fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

הקיץ של אביב

בשבוע שעבר חתם אביב סולומון (22) על חוזה לארבע שנים בקבוצת מ.ס. אשדוד מליגת העל בכדורגל. הילד מקרית אתא, שהחל את דרכו בגיל 9 בהכח אפק, הוא סוג של סינדרלה, בגרסה גברית, וסיפור חייו יכול לתת השראה לאלפי ילדים שחולמים להיות שחקני כדורגל מצליחים. את הקיץ הזה, שבו אביב הצליח להגשים את חלום הילדות שלו, הוא לא יישכח לעולם
רגע החתימה. אביב עם מנכ"ל מ.ס. אשדוד רפי נידם (צילום: דוברות מ.ס. אשדוד)

כדורגל / אופיר לוי

13 שנים משחק אביב סולומון כדורגל. כילד הוא היה כוכב וכבש שערים בסיטונות. רבים ניבאו לילד מקרית אתא עתיד גדול, אבל לפתע החלה נפילה גדולה כיוון שהוא הפסיק לגדול. מילד חזק, מהיר וגדול יחסית לגילו, הוא הפך תוך שנים ספורות לחלש פיזית ונמוך. מכוכב ומלך השערים הפך לשחקן ספסל שולי, לפעמים אף לא נכלל בסגל הקבוצה. בשלב הזה החל לנדוד בין קבוצות, ואחרי שעבר משברים רבים, החל אט אט לטפס חזרה מעלה, בזכות לא מעט אנשים טובים שהקיפו אותו ועזרו לו להגיע לאן שהגיע. הסיפור שלו יכול לתת השראה לאלפי ילדים שחולמים להיות שחקני כדורגל מצליחים.

מי שיעמוד היום ליד אביב לא יאמין שלפני כחמש שנים בערך הוא היה נמוך בלמעלה מ-20 ס"מ. היום, בגיל 22, גובהו 1.80, הוא שוקל 78 ק"ג והוא חורש את הקו השמאלי של קבוצתו מעמדת המגן ומיישם הלכה למעשה את התפקיד של מגן מודרני. זה בדיוק מה שחיפש מאמן אשדוד רן בן שמעון.

קבלת פנים חמה ומהממת במ.ס. אשדוד. אביב סולומון (צילום: דוברות מ.ס. אשדוד)
קבלת פנים חמה ומהממת במ.ס. אשדוד. אביב סולומון (צילום: דוברות מ.ס. אשדוד)

אביב סירב בתוקף להתראיין לכתבה זו: "אני צריך לדבר במגרש ולא בתקשורת. אני רק רוצה להודות לכל מי שעזר לי להגיע לליגת העל, בראש ובראשנה לאבי איתן, לבני משפחתי ולחברתי ליאור. תודה מיוחדת למאמן האישי שלי עופר אקשטיין, למועדון עירוני קרית אתא, שנתן לי במה והחזיר לי את הביטחון, ולמועדון הפועל

"ראו אותו במשחקים, עקבו אחריו, שמעון הדרי המליץ עליו ורן בן שמעון רצה אותו. האמת, היו דיבורים גם מכיוון הפועל רעננה וקרית שמונה. בסוף העורך דין שלנו, גיא, הודיע שנחתמה עסקה עם אשדוד ואביב חתום שם ל-4 שנים".

לכל ספורטאי שהגיע לרמות גבוהות בדרך כלל יש מנטור. איך אתה מגדיר את תפקידך בקריירה של אביב, עד כמה הוא הולך איתך?
"אני הייתי זה שמריץ אותו ודואג לו, הוא קיבל ממני את כל מה שצריך בכדורגל, ליוויתי אותו לכל אורך הדרך, לכל מקום, ותמיד תמכתי בו".

פעם הייתי בוזגלו

איזה סוג של אבא אתה, כמו יעקב בוזגלו למשל, או יותר סולידי?
"פעם הייתי בוזגלו, היום אני שקט, מדבר מדי פעם, נגמר הסיפור. אני נותן לילד שקט. יש לו את דן ולנסי שהוא מכוון אותו, מנטור אמיתי שמרים אותו".

אפשר לומר בוודאות שבלי המעורבות שלך והתמיכה שלך אביב לא היה מגיע רחוק?
"לא אגיד את זה, אבל עשיתי הרבה בכדי שיצליח, היינו בכל הליגות, היו בעיות ותמיד הייתי שם בשבילו".

היינו כחולמים. אביב ואיתן סולומון בלובי של האקדמיה של מ.ס. אשדוד (צילום: דוברות מ.ס. אשדוד)
היינו כחולמים. אביב ואיתן סולומון בלובי של האקדמיה של מ.ס. אשדוד (צילום: דוברות מ.ס. אשדוד)

היו לכם כמה החלטות ייחודיות. אביב שיחק בעשר קבוצות לפחות עד שהגיע לאשדוד. זו כמות מטורפת. אתה יכול לשחזר את כל הדרך שאביב עשה מאז שהחל בהכח אפק בגיל 8-9 עד שהגיע לנצרת עילית בגיל 20?
"התחלנו כפי שציינת בהכח אפק, משם אביב עבר למכבי חיפה ילדים, שם הבחינו בכישרון שלו. הוא שיחק שם שנתיים והיה חלוץ ומלך השערים. בהמשך הוא עבר להפועל חיפה, עזר שם המון, וכבש 21 שערים. בשלב הזה החלו בעיות גדילה אצלו. אחרי עונה מלאה בהפועל הוא פתח את העונה הבאה בנערים ג' בהפועל חיפה ואחרי ארבעה משחקים עבר לנשר, ומשם, אחרי תקופה קצרה, עוד באותה עונה, עבר לג'וליס. שם היה לו קשה עם הנסיעות. זו הייתה תקופה קשה, אבל עשו לו שם כבוד. את העונה הבאה בנערים ב' אביב החל בג'וליס, אבל במהלך העונה עבר למכבי נתניה. שוב תקופה קשה עם נסיעות ארוכות מאוד. משם חזר להפועל חיפה בנערים א', אבל לא נקלט, אז הוא עבר לנווה יוסף, שם שיחק בעונה הראשונה שלו בנוער. גם שם הוא לא הצליח במיוחד ועבר להפועל עפולה. בעונה השנייה בנוער הוא עבר לעירוני קרית אתא. מאמן אתא יואב פרדימן האמין בו מאוד, שיכנע אותו לעבור לקבוצה, תמך בו וקידם אותו. הייתה לו עונה טובה בה כבש 7 שערים. העונה האחרונה בגיל נוער הייתה למעשה עונת הפריצה שלו. אביב שיחק גם בנוער וגם בבוגרים של אתא. הוא כבש 15 שערים בנוער ושניים בבוגרים. בסוף גיל נוער החליט אביב, על דעת עצמו, ללכת למבחנים בהפועל נצרת עילית מהליגה הלאומית לבוגרים. מאמן נצרת עופר טלקר נדלק עליו, כבר אחרי אימון אחד ורצה אותו. שם אביב חתם למעשה על החוזה הראשון. הוא שיחק שנתיים בנצרת והפגין יכולת טובה מאוד. טלקר העביר אותו לתפקיד מגן שמאלי, בגלל שהוא פיזי ובעל מהירות, הוא יישם את זה, ומשחקן כנף הפך למגן שמאלי, ולמעשה את כל התפקידים של הכולבויניק הוא עבר בנצרת עילית. בשנה  האחרונה אביב שיחק 20 משחקים רצופים, החליף את רחמים צ'וקול, ועזר להם להישאר בליגה, למרות פציעה בקרסול, הוא שיחק עם זריקות. כבר אז שמענו שרוצים אותו בקבוצות אחרות ולבסוף הוא הגיע לאשדוד".

המוטו שלך היה פשוט – לא הסכמת שאביב יהיה בסגל של קבוצה שבה הוא לא שיחק בהרכב באופן קבוע. להזכירך, השיא היה כשהוא שיחק בנערים ג'. הוא פתח בהפועל חיפה ואחרי ארבעה משחקים, כמחליף, העברת אותו לעירוני נשר ושם אחרי שני משחקים בלבד העברת אותו לג'וליס. לא הגזמת?

היו לאביב בעיות גדילה

"לא הגזמתי. באותה תקופה היו לאביב בעיות גדילה, הוא פשוט לא גדל ולא היה פיזי. ואחרי שכל כך הצליח בגיל הצעיר הוא פתאום נתקע, בעוד הילדים האחרים גדלו והתקדמו, ולכן הוא לא הצליח, אז העברתי אותו למקום שהוא יוכל לשחק. אני לא מאשים אף אחד, הייתי חייב לחפש לו מקום שבו יוכל לשחק. הגדילה שלו הגיעה באיחור של שלוש שנים".

רגע החתימה. אביב עם מנכ"ל מ.ס. אשדוד רפי נידם (צילום: דוברות מ.ס. אשדוד)
רגע החתימה. אביב עם מנכ"ל מ.ס. אשדוד רפי נידם (צילום: דוברות מ.ס. אשדוד)

היו רגעים שאתה, או אביב כמעט נשברתם. היה מצב שאביב אמר לך שנמאס לו והוא רוצה לפרוש?
"היו לא מעט רגעים קשים של משברים. היו תקופות שהיו לו דמעות. מי שעזר לנו באותה תקופה היה דוקטור מרק ורטהיים, שלפי בדיקות הוא ידע שהוא עוד יגדל ואמר לנו חכו בסבלנות והילד יגדל. ואכן אחרי שנתיים הוא טס לגובה וצמח ב-20 סנטימטרים".

הייתה תקופה קשה של בכי

איך השפיעה בעיית הגדילה על אביב?
"הייתה תקופה קשה של בכי, אחרי אימון הוא היה חוזר עצבני, ילד שהיה בטופ הופך לשחקן שולי שלא סופרים אותו, אפילו לא שחקן ספסל. אבל הוא לא התייאש, גם הייתה הרבה עזרה ואנשי מקצוע שתרמו, עברנו את זה. אני האמנתי בו תמיד, לא יכול להיות שכילד הוא היה תותח ופתאום זה לא זה. עברנו את זה עם הרבה סבלנות".

איך הצלחת בכל זאת לשמור עליו?
"אני דבוק אליו, החזקתי אותו חזק, הרבה דיבורים ואהבה, היה קשה, היום זה חלום בשבילי, אני עוד לא מאמין".

"איך אתה מגדיר את אביב כשחקן. מה היתרונות והחסרונות שלו?
"מהירות, נחישות, לב גדול, שחקן של מאמן, פיזי וטכני. חסרונות? אני רוצה לראות אותו נותן גולים כמגן, מבחינת מספרים השמיים הם הגבול".

ותודה לעירוני קרית אתא. אביב בשנת הפריצה בעירוני קרית אתא (צילום: איסר רביץ)
ותודה לעירוני קרית אתא. אביב בשנת הפריצה בעירוני קרית אתא (צילום: איסר רביץ)

תודה מיוחדת לעופר אקטשיין

אביב מייחס חלק חשוב מאוד מההצלחה שלו למאמן הכושר עופר אקשטיין, ספר על עופר ועל העבודה שהוא עשה עם אביב בתקופה שהוא עבד איתו.
"עופר לקח את אביב כשהוא היה גמור מבחינה מנטלית וגופנית. דרור שמשון המליץ עליו, 'זה המאמן שיוביל את אביב'. דרור אמר ולא טעה, כל מילה שאמר על עופר יושמה בהמשך. דרור אמר שעופר אימן את איתן טיבי, שהיה באותו מצב של אביב ותראה לאן טיבי הגיע. עופר הוא זה שכיוון, אימן וחיזק את אביב, נתן לו את כל הבסיס, מקצועית ומנטאלית. הוא היה זה שהאמין בו ואמר תמיד: 'תמשיך קדימה הדרך סלולה'. הם בקשר עד היום ואני רוצה לנצל את  ההזדמנות להודות לו על העבודה הגדולה שעשה".

זה אומר שגם כאן השקעת לא מעט כסף. אתה יכול להעריך כמה כסף הוצאת על הקריירה של אביב?
"הוצאתי המון כסף על הקריירה שלו ככדורגלן. אני לא יכול להעריך בדיוק, אבל בוודאות כמה אלפי שקלים כל חודש, אולי מאות אלפים בסך הכול. אני עוסק בגינון ובזמן העבודה הייתי חושב איך אני מארגן את הכסף כל פעם מחדש לכל ההוצאות הרבות. אמרתי לעצמי תמיד אם זה לא יצליח אביב ייקנה מכסחת דשא ויבוא איתי לגינון"

פרט לכל אלה שהזכרת, שעזרו לו להגיע לאן שהגיע, יש עוד מישהו שעזר לו?
"כן בהחלט, נכון יותר לומר מישהי. חברתו בשנתיים האחרונות ליאור גרפי. אני חייב לציין שהיא תומכת ועוזרת לו בעיקר ברגעים הקשים. היא הייתה גורם מפתח וחשוב להתמודדויות של אביב ולהתמדה שלו".

נקודת התפנית הייתה בקרית אתא

איפה הייתה נקודת התפנית בקריירה של אביב?
"בעירוני קרית אתא. את תחילת העלייה ראיתי אצל מאמן הבוגרים פטריסיו סייג, שלא רצה לשחרר אותו. עד שהוחתם בליגת העל, הכל הלך לפי הספר".

עידוד ותמיכה מהחברה. אביב וחברתו ליאור (צילום: עצמי)
עידוד ותמיכה מהחברה. אביב וחברתו ליאור (צילום: עצמי)

עושה רושם שההחלטה להוריד אותו מתפקיד שחקן כנף התקפי למגן תוקף גרמה לפריצה שלו. מי אחראי להחלטה הזו?
"בנצרת עילית היה חסר מגן שמאלי, צ'וקול נפצע, ואביב שיחק בעבר בתפקיד הזה, אז הוא נכנס לתפקיד, ומאז סגר את הצד. עופר טלקר (שבעצמו היה מגן א.ל) היה זה שאמר לו שהוא יכול להפוך להיות המגן הכי טוב בארץ לפי הנתונים שלו".

העונה האחרונה שלו בגיל נוער הייתה בעירוני קרית אתא, הוא שיחק באותה עונה 45 משחקים, 19 מהם בבוגרים בליגה א', כמות מטורפת. הוא כבש באותה עונה 17 שערים, שניים מהם בבוגרים, ולמרות זאת היום כמגן שמאלי הוא עושה את הפריצה הגדולה. איך הוא ואתה קיבלתם את ההחלטה לרדת לעמדה אחורית?
"תמיד רציתי שישחק כמגן שמאלי. בכדורגל של היום זה מובן מאליו שהוא גם יהיה התקפי, זה מה שרן בן שמעון רצה, והוא מגן שרץ קדימה".

נדהמתי מקבלת הפנים של אשדוד

איך קיבלו את אביב באשדוד?
"באהבה ובחום, ממש מרגש. לא האמנתי, נדהמתי ממה שראיתי. תנאים של אירופה, לא פחות מחיפה ותל אביב. נתנו לו בית ורכב, הכל חדש מהניילון, שף שמבשל להם את הארוחות 7\24, בריכה, חדר כושר הכי גדול במזרח התיכון. לא האמנתי שיש דבר כזה באשדוד".

תמשיך ללוות אותו בצמידות גם עכשיו, עם נסיעות לדרום?
"ברור, איזו שאלה, אסע אחריו לכל מקום".

מה החלום של אביב, ולאן אתה מקווה שהוא יגיע?
"החלום של אביב ללכת קדימה, להגיע לקבוצות גדולות, לנבחרת, אולי גם לאירופה, אבל קודם שנדבר על המגרש".

עברתם ביחד דרך מאוד מיוחדת, קשה מאוד, אבל לרגע לא ויתרתם. איזה מסר יש לך לילדים שחולמים להיות שחקני כדורגל ואיזה טיפים אתה יכול להעביר להורים, בעיקר לאבות שיעזרו להם להצליח?
"לילדים אני יכול להגיד שני דברים, שיאמינו בעצמם ובעיקר שיעבדו קשה. להורים מסר חשוב, לא ללחוץ ולא להעביר בקורות, תמיד להאמין, כי עבודה קשה היא הנוסחה להצלחה".

 

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות