fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

מתכוננים למשחה המילניום

דור בא ודור הולך ואגודת השחייה של מכבי קרית ביאליק ממשיכה להתפתח ולייצר שחיינים ברמה גבוהה. שני פרויקטים שהקימה האגודה: "החממה" ומשחה המילניום צוברים תאוצה. חבר הנהלת העמותה, רון אייכל מדגיש כי ההנהלה עושה הכל (בהתנדבות) כדי שהאגודה תמשיך להתפתח, ומרוצה ממצב האגודה ומהצלחתה לעמוד במטרה וביעדים

שחייה / אופיר לוי

אגודת השחייה של מכבי קרית ביאליק היא מהוותיקות והמצליחות בארץ. נכון, יש עליות ומורדות, אבל רוב השנים השחיינים הצעירים מתברגים בצמרת הארצית הגבוהה. בגיל בוגרים זה הולך הרבה יותר קשה, אבל כשסוף סוף פורצים מספר שחיינים ומגיעים לצמרת, שלושה מהם עוזבים את הארץ והולכים ללמוד ולשחות במכללות.

רון אייכל, חבר הנהלה העמותה לקידום השחייה של מכבי קרית ביאליק, מאמין שהשלושה יחזרו בעתיד להוביל את האגודה להישגים. בינתיים, לדבריו, האגודה ממשיכה לטפח את הצעירים וגם פונה לאוכלוסיות שונות, לאו דווקא מקצועיות, כדי לעודד אותם לשחות.

אייכל (46), מתגורר בקרית חיים, נשוי ואב לארבעה ילדים, דוקטור למנהל עסקים ויועץ לגופים במשק. הוא חבר באגודה ארבע שנים, ובעצמו היה שחיין בעברו, באמצע שנות ה-80, אבל לא שחיין תחרותי. שלושה מארבעת ילדיו שחיינים תחרותיים במכבי ביאליק, אחד בנבחרת הבוגרת ושניים בצעירה.

איך אתה מסכם את שנת תשע"ז מבחינת אגודת השחייה של מכבי קרית ביאליק?

"זו הייתה שנה מספקת כיוון שפעלנו במספר מישורים ובכולם הצלחנו בצורה יפה מאוד. אנחנו נמצאים בתהליך רב שנתי של קידום השחייה הנשית, מבחינה תחרותית ראינו תוצאות, הבנות הצעירות זכו במדליות באליפות ישראל והאגודה התקדמה בצורה מרשימה. כמות הבנות בשחייה עלתה בצורה משמעותית. הגדלנו בשנה האחרונה את הפעילות של העשור השלישי והרביעי, בני 30 ומעלה שרוצים לשחות ולא מצאו מסגרת, האגודה מספקת תנאים, גם לשחיינים ברמה תחרותית וגם כאלה שאין להם ידע בתחום ימצאו פתרון. יעד נוסף שלנו הוא אוכלוסיית בני נוער, זיהינו צורך לקדם אותם לספורט, שזה אומר ללכת לחוג שחייה של מספר פעמים בשבוע לצורכי בריאות, במקום להיות תקועים בטלפון הנייד, או בטלוויזיה. כמות השחיינים בקריות גדלה בשנה האחרונה".

האגודה עמדה במטרות שהציבה לעצמה בתחילת השנה?

"אני חושב שכן. תמיד יש מה לשפר. צריך לזכור, חברי ההנהלה עובדים בהתנדבות, חלקם אפילו על סף גיל פרישה. הכוח המניע של הגוף הוא התנדבותי, אפשר להיות מסופקים מהתוצאות גם במישור התחרותי וגם בספורט החובבני עממי".

המאמנת לודמילה זליצ'ונוק והכישרון העולה אנסטסיה גורבנקו (צילום: איסר רביץ)
המאמנת לודמילה זליצ'ונוק והכישרון העולה אנסטסיה גורבנקו (צילום: איסר רביץ)

שלושה בוגרים יצאו למכללות

באופן כללי הייתה ירידה מסוימת בהישגים של האגודה בשנה האחרונה, לעומת השנים הקודמות, למה?

"יש תמיד עונתיות ומחזוריות בתוצאות השונות, בסך הכול בגילאים הצעירים עשינו תוצאות יפות, הבנים הביאו גביע, בבוגרים אין הרבה מה לעשות כיוון שיצאו מאצלנו למכללות בארה"ב שלושה שחיינים בכירים בישראל – עידו הבר עם שיא ישראל, איתן יודשקין וגיא מוסקוביץ. ברגע ששלושה כאלו עוזבים אז חשים את התוצאות. למרות זאת אני חייב לציין שדור ההמשך סיפק את הסחורה בצורה מאוד יפה".

מה המטרות שלכם בשנת תשע"ח?

"בשנה הקרובה אנחנו נשים דגש על שכבת לימודי השחייה בגילאים הצעירים, זה הפוקוס שלנו. להמשיך לחזק את הדור התחרותי הצעיר על מנת לספק תשתית טובה לקבוצה הבוגרת, שבעוד מספר שנים תהיה לנו נבחרת איכותית ונוכל לשמר את הרמה המקצועית שאנחנו רגילים לראות בביאליק".

כמה שחיינים ישנם באגודה?

"אני מניח סדר גודל של 400-500 שחיינים, זה מאוד תלוי בתקופות, בקיץ המספר עולה".

האגודה שלכם היא מהוותיקות בארץ ותמיד הצטיינה בטיפוח שחיינים צעירים, אבל משהו השתבש בדרך ובגיל בוגרים התקשתה האגודה לייצר אלופים, בשנים האחרונות הייתה פריחה מסוימת ומספר שחיינים הגיעו לטופ, מה הסיכויים שהם ימשיכו להצליח בצמרת?

"אני לא מתחבר לזה כי זה לא נכון. עידו הבר הוא השחיין הכי טוב אי פעם בביאליק, במידה מסוימת אנחנו נמצאים בפסגה, הוא תושב קרית ביאליק, לא הגיע ממקום אחר. כשאתה מסתכל יש לנו שחיין שזכה במעמד של ספורטאי מצטיין בצה"ל, יש לנו מספר שחיינים בווינגייט בנבחרת, יש לנו שחיינית שכבר בגיל 13 שוחה בתחרותיות בינלאומיות, בגיל 13 זכתה בזהב בבוגרות, אז לכן אני מאוד אופטימי. יש על מי לסמוך".

כן זה נכון, הדגשתי שבשנים האחרונות יש שיפור, אבל עידו הבר למשל נעלם. לפני שנתיים הוא סומן כבעל סיכויים גבוהים להגיע לריו ומאז שכשל במשימה הוא נעלם, למה?

"הייתה לו פריצה, לפני שנתיים הוא שמר על התוצאות. בשנה האחרונה הוא רצה לצאת ללימודי רפואה באוניברסיטה בארה"ב. כשאתה לומד בארה"ב יש חוק שאוסר עליך לשחות מעבר לגיל 21 בתחרויות ואתה חייב להישאר בסטטוס חובבן, לכן הוא לא שחה באליפות ישראל בשנה האחרונה וגם לא ברמה הלאומית. ברגע שהוא יתקבל אני מאמין שהוא יגיע לארץ לקיץ. הוא ממשיך לשחות בשיא המרץ ואני משוכנע שזה לא סוף הסיפור. גם לגבי השניים הנוספים שהזכרתי, אני מאמין שהם ייצגו אותנו בעתיד".

השחיינים הצעירים של מכבי קרית ביאליק
השחיינים הצעירים של מכבי קרית ביאליק

בונים על שחייני הבית

בעשור הקודם החליטה הנהלת האגודה, בצעד יוצא דופן, להחתים מספר שחיינים מצוינים מהצמרת הארצית, כמו אניה גוסטמלסקי, אלון מנדל  ואחרים. למה התופעה נפסקה אחרי כמה שנים?

"אין ספק שהמטרה הייתה לקדם את התוצאות הספורטיביות של האגודה ולבסס אותה כמובילה בארץ. זה היה שייך לעולם אחר, העולם אז היה שונה, האגודות זכו לעידוד חיצוני, העולם השתנה. אנחנו לא באותו מקום ולכן האגודה שמתנהלת בתקציב הדוק החליטה שהתוצאות יהיו אך ורק משחיינים מתוצרת בית".

מה המדיניות של הנהלת האגודה היום?

"אין לנו היום שום שחיין חיצוני שהוא חתום, כול השחיינים הם תוצרת בית, יחד עם זאת, אם המאמנת הראשית תפנה להנהלה שיש צורך מקצועי בצירוף של שחיין בוגר אז בהחלט ההנהלה תשקול. כרגע לא נמצא משהו על הפרק".

מיהם חברי הנהלת העמותה?

"ארבעה חברים שמגיעים מעולמות שונים: יש אותי, את חיים קויפמן, בנקאי לשעבר, נמצא באגודה 35 שנה. דוד קופף, מהנדס מכונות, נמצא בערך 25 שנה, ויעקב קורק, אלוף משנה בצבא שעוסק בתחום המחשבים".

מנסים לשמר לזכרו של יוסי שכנר

כשמדברים על הנהלה אי אפשר שלא להזכיר את המנהל והיו"ר המיתולוגי של האגודה יוסי שכנר ז"ל. יצא לך לעבוד איתו? מה אתה יכול לספר עליו?

"בוודאי, עוד לא הייתי בפעילות אז, הכרתי אותו כהורה שמלווה את הילדים שלו באופן יומי גם לבריכה וגם לתחרויות. האיש היה חלק מצוות בהתנדבות ואחרי שהיה מביא פרנסה לביתו חילק את זמנו למען האגודה. אהבת האדם שהייתה בו הורגשה בכול פינה, הוא האמין בשליחות שהוא עשה, זה היה היופי שגם הוביל אותי להצטרף, זה מה שאנחנו מנסים לשמר לזכרו של יוסי".

אחד הפרויקטים הגדולים שהאגודה שלכם הקימה היה משחה המילניום שמתקיים מדי סוף שנה אזרחית בהשתתפות מאות שחיינים מהבכירים בארץ, כולל מספר שחיינים מחו"ל. מה אתם מכינים השנה?

"השנה המשחה יתקיים ואפילו בקפיצת מדרגה. איגוד השחייה הבינלאומי פינ"א אישר את התחרות כאחת מתחרויות בינלאומיות לקביעת קריטריונים. אנחנו מתרגשים לראות השנה נהירה של שחיינים מהעולם שיבואו על מנת לקבוע זמנים לקראת סוף השנה".

שחייני הנוער והבוגרים של האגודה עם המאמנים וההנהלה בונים רק על תוצרת הבית. רון אייכל (משמאל) ושחייני ביאליק
שחייני הנוער והבוגרים של האגודה עם המאמנים וההנהלה
בונים רק על תוצרת הבית. רון אייכל (משמאל) ושחייני ביאליק

בשנים האחרונות צמחה באגודה שחיינית על שמחזיקה בשיאי גילאים, ועושה תוצאות מדהימות – אנסטסיה גורבנקו. מה דעתך עליה?

"זו בסך הכול נערה שהתוצאות שלה בהחלט מרשימות ואנחנו כולנו מייחלים שתתפתח ושתפתיע אותנו מחדש. אני מכיר אותה כילדה שובבה וחייכנית ומאחל לה רק טוב. אני מכיר אותה שנים, ראיתי את ההתפתחות שלה ואני משוכנע שזו רק תחילת הדרך מבחינתה".

אנסטיה  יוצאת דופן באופן חריג כי האגודה שלכם מתקשה מאוד מזה שנים רבות לגדל שחייניות. רואים את זה בתוצאות באליפויות ישראל, הבנים מצליחים והבנות הרבה פחות. איך אתה מסביר את התופעה?

"קודם כול אנחנו נמצאים בעליה בצורה משמעותית בגזרת הבנות. ראינו באליפות ישראל עלייה ממקום 18 ל-11, זה לא מספק, אבל אין מה לעשות באופן טבעי להורים קשה למשוך בנות לענף השחייה. המטרה שלנו היא לשנות ולקרב, לשמחתי יש עשרות של בנות ששוחות תחרותי, או על סף תחרותי, אני משוכנע שנראה תוצאות בשנים הקרובות".

25 שחיינים בפרויקט ה"חממה"

בעשור הקודם פתחתם פרויקט מיוחד בשיתוף עם חטיבת הביניים של אורט אפק. ספר על הפרויקט, אתם מרוצים ממנו?

"החממה הוא פרויקט שרץ 13 שנים, המטרה שלו למשוך תלמידים בשכבת חטיבת הביניים שהם תחרותיים. הם מקבלים תנאים מדהימים ללימודים וגם לשחייה, בשיתוף האגודה עם בית הספר. השחיינים שוחים את אימון הבוקר ומתחילים את יום הלימודים מאוחר יותר, פעמיים בשבוע. אימוני הערב מתחילים בשעה שתיים, מיד עם סיום הלימודים. אפשר לשלב בצורה נפלאה בין לימודים לבין הצלחה כשחיין תחרותי. יש לנו במסגרת הפרויקט בכיתות כ-25 שחיינים שמהווים את דור העתיד. אני מאוד מרוצה מהפרויקט, הוא מאפשר לנערים האלו ללמוד בצורה טובה ובאותה העת להצליח בשחייה, כמובן ביחד עם שיתוף פעולה מרשים ממנהל בית הספר יורם רוזנברג".

גילוי נאות, את הריאיון הזה תכננתי לעשות עם המאמנת הראשית של האגודה לודמילה זליצ'ונוק, אבל היא, כצפוי, סירבה להתראיין. היא מאוד ותיקה באגודה, אישה צנועה ומיוחדת. באגודה כמובן כולם מכירים אותה, ספר לקוראים מי זו לודמילה.

"אני חושב שהרבה יודעים עליה. היא ממשיכה לעמוד בראש המערכת המקצועית ותמשיך להצעיד את הנבחרת להישגים כמו שהיא יודעת. אנחנו כמובן מייחלים שתמשיך להיות אתנו".

ofir 02

כמה מילים על שאר מאמני האגודה.

"יש שלל מאמנים זה מאוד קשה לספר על כולם, יש יותר מעשרה מאמנים בקבוצות התחרויות, יש את החוגים, ויש לימודי שחייה, קשה להכליל את כולם. אנחנו שמים דגש על איכותם של המאמנים, הם עובדים בצורת עבודה מאוד קפדנית, דואגים לריענון מקצועי, מקפידים על כול נהלי העבודה. אין לנו מטרות רווח. אנחנו כן דואגים היטב לילדים שבאים אלינו ללימוד שחייה ומייצרים את התנאים הכי טובים לילדים וזה דבר שרק אגודת מכבי קרית ביאליק יכולה לספק, גוף שאינו עומד למטרת רווח".

לסיום רון, מה החזון של האגודה, ומה הציפיות שלך לשנים הבאות?

"החזון של האגודה נכתב בתקנון, קידום השחייה בקרית ביאליק וזה מה שאנחנו עושים. כול יום שקמים בבוקר שואלים איך אנחנו יכולים לעשות עוד. אנחנו הופכים עולמות כדי לתת את הטוב ביותר לאגודה ולשחיינים. ברמה האישית, הציפיות לשנים הבאות: להמשיך ולתרום לאגודת השחייה".

צילומים: עצמיים

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות