדול לסוקרים ולתחום", אומר גבע, "אנחנו היינו היחידים שנתנו יתרון לליכוד. הצבנו 60 קלפיות ברחבי הארץ ונאלצנו לסגור אותן בשעה שמונה וחצי, כדי להיות מוכנים לשידור בעשר.

מנו גבע (צילום: ניר כפרי)
מנו גבע (צילום: ניר כפרי)

"התוצאות דיברו על 26 מנדטים למחנה הציוני מול 28 מנדטים לליכוד. מכיוון שהייתה אי ודאות כזו גדולה וההיענות הייתה מאוד נמוכה במדגם הקלפיות, קיבלנו החלטה, ברגע האחרון, לצמצם את הפער ולתת 27 מנדטים למחנה הציוני. כשנתניהו אמר שהערבים נוהרים לקלפיות, הייתה פתאום הצבעה מטורפת של חברי ליכוד.

כשספרנו את הספירה השנייה בעשר בלילה, כבר הגענו לתוצאה של 28 מנדטים לליכוד ו-25 למחנה הציוני. למינה ולי יש ביחד כמעט 70 שנות ניסיון ביחד, ובכל זאת לא דיווחנו על כך. חשבתי שאין טעם לשנות את התוצאות אחרי השעה עשר, ואני מכה על חטא בעניין הזה. אני לא מצליח להסביר לעצמי מה קרה. בשעה אחת קיבלנו תוצאות אמת של 60 קלפיות וכמעט התעלפתי".

הכותרות למחרת, אלה שלא עסקו בניצחונו של נתניהו, עסקו בכישלון הסוקרים. "הלקח הפשוט הוא כזה: גם אם התוצאות חריגות, אחרי בדיקות שנעשות צריך לדבוק במה שהמודל אומר. אני חושב שהמסקנה המרכזית היא לתת את התחזית בהדרגה. צריך בשעה עשר להגיד שאלו התוצאות של שמונה וחצי, ברבע לאחת עשרה צריך לתת עדכון לגבי תוצאות השעה עשר. התקשורת, במקום להפיל על עצמה את כל הקמפיין נגד נתניהו, היה לה נוח להאשים את הסוקרים, אבל בסך הכל התחזית הייתה טובה".

הסיפור המלא יתפרסם מחר במקומון :"הד הקריות".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות