fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

בית העלמין בצור שלום יורחב עד לכביש עוקף קריות

הועדה המקומית לתכנון ובניה חיפה, אישרה ביום רביעי שעבר במהלך ישיבה, תכנית בניין עיר חדשה (תב"ע) לבית העלמין צור שלום בקרית ביאליק. בתכנון: 1800 קברים נוספים, יתאפשרו קבורות כפולות
בית העלמין
בית העלמין צור שלום בקרית ביאליק. צילום ארכיון

בהתאם לתכנית, יורחב בית העלמין בצור לכיוון מערב. כך הוחלט בישיבת הועדה לתכנון ובניה קריות שהתקיימה בשבוע שעבר.  הרחבת בית העלמין מתוכננת עד לכביש עוקף הקריות ותבוצע הרחבה מזערית לעבר כביש חדש, שייסלל בעתיד מזרחית לבית העלמין. בפני הועדה המחוזית הוגשה בקשה של הועדה המקומית, אשר דיברה על תוספת של 1800 קברים, 300 קברים בכל דונם. הועדה המחוזית קיבלה את הסתייגותו של ראש עיריית קרית ביאליק אלי דוקורסקי ונענתה לבקשתו להכפיל את מספר הקברים לדונם ל- 600, ולאפשר קבורת מכפלות.

דוקורסקי: "בתפקידי כראש העיר, אני נתקל בבקשות רבות של תושבים לקבור את יקיריהם בבית העלמין בצור שלום, או לרכוש חלקת קבר בחיים, כדי להבטיח את קבורתם ביום מותם בבית העלמין בקריה", אמר דוקורסקי השבוע. "לצערנו אין בבית העלמין בצור שלום שטחי קבורה נוספים ובשנים האחרונות נפטרים נקברים בבית העלמין האזורי בתל רגב. התכנית שהופקדה בוועדה המחוזית תאפשר להגדיל משמעותית את שטחי הקבורה בבית העלמין בצור שלום ובכך לתת מענה לרצונם ומבוקשם, בעיקר של אזרחים ותיקים של העיר".

על פי החוק, מרגע פרסום הפקדת התוכנית בעיתונות ובילקוט הפרסומים, מוקדשים 60 הימים הבאים להגשת התנגדויות. לאחר מכן תתכנס הועדה המחוזית לשמוע את המתנגדים ותאשר את התוכנית למתן תוקף. "אני מאמין שעד סוף השנה התוכנית תאושר ויהיה ניתן להתחיל בהכשרת חלקות קבר נוספות", הוסיף דוקורסקי.

אין מספיק מקום
לפני כעשר שנים נפתח בית העלמין בתל רגב, המשרת את כל תושבי חיפה והקריות, למעט קרית אתא, לה בית עלמין משלה. תל רגב נפתח, לאחר שבבית העלמין צור שלום ובחיפה התמעטו הקברים. בשנת 2005 הוכרז בית העלמין צור שלום כבית עלמין סגור. מפרוטוקול ישיבת הפנים שהתקיימה במאי 2012, עלה על הפרק סגירת בית העלמין באופן רשמי. בפרוטוקול נכתב כי: "בהתאם לחוק שירותי הדת היהודיים, השר, בהתייעצות עם המוסד לביטוח לאומי ולאחר שהמועצה הדתית הגישה בקשה החליט כי נתן להכריז על בת העלמין הזה כבית עלמין סגור, לאחר שמבדיקות בשטח עולה שבית העלמין ניצל ב-99 אחוזים את מלאי הקברים שלו. ניצול הוא בין במכירה ובין בתפוסה".

יועץ לשר מהמשרד לשירותי דת יאיר עוז אמר בישיבת הוועדה, כי כבר ב שנת 2005 נחתם הסכם בין הביטוח הלאומי למועצה הדתית שהגדיר את בית העלמין הזה כסגור. באותה ישיבה אמר יו"ר הוועדה כי בבית העלמין צור שלום נמכרים קברים במחיר של 25 אלף שקלים לקבר. באותה ישיבה נטען כי נותרו עשרות בודדות של קברים למכירה.

בית העלמין בצור שלום
עולים לשתי קומות. בית העלמין בצור שלום (צילום: באדיבות עיריית קרית ביאליק)

באותם שנים, נאלצו תושבי הקריות, שהתעקשו לקבור את יקיריהם בבית העלמין צור שלום, בקרבת ביתם מחירים עצומים עבור חלקת קבר. לאחר שפורסם כי בבית העלמין בצור שלום, הולכים ואוזלים מקומות הקבורה, יותר ויותר אנשים שרצו להיקבר ליד יקיריהם, ניסו לרכוש חלקת קבר, ולא תמיד היו מוכנים לשלם סכומי כסף גבוהים. "דרשו ממני מחיר אסטרונומי עבור חלקת קבר", סיפרה תושבת קרית ביאליק שרצתה לרכוש חלקת קבר ליד בעלה שנפטר. "אם אני זוכרת נכון, ביקשו ממני למעלה מ-20 אלף שקלים עבור חלקת הקבר, אבל לא היה באפשרותי לשלם וויתרתי על הקנייה", סיפרה.

תושב קרית מוצקין שביקש לקנות קבר כפול עבור הוריו, סיפר כי המחיר הגיע לעשרות אלפי שקלים. "הורי, שהיו אז בחיים, נאלצו להוציא את כספי הפנסיה שלהם, כספים שהשאירו לעצמם לעת זקנה, כדי לרכוש חלקת קבר כפולה בבית עלמין בצור שלום, כדי שאנחנו, הילדים, לא נצטרך להרחיק עד תל רגב, כדי לבקר בקברם. חבל שלא חשבו להרחיב את בית העלמין, כשהורי היו עוד בחיים".

תל רגב, הממוקם בין צומת יגור לצומת סומך ובסמוך למועד פתיחתו, הכבישים לא היו עדיין ערוכים לקליטת האנשים שהגיעו ללוויות. "לא הייתי מוכנה להרחיק עד לתל רגב כדי לקבור את בעלי, במיוחד כי הוא נפטר בסמוך לפתיחת בית העלמין ועדיין לא היו סלולים דרכי גישה, אז נאלצתי לשלם סכום של 8000 שקלים, כדי לקבור אותו בצור שלום", סיפרה תושבת קרית ביאליק. "אני שמחה לשמוע שמרחיבים את בית העלמין. מאחר ולא היה לי כסף לרכוש חלקת קבר כפולה, ילדיי יצטרכו לרכוש קבר עבורי ואני מקווה שעד שאלך לעולמי, בית העלמין בצור שלום כבר יורחב וילדי לא יצטרכו לקבור אותי בתל רגב".

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות