fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

לתת זה הלקבל החדש

כמה ילדים בני 9 אתם מכירים שכבר בגילם הצעיר יודעים לתת לאחרים? הראל גרינפלד מקרית מוצקין הוא בדיוק כזה. באתר גיוס ההמונים הד-סטארט, מבקש גרינפלד מהציבור לתרום, כדי שיוכל להוציא לאור את הספר שכתב "צפדי והבלון". הספרים וההכנסות - קודש למחלקות הילדים ברחבי הארץ
חינוך לערכים. צילום: דורון גולן

 

הראל גרינפלד, בן 9 מקרית מוצקין, לא הספיק לכתוב ברכה למורה שלו לכבוד יום המורה, אז הוא כתב לה סיפור. החברים שלו איירו ולפני כשלושה שבועות השיקו פרויקט בהד-סטארט, בו הם פונים להמונים בבקשה לעזור להם לגייס את הכסף להדפסת 1000 עותקים, שיחולקו במחלקות הילדים בבתי החולים בישראל בערב חג הפסח הקרוב.

"הכל התחיל ביום המורה", סיפר השבוע גרינפלד, "שכחתי לכתוב ברכה למורה שלי, יעל כדורי, אז החלטתי לכתוב לה סיפור. כתבתי סיפור על צפרדע, שיום אחד פוגשת ילד עם בלון, לוקחת לו את הבלון ועפה בסערה. אז היא פוגשת שקנאי, שמפיל אותה לפיקניק של משפחתו של הילד ושם היא מחזירה לו את הבלון ומבקשת סליחה".

הבנתם נכון. אין מדובר בילד רגיל, הראל גרינפלד הוא ילד יצירתי מאוד ומוכשר. הוא כותב מכיתה א', מנגן על אורגן מגיל 3 ובעיקר מפתח את הדמיון. "כתבתי סיפור כזה על צפרדע כשהייתי בכיתה א' ועם הדמיון שלי פיתחתי את הסיפור", הוא אומר. גרינפלד, הלומד בכיתה ג' בבית הספר בגין, נתן למורה שלו את הסיפור, והמורה, מצידה, לא הפסיקה להחמיא לו.

מסורת של ערב פסח

הילה גרינפלד, אמו של הראל, סיפרה שבני המשפחה יש מסורת -מדי ערב פסח הם תורמים תרומה כלשהי למחלקות הילדים בבתי חולים. "גרנו במרכז הארץ ובדרך כלל, בכל פסח היינו תורמים למחלקת הילדים בבית החולים איכילוב, אבל גם לרמב"ם. בשנתיים האחרונות מילאנו שקיות ממתקים והילדים חילקו במחלקות, כבר שנים שכל שנה אני עושה משהו למען הילדים בפסח".

לדברי האם, הכל החל בשנה שעברה, כשהייתה עם הראל ואחותו בחי-פארק בשבוע הספר. "הראל אמר לי שהחלום שלו הוא, שיהיה לו דוכן בשבוע הספר, שבו ימכור ספר שלו. השותף שלי גרפיקאי ולכן אמרתי להראל שאם יסיים לכתוב ספר, אדאג להוציא אותו לאור. כשהוא שכח לכתוב את הברכה, הוא כתב את 'צפדי והבלון'. הראל כותב דברים הרבה יותר יפים, אבל בסיפור הזה היה משהו תמים ונאיבי, שריגש אותי. אמרתי לו שאני מכירה את דורון קריספין מהוצאה לאור 'מדיה 10' ושניפגש איתו. אמרתי, שאם נוכל, נעשה מלא עותקים ונחלק בבתי החולים".

במקביל, ביקש גרינפלד מחברו לכיתה, רועי קינן, שיודע לצייר היטב, שיתחיל לאייר את הסיפור. בהמשך הצטרפה ילדה נוספת מכיתתו, דניאל שושן. "נסענו ביחד למשרדים של 'מדיה 10', ודורון קריספין קרא את הסיפור ומאוד התלהב. הוא אמר שהוא רוצה להוציא אותו בסטימצקי ובצומת ספרים. אמרתי לו שקודם נגיע למטרה שלנו – לתרום לילדים. הספר הוא כולו תרומה לילדים, גם אם יימכרו עותקים, ההכנסות ילכו לתרומה".

חינוך לערכים. צילום: דורון גולן
חינוך לערכים. צילום: דורון גולן

צורי קנה דמות

הצעת המחיר להדפסת 1000 עותקים עומדת על כ-40 אלף שקלים, מה שגרם למשפחה לצאת לפרויקט למימון המונים בהד-סטארט. בתוך שבועיים הצליחו לגייס כ-21 אלף שקלים. "בינתיים היינו רק במעגלים ראשונים של חברים ומשפחה, כי אנו מכירים הרבה אנשים. עכשיו מתחילה העבודה הקשה, כדי לפרוץ את המעגלים הראשונים, אנחנו צריכים תורמים. עד עכשיו זה היה קל. עכשיו אנחנו צריכים את ההמונים, כדי להגיע למטרה ונותרו לנו 29 יום כדי להגיע לסכום הרצוי".

לצורך גיוס ההמונים, נפתח להראל דף פייסבוק, שבו מועלים סרטונים שלו קורא להמונים לתרום ומתקבלים עדכונים על מצב הפרויקט בהד סטארט. הכל און ליין.

והראל? הוא נהנה מההתרחשות. "המורות התלהבו, המורה שלי השוויצה בפני כמה מורות, אבל אני לא רוצה להיות סופר שאהיה גדול, אני רוצה לשחק בהצגות. פעם אחת הייתה לנו הצגה בכיתה ב', 'שלגייה', אני הפקתי אותה. אחת הבנות, ניצן, ואני, העלינו את הרעיון כדי להתקבל למצוינות בדרמה ועשינו את ההצגה לפני המורה לדרמה, אבל היא אמרה שזה רק מכיתה ד', אז אנחנו מחכים".

הוא לא ממש אוהב בתי חולים, יש לו זיכרון רע מפעם, שהיה לו סינוסיטיס, אבל הוא מבין לחלוטין את המטרה. "אני חושב שזה יעשה שמח לילדים בבתי החולים, זה יגרום להם לחייך".

בתמורה לתרומה יקבלו התורמים עותק מהספר או סרטון תודה או אפילו פגישה עם הכותב והמאיירים, הזמנה להשקת הספר או הזמנת דמות ראשית בסיפור הבא. את האפשרות האחרונה יש כבר מישהו שרכש. "ראש העירייה חיים צורי ומנכ"ל העירייה יריב גסר הגיעו לבקר, וצורי שקנה את הדמות הראשית בסיפור הבא של הראל, שלף את הארנק בלי להסס", מספרת הילה גרינפלד, שבינתיים נכנסת לאפליקציה של הפרויקט למימון המונים ומדלגת בין האפליקציות כדי להראות לי את הסרטונים של הראל. כשהיא חוזרת שוב לאפליקציה, כעבור דקה או שתיים, היא שמה לב שהסכום קפץ ב-550 שקלים.

בקרוב הסרט

"בשנה הבאה אולי אעשה סרט שיקרינו לילדים", אומר הראל, "אקח כמה ילדים מהכיתה, אכתוב תסריט, אבא ואמא יצלמו, ואחרי שזה יצולם נוסיף עריכה ותפאורה, ולפני שהקולנוע יגיד לנו אם הם יקבלו את זה, נקרין את זה בפני הילדים".

אני שואלת את הראל מהיכן באים לו הרעיונות המבריקים האלה והוא אומר: "אני רואה הרבה סרטים וקורא הרבה ספרים, והרעיונות באים לי. כל פעם שבא לי רעיון, אני יושב וכותב וכבר יש לי רעיון לספר הבא: 'המסע לארץ הרשע'. יהיו שם כל הגיבורים שיש, סופרמן ובאטמן, שיוצאים נגד הרעים וצריכים לעבור בדרך בארץ הרשע ונקלעים לקשיים חברתיים וכל מיני קשיים אחרים, אבל מתגברים על הכל. גם את הספר הזה אוציא לאור".

ואמו מוסיפה: "הוא ילד קסם, כל כך נהניתי לעשות את זה איתו. הוא ילד טוב, בעל לב טוב, אוהב מאוד לעזור, תמיד מרחם על ילדים שנמצאים בשוליים. הרעיון הוא: ילדים משמחים ילדים, ילדים עושים טוב לילדים אחרים. המסר הוא אחר, כי כשילדים עושים את זה למען ילדים אחרים, זה נראה אחרת ממבוגרים שעושים את זה".

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות