fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

אימה ברחובות קרית ים

מטעני החבלה שהתפוצצו בלב שכונת מגורים בשבוע שעבר הצביעו על דבר אחד: אף אחד לא רואה אף אחד ממטר. ראש העירייה דוד אבן צור:"התושבים מפוחדים"
מטען שהוצמד למכונית בחודש ינואר בקרית ים
מטען שהוצמד למכונית בחודש ינואר בקרית ים (צילום: כבאות מחוז חוף)

שני מטעני חבלה התפוצצו בלב קרית ים בשבועות האחרונים ותחושות הביטחון החלה לתערער את התושבים. ראש העירייה דוד אבן-צור, מיהר לשגר מכתב למפקד תחנת זבולון נצ"מ אילן סרדל ולשר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ, בו הוא מבקש לתגבר את נוכחות המשטרה בעיר. "ראיתי אנשים מפוחדים", אמר אבן צור השבוע ל"הד הקריות", והודה, כי למרות ירידה באחוזי הפשיעה בעיר, תופעות המטענים המתפוצצים בלב העיר, מגבירות אצל התושבים את תחושת חוסר הביטחון.

בסוף השבוע שעבר בשעת הצהריים התפוצץ מטען ברכב סמוך לבית ספר וגן ילדים ברחוב החשמונאים בקרית ים. לא היו נפגעים וחקירת המשטרה העלתה כי הרקע לאירוע הוא פלילי, אך הפיצוץ הסב נזק רב למכונית ובית מגורים סמוך ניזוק אף הוא, כשתריסיו וחלונותיו נופצו. שלושה בני אדם, שתי נשים בשנות ה-20 וה-40, וגבר בשנות ה-30 לחייו, פונו לאחר הפיצוץ לקבלת טיפול רפואי בבית החולים בני ציון בחיפה והוגדרו נפגעי חרדה.

"שלחתי מכתב השבוע למפקד תחנת זבולון אילן סרדל ולשר לביטחון פנים וביקשתי לתגבר את השיטור בקרית ים, בעקבות אירועי השבועות האחרונים והתגברות הקיצונית של מקרי האלימות שיכולים לפגוע באזרחים תמימים, הקרובים למקומות בהם הונחו מטעני חבלה", אמר השבוע אבן צור. "האירועים האלה פוגעים ברמת הביטחון האישי שכל אחד חש בקרית ים. מטעני החבלה הם תופעה ארצית וקיימת זליגה של מטעני חבלה לאזור. המצב מחמיר והתרעתי עליו ואפילו ביקשתי להכניס את השב"כ לתמונה, כדי שיהיה מודיעין טוב יותר. אני יודע שאם יכניסו את השב"כ, תוך חודש לא יהיו יותר מקרי אלימות כאלה".

מטען שהוצמד למכונית בחודש ינואר בקרית ים
מטען שהוצמד למכונית בחודש ינואר בקרית ים (צילום: כבאות מחוז חוף)

לדברי אבן צור, לאחר שהתקבל מכתבו במשרד לביטחון פנים, צלצל אליו השר יצחק אהרונוביץ והודיע לו על כוונת המשרד לתגבר את השיטור העירוני בקרית ים. "השר אמר לי שבשנת 2015 תוקם נקודת משטרה עירונית בעיר ויהיו 7 שוטרים שיוצבו יום ולילה ברחבי קרית ים. מעבר לזה, הוא התחייב בפני, שעוד לפני כן קרית ים תקבל תגבור רציני של המשטרה".

למרות מטעני החבלה שהתפוצצו בקרית ים בחודשיים האחרונים, נתוני המשטרה מראים אחרת. על פי נתונים שהתקבלו מתחנת משטרת זבולון, במהלך שנת 2013, חלה ירידה של כ30 אחוזים במקרי הפשיעה בקרית ים. בכלל בקריות חלה ירידה של מקרי פשיעה ואלימו ובשנת 2013 נפתחו רק 13 אלף תיקים, לעומת 14 אלף תיקים בשנת 2012 ומגמת הירידה בפשיעה נמשכת.
"בכל נושא האלימות בקריות יש ירידה מאוד גדולה", אמר השבוע מפקד תחנת זבולון אילן סרדל. "הצגתי את הנתונים בפני ראש העיר קרית ים, הכוללים גם את עבירות הירי, מטעני צד וגם עבירות ההתפרצות. אני לא מרגיש שיש עליה בפשיעה, להיפך הוא הנכון. אי אפשר להשוות את המודל הארצי של הפשיעה למה שקורה בקריות. מה שקרה בפתח תקווה ובדרום תל אביב, לא קורה פה, בקריות אין בכלל כנופיות". לדברי סרדל, את הירידה באחוזי הפשיעה הוא מייחס לעובדה, שבתחילת 2012, עצרה המשטרה את היעדים המרכזיים בעולם הפשע ובאופן טבעי חלה ירידה.

דוד אבן צור (צילום: אושרי כהן)
דוד אבן צור (צילום: אושרי כהן)

למרות הירידה באחוזי הפשיעה בעיר, אומר אבן צור, עדיין קיימות תופעות כדוגמת פיצוץ מטעני החבלה שמגבירות את תחושת חוסר הביטחון בעיר. "כל מקרה אלימות כזה של מטען חבלה ורכב המתפוצץ בלב העיר, גורם לתחושת חוסר ביטחון. מה שיוריד את התחושה הזו הוא תגבור המשטרה בשעות היום והלילה ברחבי הקריה. כשהתפוצץ מטען החבלה ברחוב התבור בעיר, התערבתי באופן אישי ושלחתי עובדי עירייה לתקן את החלונות בבתים, כי גרים שם אנשים שאין להם כסף לתקן את הנזקים. החלטתי לסייע להם על חשבון העירייה והוריתי לעובדי העירייה לתקן את החלונות באותם בתים שניזוקו, כי לתושבים אין כסף לבטח את הבתים.

הייתי שם וראיתי שם איך אנשים מפוחדים ומבוהלים. חוסר תחושת ביטחון קיימת אצל כל אחד, ששומע שליד ביתו קורה מקרה כזה. אותם אנשים מפחדים להוציא את הילדים שלהם החוצה, כדי שלא יקרה להם כלום וזה לא בריא המצב הזה. צריך למצוא לזה פתרון ומי שצריך לתת פתרון לבעיה היא משטרת ישראל".

בתחילת השבוע התארח מפכ"ל המשטרה רנ"צ יוחנן דנינו בתחנת משטרת זבולון, במסגרת הענקת תעודות הצטיינות לשוטרים. במהלך המפגש, התייחס דנינו למטעני החבלה שהתפוצצו בקרית ים בשבועות האחרונים ואמר: "יש דמיון רב בין הפיצוצים הנעשים על רקע פלילי, לבין פיצוצים על רקע לאומני, ולכן אנו מתייחסים אליהם כאירועי טרור לכל דבר ועניין. אירועים אלה חמורים בכל קנה מידה. פיצוץ בלב העיר פוגע קשה מאוד בביטחון האישי ובתחושת הביטחון הכללית. משטרת ישראל עושה שימוש בטכנולוגיות רבות כדי לשים את היד על מניחי המטענים והמשטרה שמה את הנושא בסדר עדיפות מאוד גבוה. כל פיצוץ כזה הוא פיצוץ אחד יותר מדי ואנו עושים מאמץ עילאי כדי להתמודד עם התופעה. אמנם רוב הסיכולים כלל לא מגיעים לידיעת הציבור, אבל אנחנו מסכלים אירועים שכאלה כמעט על בסיס יומי. נמשיך לתת לכך עדיפות גבוהה ואני מניח שניתן יהיה לראות את תוצאות העשייה שלנו בקרוב".

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות