fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

הגלבייה שלי

מיציאת מצרים ועד המימונה של ימינו, הגלביות הפכו לפריט אופנה ייחודי בארון הבגדים. התכנסנו בביתה של יבואנית האופנה מירי בן שושן להפקה ייחודית. תרבחו ותסעדו
ג'וסלין דבול (צילום: זיו לסמן)
ג'וסלין דבול (צילום: זיו לסמן)

משחר האנושות לבשו בני האדם גלביות-שמלות ארוכות ונוחות. זה הלבוש שלבשו בני ישראל שיצאו ממצרים, זה מה שלבשה בת פרעה. הטרנד של הגלביות חוזר מדי כמה שנים וכך קרה גם בשנה שעברה. בעוד העולם מתחיל לצאת מהטרנד, הישראליות חיבקו אותו באהבה. סאגה של אווריריות למרות שמירי בן שושן חזרה לילה קודם לכן מטיול משפחתי ברומניה, כשנכנסו הנשים לביתה בקרית ביאליק, על הסיר בעבעו הסירים, כי לא אחת כבן שושן, תארח הפקת אופנה בביתה מבלי לדאוג לתקרובת קולינרית. סלון ביתה, שהפך ליום אחד לסט צילומים, לא היה זקוק ליותר מדי טאצ' אפ, מאחר ואצל בן שושן הבית נראה כסט צילומים מושקע, כל הזמן. הנושא היה אוספים, כשבכתבה זו לקחנו את אוסף הגלביות של בן שושן לכיוון קצת אחר, אופנתי יותר.

בוויקיפדיה נכתב שמקור הגלביות הן משחר הציוויליזציה, ממדינות ערב. אם תחשבו על זה, כשבני ישראל יצאו ממצרים, הם לבשו מעין גלביות לבנות. הגלבייה, במיוחד במדינות אפריקה והמזרח התיכון, הייתה התלבושת האולטימטיבית להתמודד עם החום הכבד באזור הגיאוגרפי, הן משוחררות, אווריריות ונוחות ללבישה.

לאורך השנים הגלבייה עשתה קפיצה לראש פירמידת האופנה בשלל צורות, אך תמיד היוותה את הבגד האולטימטיבי. בן שושן, שמתעסקת מזה שלושה עשורים באופנה אומרת, שהגלביות הוא טרנד שחוזר במעגליות ונכנס בעוצמה הכי חזקה. "הגלביות טובות לנשים שרוצות לטשטש את ממדי הגוף שלהן, ואין אישה שאין לה מה לטשטש, בכל העולם. בישראל לקח קצת זמן עד שהגלביות נכנסו לתודעה חזקה מאוד".

לפני כשנתיים פרצו הגלביות לטרנד האופנה העולמי. בישראל אולי לקח קצת יותר זמן, עד שהישראליות הבינו שהגלבייה טובה לכולן, אבל כשזה קרה, כל אישה ישראלית הצטיידה בגלבייה בסגנון זה או אחר. היום הגלביות ירדו מהתודעה העולמית, אבל הישראליות עדיין מתעקשות להמשיך לעצב ולרכוש אותן.

"בקולקציות החדשות שהוצגו בפריז, עדיין רואים את טרנד הגלביות, אמנם לא בעוצמה כמו שהייתה בקיץ שעבר, אבל כל היבואנים מכל העולם עדיין ממשיכים לקחת אותן, ממקום שנשים התרגלו שהגלבייה נוחה, מפרגנת לגוף ומטשטשת", אומרת בן שושן "מקור הגלבייה בארצות ערב והגיעה בעיקר ממרוקו, שם נשים לבשו אותן לאירוח, באירועים ובחינות. מי שלא לבשה גלבייה לא נחשבה. זו הייתה מעין תחרות למי יש את הגלבייה הכי יפה, כשהן שובצו בזהב, אבנים ופייטים. נכון שהגלביות המקוריות, הן ארוכות, אבל האופנה העולמית קיצרה אותן לאורך עד הברך או אפילו קצר יותר, כטוניקה".

נאוה קול  (צילום: זיו לסמן)
נאוה קול (צילום: זיו לסמן)

נשים רבות מישראל, בעיקר לנשים בעלות שורשים במרוקו, מחזיקות בביתן את הכפת'ן, הגלבייה המקורית שהובאו ממרוקו, כשהיהודים עלו לישראל. בטקס החינה שערכו לי לפני שנישאתי, לבשתי את הכפת'ן של סבתי המנוחה, יצירת מופת שהובאו ממרוקו, קיבלה יחס של כבוד לאורך שנים, גם לאחר שסבתי נפטרה. הרבה מהמעצבות הישראליות, ממשיכות לעצב גלביות עשירות על פי הדגם המקורי והארוך שלהן והן נמכרות במחיר של אלפי שקלים. כך גם הגלביות באופנת ההוט קוטור היוקרתית. "הגלביות הוט קוטור מאוד מושקעות, האבנים שנתפרות עליהן הן אבני סוברובסקי והן נמכרות ונקנות במחירים מאוד יקרים. למרות זאת, יש נשים שמוכנות להשקיע, כי הן יודעות שהגלבייה שתרכוש, מאוד מיוחדת".

לבן שושן אין גלביות מקוריות, אבל מאז יצא הטרנד העולמי, היא רכשה לפחות 20 גלביות, אותן היא לובשת על בסיס קבוע. "אני אוספת אותן, הן נוחות לי", היא אומרת. "כשחזרתי מרומניה, שם הרשיתי לעצמי לאכול מה שחפצה נפשי, יום למחרת היה לי אירוע, אבל לא חששתי, לבשתי גלבייה ונראיתי מיליון דולר".

למרות הטרנד שהתקבל בחיבוקים בישראל, לדברי בן שושן, הגלביות כבר לא במרכז האופנה כפי שהיו בקיץ שעבר. "לפני שבועיים חזרתי מתצוגות הפורטה פור טה בפריז ולצערי, הגלביות כבר לא אופנתיות כמו שהיו לפני שנה, הרבה פחות. כשהחנויות הגיעו לרכוש פריטים לתחילת העונה, רובם התאכזבו שהגלביות ירדו לחצי מהקולקציה. לדעתי, הטרנד יחזור ויתפוס את מקומן כפי שהיו עד לפני שנה".

דורית שטיינר (צילום: זיו לסמן)
דורית שטיינר (צילום: זיו לסמן)

נאוה קול הייתה הראשונה ללבוש גלבייה ולהצטלם. "גלבייה זה הדבר הכי נוח וכיפי, היא רחבה, משוחררת ונעימה", היא אומרת. "כחצי מרוקאית, תמיד ביו בבית מימונות וחינות ותמיד הנשים לובשות גלביות. היום, אני לא מפסיקה לקנות מהגלביות שמירי מביאה, יש לי גלבייה אחת שחרשתי עליה לכל כך הרבה אירועים, שמיהרתי לבקש שמירי תביא לי עוד אחת בצבע אחר, מהאי נעימות".

גוסלין דבול, נולדה במוגדור במרוקו ועלתה לישראל בגיל שנתיים. היא היחידה שהגיעה להפקת הצילומים עם כפת'ן מקורי שעוברת במשפחתה, זה הדור השלישי. היא בעצמה, מאחרת מדי שנה מימונה מושקעת ביותר וכשהאורחים מגיעים לביתה, היא מקבלת אותם, כשהיא לבושה בגלבייה המקורית. "זו הגלבייה של אמא שלי ושל סבתא שלי, אני הדור השלישי", היא מספרת. "אמא שלי הייתה מאחרת את המימונה מדי שנה ולכולנו יש בבית כפת'נים מקוריים, גם בן זוגי האשכנזי לובש כפת'ן במימונה. את המימונה התחלתי לעשות בעצמי לפני חמש שנים, אמא העבירה לי את השרביט ולימדה אותי איך להכין את הדברים. אמא שלי נפטרה לפני שנתיים ואחרי שנת אבל בה לא אירחתי במימונה, השנה אארח. כשמארחים כמויות של אנשים במימונה, זה חשוב שתלבשי בגד יפה, אבל נוח. גלבייה היא נוחיות, היא לא בגד צמוד שחונק והיא מאוד מתאימה למדינה המדברית בה אנו חיים. הגלבייה מתאימה למדבר, היא לא צמודה והיא אוורירית. נכון שהיא צריכה להיות מבד נכון, אבל זה בדיוק זה".

מירי בן שושן  (צילום: זיו לסמן)
מירי בן שושן (צילום: זיו לסמן)

איריס סרדל, היא מרוקאית גם מצד אימה וגם מצד אביה. "חלוק הבית של אמא שלי היא גלבייה, כי היא פתוחה ונוחה", היא מספרת. "בחינות אני מתחברת לגלבייה, הבן שלי מתחתן בקרוב ואלבש כפת'ן, בשבילי זה כמו פורים. אני לא אוהבת נצנצים או זהב, אבל כן יש לי שמלות גלבייה קצרות ועדינות ואיתן אני הולכת המון, אני אוהבת את הנוחיות ואת האותנטיות שהן משדרות".

ג'וסלין דבול (צילום: זיו לסמן)
ג'וסלין דבול (צילום: זיו לסמן)

דורית שטיינר היא רומניה בכלל, אבל לדבריה, הרומנים הם המרוקאים של אירופה, אז זה מתחבר לה מאוד. "אני מתחברת מאוד לטרנד של הגלביות, כי אני אוהבת מסורת והגלביות מאוד יפות. הבת שלי שחיה באוסטרליה, שיווקה את הגלביות בחנות שלה שם ויש לי הרבה מאוד גלביות שהיא שלחה לי. לפני 12 שנים, כשהבת שלי נישאה לישראלי ממוצא מרוקאי, מדי שנה אני מתייצבת בבוקר המימונה אצל ההורים שלו, עוזרת לפנות את האוכל הכשר ואחר הצהרים עוזרת לסדר את השולחן. כל שנה אני אחראית על הממרח של המופלטות. כמובן שאני לובשת כפת'ן במימונה, כולן לובשות, זה כיף".

אם תלבשו גלביות השנה, תדעו שהקיץ הצבע הכחול רויאל מאוד חזק, אבל לצדו תמצאו צבעים עזים כמו צהוב וסגול. כמובן שהגלבייה הלבנה לעולם תישאר חגיגית ואופנתית וכמובן שגם השחורה, כי לא משנה כמה אישה תרצה להיות צבעונית, תמיד היא תחזור לשחור הקלאסי.

 

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות