fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

ללא הגבלת זרים

המשחקים של הנבחרת בשישי שעבר באלבניה, וביום שלישי באירלנד, עם מאמן זר חדש, לא הביאו איתם בשורות גדולות. למדנו שגם אנדי הרצוג הוא לא קוסם, כמו קודמיו, והוא בטח לא אשם בחוליים של הכדורגל הישראלי. כל זמן שלא ישקיעו כאן במאמני הילדים, לא נתקדם, ועוד פתרון - שאף אחד לא רוצה - לפתוח את השוק לשחקנים זרים
הוכיח שהוא היום מספר 1. גיא חיימוב
הוכיח שהוא היום מספר 1. גיא חיימוב

זה בכלל לא משנה עד כמה אנדראס הרצוג מאמן טוב, ולא משנה עד כמה הוא יתאמץ. הנבחרת תמשיך לדשדש בדרג ג' הנמוך של אירופה עד שמישהו יקבל החלטה. אבל אל דאגה, זה לא יקרה.

האמת הפשוטה היא שבישראל אין מספיק שחקנים. אני בכלל לא מדבר על שחקנים טובים, אני מדבר על כמות שחקנים, וכדי לפתח ממי שיש שחקנים מספיק טובים צריכים לקרות במקביל כמה תהליכים בלתי אפשריים. הקבוצות עם הכסף הגדול (מכבי חיפה, מכבי תל אביב) משקיעות מספיק כסף בנוער, אבל בסופו של דבר הן לא יכולות לבד להציל את הכדורגלן הישראלי. מה גם שבניגוד לקבוצה בדרג נמוך מהפרמיירליג, או מגרמניה, שמוכרת שחקן שגדל אצלה בבית והכסף שמתקבל מספיק לכמה שנים כדי להפעיל את כל האופרציה, אצלנו זה בכלל לא בטוח. אפשר להזכיר את המשא ומתן המתיש שמכבי חיפה קיימה עם עמית זנטי שבסופו של דבר חזר לקבוצה, אבל כמעט עזב בכסף קטן, וזנטי עוד אחד מהשחקנים שנחשבים לכשרונות גדולים. אבל מכבי חיפה לא באמת יכולה להפוך להיות קבוצה שהמהות שלה היא להשביח שחקנים לאירופה, כי הקהל הגדול שלה מאוד לא יאהב את הרעיון שהקבוצה, שגם ככה בשנים האחרונות לא ממש מצליחה, תרים ידיים לגמרי ותהפוך לקבוצה שמראש משחקת כדי להגיע לפליאוף העליון.

שדרוג למאמני הילדים

בכלל, כדי שיותר שחקנים יגיעו לגיל 15-16 עם יסודות, המאמנים שעובדים עם הילדים צריכים לעבור שדרוג מקיף, ואת זה אפשר לעשות רק עם שכר הרבה יותר גבוה. אז במכבי חיפה ומכבי תל אביב, ועוד כמה קבוצות, השכר בסדר גמור, אבל זה עדיין הרבה מתחת למה שצריך כדי להעלות באמת את הרמה. מישהו רואה קבוצה כמו רעננה משלמת 15,000 שקל לחודש לכל שדרת המאמנים שלה? אני בספק אם רוב שחקני הקבוצה הבוגרת שם מרוויחים את הסכומים האלה, אז בטח ובטח לא מאמני הילדים. ועד שיהיו כאן יותר מאמני ילדים ונערים מקצועיים שיתעסקו באימון יסודות אי אפשר יהיה לבנות פירמידה רחבה מספיק כדי שבסופו של דבר יהיו בישראל מספיק שחקנים טובים.

 

הוכיח שהוא היום מספר 1. גיא חיימוב  צילום: אדריאן הרבשטיין
הוכיח שהוא היום מספר 1. גיא חיימוב צילום: אדריאן הרבשטיין

 

זינוק מטאורי לבלם הצעיר של מכבי. עאיד חבשי  צילומים: אדריאן הרבשטיין
זינוק מטאורי לבלם הצעיר של מכבי. עאיד חבשי צילומים: אדריאן הרבשטיין

 

400 אלף יורו נטו

מאמנים הם רק חלק מהעניין, אבל הבעיה הגדולה באמת היא שלשחקנים הישראלים אין ממש תחרות. שיהיה ברור, הכדורגלן הישראלי הממוצע רחוק מאוד מהתדמית שהודבקה לו בעניין עצלנות וחוסר רצון להתאמן. ברור שיש גם כאלה, אבל הרוב עובדים ועובדים קשה. מישהו יכול להאשים את דקל קינן, או את שירן ייני בחוסר מקצוענות? אבל גם השחקנים הטובים ביותר מתקשים לשמור על היכולת ללא תחרות וכשמותר בליגה שלנו חמישה זרים בהרכב ועוד אחד בסגל, כל קבוצה בליגת העל חייבת למצוא עוד 18 שחקנים והאמת העגומה היא שפשוט אין מספיק שחקנים טובים, מה שמביא את השכר של אלה שכן טובים לרמה כזו שאחרי חוזה הם פשוט מורידים הילוך. ומי מאיתנו היה מנסה להשתפר בכל הכח אם 400 אלף יורו נטו מובטחים לו לחמש עונות? על כל שחקן, שרק מראה ניצוצות, יש תחרות קשה של לפחות שלוש קבוצות והמחיר רק ממשיך לעלות, ובמצב בו מכבי חיפה משלמת יותר מקבוצת מרכז טבלה הולנדית או שוויצרית, אין טעם לשחקנים ישראלים לצאת החוצה. אם תגיע הצעה מהפרמיירליג ברור שכל מי שיוכל ייצא, אבל היום קשה מאוד לצאת מהליגה שלנו לליגות הטובות ביותר, אם השחקן לא עובר קודם בליגת ביניים, כמו מואנס דאבור בליגה האוסטרית. מי שכן יוצא כמו, אופיר דווידזאדה או רועי קהת, חוזר די מהר אחרי שהוא מקבל הצעות מטורפות שלא יקבל בשום מקום אחר.

שוק פתוח

והגענו אל הפתרון האמיתי, שאותו אף אחד לעולם לא ינסה. הליגה שלנו צריכה לעבור למצב שאין בה שום הגבלת זרים. או לכל הפחות מצב שבו הרוב המוחלט של השחקנים הוא זר. במצב כזה קבוצה ישראלית תוכל להביא שחקנים מתחתית הלה ליגה, או ממרכז הטבלה מהליגות האירופאיות ולא לשלם לשחקנים מקומיים משכורות אסטרונומיות. אלו מצידם יאלצו גם להיאבק בשחקנים הרבה יותר טובים והרמה תעלה, ומי שיוכל ילך לאירופה ויאבק גם שם כדי להישאר. הרי אף אחד לא ישלם לרמי גרשון חצי מיליון יורו אם אפשר להביא שחקנים כמו מארק ואליינטה או חסוס רואדה, או אפילו את שניהם יחד. גרשון וחבריו יהיו חייבים להעלות את הרמה וזה יקרה כשהרבה יותר שחקנים ישראלים יהיו באירופה. הבעיה העיקרית היא שהקהל בליגה שלנו לא ממש יאהב את הרעיון של הרכב שכולו שחקנים זרים וגם השחקנים עצמם לא ממש יהיו בעד, הרי מי רוצה בעצם תחרות? אבל בסופו של דבר זו תהיה הדרך היחידה. בישראל אפשר לשמור על ליגה שתהיה מעניינת במידה מסוימת והקהל יגיע, או לדאוג ולנסות להעלות את הרמה. גם וגם זה פשוט בלתי אפשרי.

חבשי וחיימוב מעודדים

הנבחרת אגב שיחקה לטעמי בסדר גמור מול אלבניה. הרצוג עלה במערך הגיוני של שלושה בלמים, אם כי הוא יאלץ לקוות ששיר צדק ואיתן טיבי יחזרו לכושר, כי כרגע לישראל פשוט אין שלושה כאלה. הבלם שכן היה טוב מול אלבניה הוא עאיד חבשי, שממשיך את העונה המוצלחת שלו וכרגע הוא אחד משלושת הבלמים הכי טובים בארץ. בהחלט זינוק מטאורי לבלם הצעיר של מכבי, שהפך מהר מאוד להיות העוגן בהגנה של רוטן. הנבחרת ניסתה לחכות לאלבנים ולצאת להתקפות מעבר עם יכולת המסירה של דור פרץ, הזריזות של ערן זהבי, והמהירות של דאבור וכמעט הצליחה להבקיע, אבל להפסיד בחוץ ליריבה עדיפה זה בהחלט לא נורא. מי שעוד בלט לצידם של חבשי ודור פרץ היה גיא חיימוב. השוער של מכבי מראה בינתיים בדיוק מדוע מכבי חיפה הביאה אותו וכרגע הוא השוער הטוב בארץ. סך הכל עם מצרפים לשני הישראלים האלה (פעם ראשונה מזה לא מעט משחקים רשמיים שהנבחרת פתחה עם שני שחקני מכבי חיפה בהרכב) גם את ג'ורג' מנדז'ק, הרכש של מכבי נראה בהחלט מעודד.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות