fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

השר אבי גבאי: "זהו השלב החשוב ביותר לקראת סגירת מיכל האמוניה בחיפה

השלב השני של המכרז להקמת מפעל לייצור אמוניה בדרום פורסם היום. פרסום המכרז התאפשר בעקבות מאמציו של השר להגנת הסביבה, אבי גבאי שפעל לקדמו יחד עם שר האוצר, משה כחלון. הקמת המפעל בדרום תוביל לסגירת מיכל האמוניה בחיפה בתוך כשלוש שנים
כחלון וגבאי על רקע מפעלי האמוניה (צילום: מתן נעים)
כחלון וגבאי על רקע מפעלי האמוניה (צילום: מתן נעים)

כחודש מכניסתו לתפקיד הכריז היום (שלישי) השר להגנת הסביבה, אבי גבאי יחד עם שר האוצר, משה כחלון, על פרסום השלב השני של המכרז להקמת מפעל לייצור אמוניה בדרום. בהצהרה משותפת שערכו השרים סמוך למיכל האמוניה בחיפה הם הודיעו על העברת המכרז לחברות המתחרות ועל הקמת המפעל בדרום שייצר רק את כמות האמוניה הדרושה למשק. הקמתו של המפעל תאפשר את סגירת מיכל האמוניה הפועל כיום במפרץ חיפה ומאחסן עד 12,000 טון של אמוניה המוגדרת כחומר מסוכן.

בשנת 2013 התקבלה החלטת ממשלה להקמת מפעל לייצור אמוניה במישור רותם שבנגב במטרה ליצור חלופה למיכל האמוניה במפרץ חיפה. בעקבות החלטת הממשלה הוחלט על קידום מכרז להחכרה של קרקע באזור התעשייה מישור רותם בנגב לצורך הקמת מתקן לייצור אמוניה מגז טבעי המשרד להגנת הסביבה הקצה 15 מיליון ₪ בסיוע להקמת המפעל. בשלב המיון המוקדם של המכרז אושרו בספטמבר 2014, 7 מתוך 8 מועמדים והשלב השני פורסם היום. במסגרת המכרז יידרשו המתמודדים, בין היתר, לצרף הצעה טכנית, הצעה פיננסית והצעה כספית. לחברות המתחרות ניתנו ארבעה חודשים מהיום להגשת הצעות וחודשיים לאחר מכן יודיע המשרד להגנת הסביבה על החברה הזוכה. המתקן יתחיל לפעול בתוך שלוש שנים מרגע החתימה.

כחלון וגבאי על רקע מפעלי האמוניה (צילום: מתן נעים)
כחלון וגבאי על רקע מפעלי האמוניה (צילום: מתן נעים)

הקרקע במישור רותם נבחרה, לאחר ביצוע הערכות סיכונים ובחינת חלופות מיקום ולאחר שנמצא כי שם הצרכנים העיקריים המשתמשים באמוניה, ובשל קרבתה למסדרון הגז הטבעי אשר הכרחי לתהליך הייצור. העובדה שמדובר במתקן לייצור אמוניה ולא לאחסונה תפחית באופן משמעותי את הסיכון הנשקף ממתקן שכזה לעומת מיכל האמוניה במפרץ חיפה, שכן הכמויות במפעל במישור רותם תהיינה נמוכות יותר. המפעל יידרש לספק את כל צרכי השוק המקומי העומדים על 120,000 טון בשנה נכון להיום.

מאז כניסתו לתפקיד השר להגנת הסביבה, פעל השר גבאי במרץ ובשיתוף פעולה עם משרד האוצר כדי לקדם במהירות את פרסום השלב הסופי של המכרז. גבאי: "בזכות שיתוף הפעולה עם שר האוצר ומשרד האוצר נוכל להביא לסגירת מיכל האמוניה בחיפה ולהקמת המפעל בדרום. זהו השלב החשוב ביותר לקראת סגירת מיכל האמוניה בחיפה. נמשיך לפעול בכוחות משותפים על הרשויות המקומיות, משרד הבריאות ומשרד האוצר לחיזוק מטרופולין חיפה".

גבאי: "אנחנו מביאים היום בשורה חשובה לתושבי חיפה והצפון. בזכות שיתוף הפעולה עם שר האוצר ומשרד האוצר נוכל להביא לסגירת מיכל האמוניה בחיפה ולהקמת המפעל בדרום. זהו השלב החשוב ביותר לקראת סגירת מיכל האמוניה בחיפה"

שר האוצר, משה כחלון: "היום, לאחר הרבה מאד דיבורים והבטחות, אנחנו יוצאים לשלב האחרון והמשמעותי במכרז להקמת מפעל האמוניה . בחודש שחלף מאז הקמת הממשלה פעלנו באינטנסיביות עם השר להגנת הסביבה לקידום המכרז. הממשלה מודעת לבעיה במיקום הנוכחי של המיכל ומשרד האוצר רתום לנושא ונערך לתקצובו. בניגוד להבטחות העבר אנחנו באנו לעשות וגם אם יהיו מכשולים בדרך נדע להתגבר עליהם. הגיע הזמן להרחיק את הסכנה מתושבי חיפה והצפון"

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות