fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

לחבק דולפין

סיפורו העצוב של "קיץ", הדולפין שהגיע ביום חמישי שעבר תשוש וחולה לחופי עכו ולא שרד, הביא אותנו לד"ר עוז גופמן מקרית חיים, מומחה ליונקים ימיים ומקים מחמל"י (מרכז חקר מידע וסיוע ליונקים ימיים) לשיחה מאלפת על דולפינים ולווייתנים, דיירי הים התיכון. החיים האמיתיים, מתברר, הם ממש לא "לשחרר את וילי"
לא שרד. הדולפין קיץ (צילום: עוז גופמן)
לא שרד. הדולפין קיץ (צילום: עוז גופמן)

גם מי שאינו חובב או אינו מכירים יונקים ימיים, נצבט הלב מעצב בסוף השבוע האחרון למראה תמונותיו של הדולפין "קיץ", שהגיע תשוש ובמצב קשה לחוף ארגמן בעכו ולמרות ההתגייסות הרבה וניסיונות הטיפול לא הצליח לשרוד.

בבוקר חמישי שעבר, דיווחו אנשי חיל הים על דולפין שמסתובב לו בין הרציפים של החיל, דבר שלא קורה הרבה במחוזותינו. כעבור ארבע שעות, הדולפין שהיה הגיע לחוף הסמוך לבית הספר לקציני ים עכו. מצילי חוף ארגמן התקשרו למשטרה, שיצרה קשר עם המוקד להגנת הסביבה ועם מחמל"י – מרכז חקר מידע וסיוע ליונקים ימיים.  קיץ התשוש הועבר, בסיוע משטרת עכו, בתוך 10 דקות למפרץ מוגן בשבי ציון, שם שהה במשך הלילה וקיבל טיפול רפואי.

מספר איש הארגון, וכנראה המומחה מספר 1 בישראל לדולפינים, ד"ר עוז גופמן מקרית חיים: "קיץ הוחזק על ידי תושבי שבי ציון ומתנדבי מחמל"י, ולפנות בוקר הועבר למרכז התאוששות בחוות סקורה במכמורת. חיה כזו שמגיעה מהים הפתוח היא לא חיה בריאה, אחרת היא לא מגיעה לחוף. בארבע אחר הצהריים ביום שישי נקבע מותו של קיץ.

במוצאי שבת בלילה ביצענו נתיחה שלאחר המוות ויש שני ממצאים פתולוגים: הריאות שהיו במצב קשה מאוד ודלקת מאוד קשה במערכת השתן שכללה מספר רב של אבססים פצעים פנימיים", מספר ד"ר גופמן, "המפגש של דולפינים עם בני אדם צריך להיות שקט וללא מגע יד אדם. המפגש בחוף ארגמן בעכו היה לא קל, יותר מדי אנשים שרצו לעזור. הדולפין הוא חיית בר שלא רגילה לבני אדם".

לדברי ד"ר גופמן, הדולפין קיץ לא זוהה בקטלוג של מחמל"י ואינו נחשב לחיה מוכרת, שכן הוא מסוג הדולפינים שחיים במים עמוקים. אוכלוסיית הדולפינים נחלקת לשניים – זו הקרובה לחוף וזו הרחוקה ממנו. הוא היה מבוגר, כנראה בין 25 ל-30 שנים, כשדולפין מצוי יכול להגיע גם לגיל 50.

יש כאלה שהיו מופתעים לגלות שבכלל יש דולפינים בסביבתנו.

"את חופינו פוקדים דולפינים ולווייתנים ממינים שונים. אנחנו יוצאים לסקרים של חצי יום בסיוע רשות הטבע והגנים ובית ספר לשיט 'שיא גל'. בשביל להתרחק מהחוף ולתעד את האוכלוסייה של קיץ צריך לעשות סקרים רב יומיים ולהסתובב על יאכטות או ספינות רחוק מהחוף. זה דורש משאבים כלכליים, שלצערי אין לנו.

ככלל, אפשר להגיד שאנשים יותר מודעים לבעלי החיים היבשתיים, כי הם פחות מסתובבים בים. הים, לצערנו, נשאר עדיין אזור פחות נחקר ומתועד. רוב הציבור פוגש את בעלי החיים הימיים כמפגש קולינרי בצלחת שלו", אומר ד"ר גופמן, הציבור לא מודע לכך שמול החופים שלנו חיה אוכלוסייה של דולפינים שמתקיימת דרך קבע. עשרות דולפינים ועוד מאות דולפינים שחולפים בחופים שלנו בכל שנה.

הסיפור המלא יפורסם מחר ב: "הד הקריות".

לא שרד. הדולפין קיץ (צילום: עוז גופמן)
לא שרד. הדולפין קיץ (צילום: עוז גופמן)

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות