fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

לקוי ראייה, אב לארבעה חיילים מקרית ביאליק מרצה על נגישות לחיילי צה"ל

אמיר מנקר, לקוי ראייה גילה כי בצבא יש היעדר תשומת לב בנושא נגישות למשפחות עם צרכים מיוחדים. אז הוא הגה רעיון, להרצות בפני משקיות ת"ש. יחד עם מנהלת נגישות ישראל בצפון ד"ר רויטל שורץ- סבירסקי, השניים נודדים ממחנה למחנה. "אנו מקווים כי גם הצבא ייטול חלק בתהליך, במיוחד לאור העלייה במספר החיילים עם המוגבלויות המשרתים בצבא"
אמיר וד"ר רויטל שוורץ סיבירסקי עם חיילי צה"ל בניצנים
אמיר וד"ר רויטל שוורץ סיבירסקי עם חיילי צה"ל בניצנים (צילום: עצמי)

נגישות ישראל צפון נ.י.צ. מקיימת הסברה בבסיס ההדרכה של צה"ל בצריפין.  לפני חמש שנים, נחשף  חבר הקהילה אמיר מנקר, אב לארבעה חיילים לקוי ראייה, תושב קרית ביאליק על בורות, חוסר רגישות וחוסר שיתוף פעולה מצד מש"קיות הת"ש בצבא. פנייתו לרשויות הצבא בנושא הניבה הזמנה להופיע בפני חניכות קורס מש"קיות ת"ש בבה"ד 11 בצריפין.

מנקר בשיתוף עם  מנהלת נגישות ישראל בצפון ד"ר רויטל שורץ-סבירסקי הרצו בפני מפקדות הת"ש וחניכים משתי כיתות של מש"קי ת"ש. תוך שילוב הסיפור האישי בהרצאה, נחשפו החניכים לנושא השונות, השילוב והצורך בנגישות לבעלי מוגבלויות פיזיות וחושיות, כיצד להנגיש את הסביבה, הן ברמה הפיזית והן ברמת נגישות השירות והקבלה על ידי החברה, כפי שתייצג מש"קית ת"ש בביקוריה בבתי החיילים.

אמיר וד"ר רויטל שוורץ סיבירסקי עם חיילי צה"ל בניצנים
אמיר וד"ר רויטל שוורץ סיבירסקי עם חיילי צה"ל בניצנים (צילום: עצמי)

מנקר התמקד בדבריו על נושא לקויות הראייה ומה נדרש ממש"קית ת"ש המגיעה לביקור אצל הורים לקויי ראייה. הוא פרט בפני החיילות את הצרכים העומדים לפני ציבור העיוורים, את מרכיב הזמן הנוסף לתיפקודם ואת הצורך במלווה בכדי לענות על צורכיהם, ותיאר מצבי חוסר הבנה ובורות וכיצד להימנע מהם. ניכר היה כי הפגישה ענתה על תהיות וצרכים שהתעוררו במהלך הקורס.

לאור התגובות החיוביות והצורך בהגברת המודעות בבסיסים נוספים, הוזמנו המרצים לפגישה בבסיס תל השומר עם קצין חינוך ראשי תת אלוף אבנר פז-צוק. לאחר שהוצג המיזם בפניו ובפני קציני לשכתו, הוחלט כי יוכנס ללוח הזמנים הרב שנתי בצה"ל וייכלל ברשימת הפעילויות החברתיות המוצעות לקציני החינוך וההדרכה ביחידות השונות.

הרצאה על נגישות בצה"ל
העלאת המודעות. הרצאה על נגישות בצה"ל

בתחילת החודש הוזמנו אמיר וד"ר שורץ-סבירסקי על ידי קצין החינוך של בסיס טירונים (בט"ר) "ניצנים" להרצות בפני סגל הפיקוד.  סבירסקי חלתה בילדותה במחלת הפוליו ולא התגייסה לצבא כי צה"ל סירב לקבלה. שנים ראתה בזה כישלון, היא נלחמה ושלחה בקשות לגיוס שלא עלו. כיום, היא מתנדבת בצבא ומרצה בקורס בצריפין מידי חודש ומבחינתה ההסברה בקרב החיילים זה סוג של סגירת מעגל.

"ההרצאה היתה חלק מפעילות קבועה של הסגל בימי רביעי במסגרתה הם שומעים הרצאות בנושאים חברתיים שונים. בהרצאה זו לראשונה נכח סגל פיקוד בכיר כולל מפקדת בט"ר. התקווה הינה כי בד בבד עם התגברות המודעות לנושאי הנגישות וקבלת השונה, גם הצבא ייטול חלק בתהליך החברתי המורכב הזה – במיוחד לאור העלייה המשמעותית במספר החיילים עם המוגבלויות השונות המשרתים בצבא.

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות