fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

מישל גדז', זוכרים?

ספורטאים מצטיינים משתבחים עם השנים. מישל גדז', נהג המרוצים מהקריות, זכה במקום הראשון בקטגוריית CUP-WRX בתחרות פורמולה ישראל שנערכה בתחילת החודש באילת
צילום: יאיר שגיא

לפני למעלה משלושים שנה החל מישל גדז' לעסוק בענף ספורט מאוד פופולרי בעולם, שלא היה קיים בארץ- מרוצי מכוניות.

גדז' היום בן 63, תושב קרית אתא, נאבק אז ביחד עם חבריו, "משוגעים" כמוהו לענף, על הזכות לקיים תחרויות מרוצי מכוניות בארץ. זו הייתה מלחמה קשה מול בירוקרטיה ישראלית במיטבה. לפרק זמן קצר, בין השנים 1984-1989 מלחמתם של הנהגים נשאה פרי והם קיבלו אישור לקיים תחרויות באשקלון. בשנתיים הבאות התקיימו שני מרוצים בעפולה וזהו. אלו היו השנים היפות של גדז' וחבריו, ביניהם ניר בן ארי. גזד' הצטיין בתחרויות והוכתר פעמיים כאלוף ישראל, בשנת 87 ובשנת 89 ואז במקום לקדם את הענף החליטו מקבלי ההחלטות, בראשם משטרת ישראל, לבטל את התחרויות בארץ.

גדז', בן ארי וחבריהם נכנסו בינתיים לאטרף בתחום, אגב, מדובר בענף ספורט יקר מאוד, ללא ספונסר אין זכות קיום לנהג. בצר להם יצאו הנהגים הישראליים לקפריסין כדי להשתתף שם בתחרויות. כותב שורות אלה התלווה אל גדז' לאחת התחרויות בשנת 1992, בתור שדר ספורט, ביחד עם צוות של הטלוויזיה בכבלים "גוונים", זוכרים? גם שם גדז' עשה חייל וזכה במקום הראשון. מאז חלפו עוד למעלה משני עשורים, גדז', שהקים איגוד מוטורי ועמד בראשו, נלחם להחזיר את התחרויות בארץ. בינתיים שלושת ילדיו, שליוו אותו כילדים קטנים לתחרויות, באמצע שנות ה-80, גדלו והתחתנו והיום גדז' הוא סב לשמונה נכדים!

בשנה שעברה חלומו התגשם שוב, ענף המרוצים קיבל הכרה מחודשת ובשנה שעברה התקיימה באילת לראשונה תחרות גדולה – פורמולה ישראל, במהלכה התקיימו כמה תחרויות בקטגוריות שונות, כולל מכוניות קרטינג. ממש פסטיבל מוטורי. בתחילת החודש התקיימה התחרות בפעם השנייה. הפעם התייצב סבא גדז' לתחרות שנקראה מכוניות סלון (turingcar). זהו מרוץ שבו כל המכוניות נמצאות בו זמנית על המסלול ומזנקות ביחד והנהגים מתחרים על דרוג לפי מקום הגעה לקו הסיום, ללא מדידת זמנים. במסגרת זו התקיימו שתי קטגוריות, שתיהן של מכוניות סובארו. הקטגוריה שבה השתתף גדז' נקראת CUP-WRX, מכונית סובארו 4X4 טורבו בנפח 2000 סמ"ק. חמישה נהגים השתתפו בדגם זה כשהתנאים היו שווים לכולם, אפילו הצמיגים היו זהים, כאשר כל הנהגים חויבו לרכוש צמיגים מאותו יבואן.

צילום: יאיר שגיא

התחרות חולקה ליומיים, בכל יום התקיימו שני מקצים. תחילה התקיים מקצה זמנים כדי לקבוע את דרוג הנהגים בזינוק למקצה הראשון של התחרות. גדז' זינק ראשון לאחר שזכה במקום הראשון במקצה הזמנים. הוא סיים את המקצה הראשון במקום הראשון וזכה בחמש נקודות בהתאם לדרוג, כאשר החמישי והאחרון בתחרות זכה בנקודה אחת. המקצה השני התקיים באותו יום אחר הצהרים. הפעם זינקו הנהגים בסדר הפוך מהדרוג שלהם במקצה הראשון, משמע גדז' זינק מהמקום החמישי והאחרון כיוון שזכה במקום הראשון במקצה. למרבה ההפתעה גם במקצה השני זכה גדז' במקום הראשון, לאחר תצוגת נהיגה וירטואוזית שהשאירה את מתחריו הצעירים ממנו בעשרות שנים פעורי פה. גם הקהל לא נותר אדיש וקיבל את "סבא גדז" בהתלהבות ובמחיאות כפיים סוערות.

צילום: יאיר שגיא

ביום השני התקיימו שני המקצים הבאים. גדז' זינק מהמקום הראשון, על פי הדרוג שלו ביום הראשון וזכה במקום הראשון. בשלב הזה הוא צבר 15 נקודות, מתוך 15. הוא זינק למקצה האחרון מהמקום החמישי, שוב בהתאם לדרוג של המקצה הקודם בידיעה שגם אם הוא יסיים במקום האחרון הוא יזכה בתואר אלוף המרוץ. במרוץ זה היו תקלות וגם תאונות, היו גם פסילות, גדז' היה בין הנפסלים ולא סיים את המקצה, אך זה לא הפריע לו לעמוד על הפודיום בטקס הסיום במקום הראשון, לקול צהלות הקהל, כולל משפחתו השמחה.

צילום: יאיר שגיא

אגב ניר בן ארי זכה בקטגוריה השנייה של סובארו גם כן 4X4 טורבו 2000, במקום הראשון. בקטגוריה זו הורשו הנהגים לבצע שיפורים במכונית.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות