fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

ציקי ענבר מאמן לחיים

לרגל יום הולדתו ה-70 של ציקי ענבר החליטו חניכיו בעבר, שחקני קבוצת הכדורסל של הפועל יפעת, לקיים מפגש מיוחד לכבודו בקיבוץ. לפני 41 שנים החל ענבר לאמן את הקבוצה ומשך כעשור גידל עשרות שחקנים. הם הגדירו אותו - מאמן לחיים, כבוד גדול ששמור למאמנים כמו יהושוע רוזין ורלף קליין ז"ל. ענבר, יבדל לחיים ארוכים, לא יישכח את המפגש הזה
מפגש מרגש ובלתי נשכח. שחקני הפועל יפעת עם המאמן ציקי ענבר (מסומן בעיגול. משמאלו יואב מינץ, ראשון מימין שי גלעד וארז ביטמן (מסומן, מחזיק בתמונה)

כדורסל / אופיר לוי

אוהדי הספורט בקריות ובעיקר אנשי הכדורסל מכירים את ציקי ענבר, מגדולי הכדורסלנים שצמחו בקריות, ואולי הגדול מכולם. ענבר שיחק בשנות ה~60 וה~70 בהפועל קרית חיים, שהייתה אז בליגה הראשונה. מול אריות הליגה הוא עשה בית ספר לכולם, כולל מכבי ת"א. אחרי שפרש ממשחק החל ענבר בקריירה של מאמן. הוא התמקד בעיקר באימון קבוצות נוער וילדים ואת תחילת דרכו כמאמן עשה בקיבוץ יפעת, שם אימן את קבוצת הבוגרים בליגה ב' ושתי קבוצות ממחלקת הנוער  – ילדים וקטסל. קרוב לעשר שנים הוא גידל וטיפח שם עשרות שחקנים. 41 שנים חלפו מאז שהחל לאמן ביפעת ומתברר כי ענבר הטביע שם חותם עמוק וזכה לכבוד מיוחד שמעט מאוד מאמנים זוכים. לרגל יום הולדתו ה~70 החליטו הללו לקיים מפגש לכבודו. 30 שחקנים הגיעו למפגש, שהיה מרגש במיוחד ונמשך כחמש שעות. אגב, היום (שישי) ענבר בן 70, המפגש נערך בשבת האחרונה. במהלך הערב דיברו השחקנים על המאמן הנערץ – מאמן לחיים. סיפרו סיפורים ונזכרו בחוויות שאותם חוו ביחד עם ענבר. שחקני הקבוצה שי גלעד, מיוזמי ומארגני האירוע, וארז ביטמן מדברים על ערב מיוחד, שאותו ציקי ענבר לא יישכח לעולם. יואב מינץ, חברו של ענבר, ששיחק איתו בהפועל קרית חיים וידוע היום כאיש תקשורת מצליח מאוד, הוזמן לאירוע ומספר כאן על ציקי מנקודת המבט שלו.

מפגש מרגש ובלתי נשכח. שחקני הפועל יפעת עם המאמן ציקי ענבר (מסומן בעיגול. משמאלו יואב מינץ, ראשון מימין שי גלעד וארז ביטמן (מסומן, מחזיק בתמונה)
מפגש מרגש ובלתי נשכח. שחקני הפועל יפעת עם המאמן ציקי ענבר (מסומן בעיגול. משמאלו יואב מינץ, ראשון מימין שי גלעד וארז ביטמן (מסומן, מחזיק בתמונה)

שי גלעד: "מאמן קשוח וצנוע"

שי, בקריות ציקי ענבר ידוע בזכות הקריירה המפוארת שלו כשחקן, עכשיו אנחנו שומעים שהוא גם מאמן גדול, ספר מה מיוחד בו ועד כמה הוא השפיע עליך ועל הקבוצה?
"לכול אחד יש את הציקי שלו, את הדרך בה הוא פגש אותו, השפיע עליו, צעק עליו וחיבק אותו. כשהייתי בן 13 ציקי היה בן 28, הוא תמיד אמר לי אז, אנחנו צריכים להיות קודם קבוצה ורק אחר כך תחרותיים. מאמן קשוח וצנוע, מגיע לכול אימון על הווספה מרמת דוד שם שירת, גם בגשם וגם בשיא החום, לא ויתר לנו על כלום. לעולם לא השוויץ בהישגים ותמיד יודע לדבר בגובה העיניים".

מהקבוצה שלכם לא יצאו שחקני נבחרת, או שחקני ליגת העל, אבל ההרכב האנושי של הקבוצה היה גבוה, ספר על החברים.
"שישבנו שם ודיברנו מצאנו שציקי כמאמן השפיע על כולנו בצורה בלתי רגילה. אף אחד מהקבוצה לא יצא שחקן גדול, אבל הוא פגש אותנו בתקופה בחיים שהגישה שלו לספורט, ליסודות ולקבוצה הפכה אותו לאחד המשפיעים הכי גדולים כמחנך. הוא הביא לנו כדורסל יותר מתוחכם ממה שהכרנו, אבל זאת לא הייתה הנקודה העיקרית. העברת המסרים שלו בגובה העיניים, היכולות להוציא 120 אחוז מכול אחד והיסודות שהשריש לכול אחד מאתנו להמשך החיים, רק ממחישים את הגדולה של הבנאדם".

איך אתה מסכם את המפגש?
"המפגש היה מרגש בצורה בלתי רגילה. התחברו שם מספר קבוצות גיל שלא שיחקו ביחד לספר על ציקי. הכי מרגש היה לראות 30 אנשים, כולם שחקנים של ציקי. האהבה שהייתה שם הייתה בלתי נתפסת, אירוע שמח ומרגש מאוד, כול מי שתשאל שנכח שם יגיד לך את זה".

מזל טוב למאמן מספר 1
מזל טוב למאמן מספר 1

ארז ביטמן: קשה למצוא מאמנים כאלה היום"

ארז, ציקי ענבר אימן אתכם לפני עשרות שנים, איך הגעתם להחלטה לקיים את המפגש לכבודו?
"מי שיזם את המפגש לכבודו היו חבר'ה קצת יותר מבוגרים ממני, שהיו חלק מהקבוצה הראשונה שהוא אימן בקיבוץ, על מנת לתת הוקרה לפעילות שלו. הערכים שהוא נטע מחלחלים בהם עד היום. מה זה להיות ספורטאי, לבוא לפני האימון לדעת להיות חלק מקבוצה ולהבין שהצלחת הקבוצה תלויה בכל פרט בקבוצה ושביחד יש יותר סיכויים להצלחה. זה חינוך של ספורטאים אמיתיים, דברים שלצערנו לא קיימים היום, קשה למצוא מאמנים כאלה היום".

דיברת עליו כמאמן לחיים. ספר למה.
"עד היום אני חושב ככה. אני הרבה שנים מאמן. הכישרון לדעת להשפיע על הילדים, להדביק בהם משמעת והרצינות אלו דברים שלוקחים לכול החיים, מעבר ללמוד צעד וחצי ימין ושמאל, את הערכים שלו לוקחים לכול פרט גם בחיים האישיים".

אני מבין שאתה מאמן את נבחרת הכדורסל של דנמרק, מה לקחת מציקי ענבר לקריירה שלך כמאמן.
"את האהבה לאמן, לדעת להעביר ידע שלך לבני נוער ולדעת ללמד את השילוב בין תלמיד טוב לשחקן טוב. הלוואי שנצליח להכשיר מאמנים כמו שהיו בדור שלו".

יואב מינץ: "דמות ענקית שיש ללמוד ממנה"

יואב, מכל האנשים שהשתתפו במפגש לכבודו של ציקי אתה מכיר אותו הכי טוב. שיחקת אתו, ליוותה אותו לכל אורך הדרך. ספר על ציקי מנקודת המבט שלך.
"קודם כל צריך להבין, קבוצתנו הפועל קרית חיים, הייתה 11 שנים בליגה הלאומית ורוב השנים הקבוצה נלחמה על הירידה, המקום הכי גבוה שלה היה מקום שישי. למרות הכול גדלו בה שחקנים ש~4~5 מהם יכלו בקלות להשתלב בקבוצות הצמרת באותן שנים (1965~1975) כמו, אחיו דני ענבר ז"ל, שהיה קפטן ויואב אגם שהיה גם מלך הסלים. ציקי עצמו גדל מהנוער והביא את היסודות והשורשים ובעבודה מאוד קשה הגיע לרמת כדורסל הכי טובה שהייתה אי פעם. למעט רכז הוא יכל למלא כול תפקיד. בזמנו הוא נחשב יחסית לשחקן גבוה לתקופתו, ויחד עם זה היה המשמעותי ביותר לקבוצה. הוא היה מאוד צנוע, כל שנותיו היה כזה. שחקן עם יכולת אישית מאוד טובה, ידע לקלוע ולשמור, כדורים חוזרים, חטיפות, משחק נשמה, מלחמה על המגרש. כול זאת וטובת הקבוצה הייתה מעל הכול. הוא הגיע לטופ, לחמישייה של נבחרת ישראל, הוא היה דמות לחיקוי, מבלי שהתכוון להיות גיבור. את התכונות האלה כשחקן הוא יישם כמאמן. הוא אימן ביפעת, קיבוץ צנוע, אף אחד שם לא הגיע לרמה גבוהה, מלבד ארז ביטמן, ודווקא מהמקום הזה אפשר לראות את ההשפעה הגדולה שלו, שכולם זוכרים לו עד היום. הוא יישם את התכונות האלה כמאמן על המגרש עם עבודה קשה, קבוצתיות, נחישות, כול זה ריגש אותי מאוד במפגש. מסתבר שזה מאוד השפיע על כול השחקנים שהוא גידל שם. ציקי לא זכה לקבל את ההוקרה שמגיעה לו מהקהילה, מאיגוד הכדורסל, או מכול גוף אחר. דווקא במפגש כזה, בלי גביע, אלא לדבר ולשמוע מ~30 אנשים איזה אישיות וערכים הוא נתן, שהם קוראים לו ציקי ענבר מאמן לחיים, זה מסביר עד כמה הוא דמות ענקית שיש ללמוד ממנה".

לא רק שחקן גדול, גם מאמן גדול. ציקי ענבר
לא רק שחקן גדול, גם מאמן גדול. ציקי ענבר

ציקי ענבר: "אירוע מרגש במיוחד"

מזל טוב ציקי, היום אתה בן 70. לבטח התרגשת מהמפגש שארגנו חניכך מקיבוץ יפעת. שתף אותנו בחוויה.
"מאוד התרגשתי, בוודאי, אם כי הכינו אותי לזה מראש. המפגש נערך במועדון הקיבוץ ובאו החלק העיקרי מהקבוצה המיתולוגית. הייתה אווירה יוצאת מן הכלל. כל אחד דיבר על התקופה ההיא והעלנו זיכרונות. למדנו להכיר אחד את השני יותר טוב אחרי שכל אחד הציג את עיסוקו כיום וסיפר על עצמו. היה לי מאוד מרגש ומאוד נהניתי, האווירה הייתה נהדרת והיא נמשכה חמש שעות".

כמה שנים אימנת את הקבוצה?
"כמעט עשר שנים, עם הפסקות, החל מעונת 75~76. הקבוצה אגב כבר מזמן לא קיימת".

ספר על הקשר שהיה לך עם השחקנים, כי בכל זאת עברו עשרות שנים, ככל הנראה אהבו אותך מאוד.
"הקשר נשאר עד היום כי אני אוהב לשמור על קשר. עם חלקם הגדול אני בקשר של ביקורים בודדים וחלקם בטלפונים. באירוע הושלם הפאזל מבחינתי ונפגשתי עם כולם. כבר 41 שנה שאני בקשר עם חלקם ואני גאה שהם לא שכחו אותי, כי השארתי מורשת חזקה מהתקופה בהפועל יפעת שידעה זמנים יפים".

מאמן לחיים, כך הגדירו אותך. זו מחמאה שנתנו בזמנם ליהושע רוזין ורלף קליין ז"ל, מה עשית להם?
"אני, כמו בכול מסגרת שהדרכתי בחיי מלמד את יסודות המאמן. הבסיס החשוב מבחינתי זה לדעת לכבד את המקצוע ולדעת להשריש אותו לחניכים, אם זה לבוא בזמן לכל אימון, לבוא מסודר, לא להחסיר ציוד. אימון זה אימון בלי הפסקות. אני חושב שזה עזר להם באורח החיים, ביומיום, כי נתתי להם את הכלים הדרושים לכך, גם מעבר לחיים הספורטיביים. המסקנה היא ברורה, לא להפסיק, לא להרים ידיים אף פעם ולהתאמץ ככל האפשר. ככה מנצחים, גם בהפסדים".

בקריות הכרנו אותך כגדול שחקני הכדורסל בכל הזמנים, אלא שרוב הקריירה שלך שיחקת בהפועל קרית חיים, מפתיע שלא קיבלת הצעות מקבוצות גדולות כמו מכבי תל אביב למשל.
"בזמנו הייתה הצעה מהפועל ת"א, אבל אז שירתתי בחיל האוויר תחת אברהם תור ולא רציתי לעזוב אותו, כיוון שהייתי יד ימינו, והייתה לי מחויבות להישאר. אבל שיחקתי בנבחרת ישראל, זה הספיק לי. בסופו של דבר לא הכול זה כסף בחיים".

מצד שני הייתה לך הצעה מאוד מפתיעה מחו"ל, מה קרה שלא שיחקת שם?
"זה היה בתקופה ששחקתי בהפועל גבת/יגור. ההצעה הגיעה משטרסבורג הצרפתית מהליגה השנייה. עד היום אני שומר את המכתב שהם שלחו לי, הייתי אז בשירות בקבע כקצין ספורט ופשוט לא רציתי להמר במקצועי ולאבד את התפקיד באותם הימים".

מה אתה עושה היום, ומה אתה מאחל לעצמך לעתיד?
"היום אני שומר על כושר גופני בזמן הפנוי, אני חונך במתנ"ס בקרית ים חוגי כדורסל לילדים בכיתות א-ד. חשוב לי ללמד אותם את יסודות הכדורסל. חשוב לי להעביר להם קודם כול את הערכים להיות בני אדם לפני הכול, ישרים והגונים, כי דרך הספורט, כמו שאנחנו למדים מהכתבה, אפשר לקבל קודי התנהגות רבים לחיים הפרטיים. אני מאחל לעצמי להמשיך לאמן עוד שנים, בריאות בעיקר, ולזכות לראות את הצעירים תחתי מתקדמים הלאה".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות