fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

לא רואים אותם ממטר

מפוטרים ממפעל גדות ביוכימיה, שעבדו במפעל 20 ו- 30 שנה, יוצאים למאבק משפטי על גובה הפיצויים. "אחרי 30 שנות עבודה, ייצא לי סכום של 113,133 שקלים. זה עף מהר מאוד. מזלי שילדיי בוגרים ואני לא צריך לשלם מזונות, אחרת היו שמים אותי בבית הסוהר"
דואגים לעתיד. העובדים המפוטרים ממפעל גדות ביוכימיה (צילום: נטע פלג)
דואגים לעתיד. העובדים המפוטרים ממפעל גדות ביוכימיה (צילום: נטע פלג)

כ- 30 עובדים ותיקים במפעל גדות תעשיות ביוכימיה שבמפרץ חיפה, בבעלות קבוצת דלק של יצחק תשובה, מנהלים מאבק נגד פיטוריהם. העובדים, שנתנו למפעל עשרות שנים מחייהם, פוטרו בגל הפיטורים שהחל בחודש שעבר. לטענתם, הובטחו להם תנאי פיצויים הולמים, שלא קוימו ומשום כך הגישו תביעה הנידונה כעת בבית הדין לעבודה.

לכתבה זו רואיינו שישה עובדים, כולם נשואים ובעלי משפחות: ציון מלכה, תושב קרית אתא, בן 58, עבד במפעל כ-21 שנים כאיש אחזקה; משה כץ מחיפה, בן 60, גרוש, עבד כ-30 שנה בתור מפעיל מתקנים. הוא מספר שלעיתים עבד משמרות של 16 או 20 שעות; מרדכי אלייב מקרית ים, עבד כ-20 שנה בתור מלגזן בשינוע.  ליאוניד גולצר מקרית ביאליק, שעבד כראש צוות במשך 23 שנים; מיכאל אלמוג, שעבד במפעל 33 שנים ופוטר שנתיים לפני שזכה לצאת לפנסיה, וזאהר זאהר מעוספיה, שעבד במפעל כ-27 שנים.

לדבריהם, הם דרשו פיצויים בגובה 300 אחוז לכל עובד פלוס שלושה חודשי הסתגלות. הנושא לא התדיין עד שקיבלו את מכתבי הפיטורים ונמסר להם כי תנאיהם יתגלמו לפי גילם ולא לפי הוותק שלהם בעבודה. לפי גישה זו, עובד שגילו 40-52, יקבל 56 אחוז פיצויים, מי שגילו 52-60, יקבל 66 אחוז ועובד שגילו 65-67 יקבל 76 אחוזי פיצויים.

דואגים לעתיד. העובדים המפוטרים ממפעל גדות ביוכימיה (צילום: נטע פלג)
דואגים לעתיד. העובדים המפוטרים ממפעל גדות ביוכימיה (צילום: נטע פלג)

אחרי חצי שנה של חוסר ודאות, בשבוע הראשון של חודש מרס האחרון, הוזמנו העובדים לשימוע לקראת פיטוריהם, כשלטענתם הוועד לא עשה אסיפת עובדים מוקדמת והם לא ידעו מי מועמד לפיטורים. בהמשך ניסו להגיע לכדי דיבור עם ועד העובדים ועם מנכ"לית המפעל אסתר אלדן. לטענתם, אלדן לא הסכימה לדון עימם ואף "זרקה" מחדרה את עורכי הדין שמייצגים אותם. לטענתם, בגל הפיטורים שהיה במפעל בשנה שעברה, זכו 20 המפוטרים לתנאי עזיבה טובים הרבה יותר ולפיצויים כפולים.

משה כץ: "אחרי 30 שנות עבודה, הגעתי לשכר של 30.94 שקלים לשעה. שכר היסוד הבסיסי שלי הוא 5700 שקלים. עם משמרות ושעות נוספות הגעתי לשכר חודשי של 8000-9000 שקלים, אבל היה לי בטחון מסוים, היום איזה ביטחון יש לי? כעת קיבלתי פיצויים של 66 אחוז. ייצא לי סכום של 113,133 שקלים. זה עף מהר מאוד. יש לי הלוואות שכשלקחתי אותן הסתמכתי על המשכורת. אני גר בשכירות ומשלם כמעט 3000 שקלים לחודש. מזלי שילדיי בוגרים ואני לא צריך לשלם מזונות, אחרת היו שמים אותי בבית הסוהר".

זאהר מספר, כי אחרי 27 שנות עבודה, קיבל פיצויים של 103,000 שקלים. "נתתי את נשמתי למפעל. לא סתם אני עכשיו חולה בסוכרת ובדברים נוספים, יש לי חמישה ילדים, אשתי לא עובדת, ההורים שלי תומכים בנו". כץ: "אני רוצה לדעת איך תשובה מרגיש עם זה שלנו אין אוכל לתת לילדים, והוא, לפי מה ששמענו ארגן לבתו בת מצווה ב-3 מיליון שקלים".

בשבוע שעבר, הגיש עו"ד מיכאל עצמון, בשם המפוטרים, בקשה לצו מניעה נגד הפיטורים, הבקשה נדחתה. עכשיו הם תובעים בבית המשפט פיצויים מוגדלים. פסק הדין צפוי להינתן ב-28 באוקטובר.

יו"ר ועד העובדים אילן ברנשטיין מסר בתגובה: "המפעל נקלע לקשיים והיינו צריכים לצמצם, שזה אומר סגירת מתקן וצמצום כוח האדם כתוצאה מסגירתו. ב-2014 היה הסכם עד לסוף אותה שנה, במסגרתו עובדים יצאו לפרישה מוקדמת ובנוסף שניים פוטרו. אז עשינו את המקסימום והשגנו בשביל העובדים תנאים שהם לא קיבלו בעבר. גם במסגרת העכשווית שבה המפעל נמצא, הצלחנו להוריד את מספר האנשים שההנהלה רצתה לפטר בכמחצית. אני חושב שההסתדרות תמכה בעובדים ושאנחנו כוועד עשינו את המרב עבורם, יחד עם זאת אני מבין את הכאב שלהם".

מהנהלת המפעל לא נמסרה תגובה עד כה.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות