fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

חיפה: קליש נגד יו"ר הוועדה המחוזית

מימין: קליש, עומד משמאל: יו"ר הוועדה איתמר בן דוד (צילום: הפורום הישראלי לשמירה על החופים)
מימין: קליש, עומד משמאל: יו"ר הוועדה איתמר בן דוד (צילום: הפורום הישראלי לשמירה על החופים)

ביום שני שעבר התקיים דיון בהתנגדויות לתוכנית נמל המפרץ בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מחוז חיפה, בראשותו של איתמר בן דוד.

בדיון נכחו בין השאר נציגי סיעת הירוקים אביהו האן ומוטי בליצבלאו, ראשת העיר הנכנסת עינת קליש רותם וגם נציגי החברה הסינית, לה העבירה חברת נמלי ישראל ביוני האחרון, 180 דונמים משטח הנמל.

לדיון הוגשו כ-20 התנגדויות, ביניהן גם התנגדויות של סיעת הירוקים בראשותו של אביהו האן, הפורום הישראלי לשמירה על חופים ועוד. לפני כשבועיים הגיש מהנדס עיריית חיפה אריאל וטרמן את התנגדותו לתוכנית.

במכתב ששלח וטרמן לוועדה, דרש כי הנמל החדש יהיה "ירוק" ויכלול את כל האמצעים המתקדמים בטכנולוגיות עדכניות לתפעול, לצמצום זיהום, סיכון ומטרדים לרבות התקנת תשתיות חשמליות לשירות אניות עוגנות.
יום לפני הדיון הגישה היועצת המשפטית של העיריה עו"ד ימית קליין מכתב בקשה לדחות את הדיון מאחר והתוכנית הופקדה להתנגדויות בתקופת הבחירות, במהלכה, העיריה הייתה מנועה על פי חוק מלדון ולקבל החלטות בנושאי תכנון ובניה.

בן דוד הודה שהתוכנית הופקדה בשלב המתקדם של מערכת הבחירות ולאור הוראות החוק, ועדת התכנון המקומית בעירייה לא יכלה להתכנס, אך לטענתו, בשל חשיבות המיזם, הוא החליט שלא לדחות את הדיון. לגבי עיריית חיפה החליט בן דוד לתת הארכת מועד בחודש, עד לתאריך 4 בדצמבר.

בתגובה טענה עו"ד קליין, שהמועד שקבע בן דוד לא ריאלי, כי קליש תיכנס לתפקידה רק ב- 20 לדצמבר ומינוי הוועדות יתקיים רק בחמישי בדצמבר. עו"ד קליין טענה כי משמעות הדבר הוא שוועדת התכנון בעירייה בראשות קליש, לא תוכל להגיש התנגדויות למרות ההארכה שניתנה. "יש פה מקרה ייחודי ונדיר, בו לא נותנים לראש עיר להשמיע את דברו", אמרה קליין.

בתגובה אמר בן דוד כי הוא מצפה מקליש, דווקא בגלל שהיא אשת מקצוע, ללמוד מהר ודרש את כינוס הוועדה המקומית למרות שזה לא אפשרי על פי החוק. וקליש מיהרה להתגונן: "זה לא קשור ללימוד. מה שאתה עושה כאן זה מראית עין, יש חוקים במדינת ישראל או שגם זה לא?".

עו"ד קליין ביקשה מהוועדה לחייב את חברת חנ"י (חברת נמלי ישראל, ה"מ) להגיש תוכנית אחת ברורה כדי לקבל את כל המתווה.

 

מימין: קליש, עומד משמאל: יו"ר הוועדה איתמר בן דוד (צילום: הפורום הישראלי לשמירה על החופים)
מימין: קליש, עומד משמאל: יו"ר הוועדה איתמר בן דוד
(צילום: הפורום הישראלי לשמירה על החופים)

יו"ר סיעת הירוקים אביהו האן ונציג קרית חיים מהסיעה מוטי בליצבלאו חיזקו את טענתה של עו"ד קליין ואמרו, כי התוכנית היא רק קטע קטן מכל תוכניות נמל המפרץ וקשה לראות את התמונה הכוללת. "לא ניתן לראות אם יש השפעות שליליות של תוכנית אחת על האחרת והאם יש אפקט דומינו כתוצאה מהפעלת כל תוכניות הבנייה בנמל וסביבתו. אין התייחסות למתקנים חוץ נמליים כמו המקשרים הימיים לנפט ואולי גם לאמוניה שתגיע על ידי אוניות, דרך מקשר שנמצא בסמוך לנמל. אנו לא יודעים אם למשל תוכנית זו, דנה בשטחי תפעול המזחים, כיצד ישפיע מסוף דלקים על הנמל ופעולותיו ומהם הסיכונים הנובעים ממנו".

האן ובליצבלאו הצביעו על הבעיה שאין מענה לבעיות שינוע של המכולות המכילות חומרים מסוכנים, אין מסמך המפרט כמויות מותרות שלהם, או כמויות מקסימאליות המותרות לפריקה וטעינה.

טענה נוספת שהעלו השניים, היא שסקר השפעות על הסביבה, שצורף לתוכנית מיושן ומתבסס על נתונים מלפני כחמש שנים, אך מאז ועד היום יש עליה בפליטות במרחב ורק בדוח האחרון של המשרד להגנת הסביבה הנוגע לתעשייה הפטרוכימית הוזכרו תקלות רבות, כך שהדוח לא רלוונטי.

יו"ר הפורום הישראלי לשמירה על החופים חנה קופרמן שנכחה בדיון מסרה: "יש מקום לשאול האם קביעת המועד להגשת התנגדויות, בתקופת החגים ובתקופת הבחירות הייתה מכוונת כדי להקשות על כלל הגורמים המתנגדים. לאורך ההליך, יו"ר הועדה שידר תחושת בהילות וסירב לבקשות נוספות להארכת מועד, אף לא דחייה של יום אחד. סביר להניח שהסיבה היא לחץ המופעל על ידי גורמים בממשלה לעמוד בלוח זמנים מול החברה הסינית ולקדם את התוכנית מהר ובכל מחיר".

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות