fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

נמל המפרץ. שלב התושבים

נמל חיפה העתידי
חזית ים חיפה (הדמיה: שנער מן אדריכלים)

אחרי המאבק וההחלטה להקים את נמל המפרץ, מגלים תושבים רבים מהקריות שאת המחיר הם ישלמו. קבוצת תושבים הקימו מטה מאבק ואף החלו בתהליך הגשת התנגדויות. הטענות: העבודות והקמת הנמל יפגעו באיכות חייהם וברצועת החוף ויגרמו למטרדים וזיהום אוויר. עיריית חיפה: "הקמת הנמל תעניק דחיפה עצומה לתוכניות הפיתוח שמתבצעות בקרית חיים".

 מחר ב"הד הקריות"

העבודות להקמת נמל המפרץ עשויות להתחיל כבר בחודשים הקרובים. על יתרונותיו וחשיבותו של הנמל החדש והמאבקים להקמתו נכתב לא מעט. אולם כעת מתברר כי יותר ויותר תושבים מהקריות ים וחיים, המתגוררים סמוך לחוף הים, חוששים שאיכות חייהם תיפגע באופן משמעותי, הן בזמן ביצוע העבודות והן לאחר שיקום הנמל. מדובר בקבוצה של יותר מ-200 תושבים שהחליטו להתאגד ולהגיש התנגדויות בטענה כי לא לקחו חלק בתהליך ולא נעשה שיתוף ציבור בטרם אושרה התוכנית.

אחרי הכפיים

תוכנית המתאר להקמת נמל המפרץ החדש אושרה לפני כחודשיים על ידי ועדת השרים לענייני פנים, שירותים ושלטון מקומי. בחודש מאי 2013, אישרה מועצת עיריית חיפה את תכנית נמל המפרץ ופיתוח חזית הים העירונית ובחודש אוגוסט, התקבל אישור עקרוני בממשלה להקמת שניה נמלים החדשים, באשדוד ובחיפה. תוכנית המתאר הארצית לנמל המפרץ אושרה בתחילת חודש ינואר. מדובר בעבודות שעלותן נאמדת ב-4 מיליארד שקלים וכוללות הקמת מסוף מכולות חדש על שטח של כ-900 דונמים לטעינה ופריקה של אוניות ענק, הארכת שובר הגלים הראשי של נמל חיפה בכ-880 מטרים והקמת שובר גלים משני בכניסה לנחל הקישון באורך של 2.1 קילומטרים. אורך הרציף הראשי יהיה כ-1.1 ק"מ ויכלול 11 מנופי פריקה כאשר הקיבולת המתוכננת שלו היא ל-1.5 מיליון מכולות.

"כחבר הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בחיפה, העליתי הסתייגויות בדיון
שהתקיים בוועדה ובין השאר את נושא חופי הרחצה בקריות מחשש לזיהום החופים,
וכתוצאה מכך היווצרות סכנה לבריאות ציבור הרוחצים. כמו כן העליתי את
סוגיית המתקנים הצפוניים לחופי הקריות"
ראש עיריית קרית ביאליק, אלי דוקורסקי

נמל חיפה העתידי
חזית ים חיפה (הדמיה: שנער מן אדריכלים)

"אנחנו נסבול מעומסי תנועה כבדים וזיהום אוויר, עשרות משאיות יובילו בכל
יום סלעים ממחצבה בגליל ומטען כבד לצורך בניית עורף הנמל. החוף יהיה סלעי
ויתפתחו בים זרמים שיקשו על הרחצה ויגרמו ליותר מקרי טביעה. לא היה קל
לשנות את התדמית השלילית של חופי הקריות, ועכשיו אחרי ששוקמו וזכו מספר
פעמים בתואר החוף היפה ביותר הולכים להרוס אותו"
גילי הורביץ, מנהל המרכז לחינוך ימי קרית ים ופעיל מרכזי במאבק התושבים

"לנושא החול תהיה השפעה הפוכה מזו שממנה חוששים המתנגדים, בזכות פעולות
הזנת החול אותן ביצעה חברת נמלי ישראל ותמשיך לבצע גם בעתיד על מנת
להבטיח את שלמות החופים ובראשם חוף נאות. מקורות החול להקמת הנמל מרוחקים
מקו החוף ואושרו לאחר תסקיר מקיף חסר תקדים בהיקפו שאושר על ידי המשרד
להגנת הסביבה וקיבל את ברכתו.קידום התוכנית נעשה בתהליך שקוף בו נשמעו
השגות התושבים ויושמו כל ההיבטים הנדרשים בהיבט הסביבתי כאמור", עירית חיפה

כתבה: עינב אליקיים

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות