fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

 שנת 2017: פחות חנוכת דירות, יותר אנשים חנוקים

שנה אזרחית חדשה בפתח וזהו זמן טוב לסקור ולסכם את השנה שחלפה תוך התמקדות בתחומי הנדל"ן והבנייה. ענף הנדל"ן עבר בשנת 2016 שינויים ותהפוכות, וכן במהלכה היו לא מעט התערבויות ותכניות ממשלתיות.
מנהרות הכרמל ממעוף הציפור
מנהרות הכרמל ממעוף הציפור (צילום: באדיבות חברת יפה נוף)

 

אם צריך לאפיין את שנת 2016 בשתי מילים, הרי מדובר על מחיר למשתכן תכניתו של שר האוצר משה כחלון שמטרתה "להקל על חסרי דירה לקנות דירה ראשונה בתנאים מועדפים" ובדרך להביא להורדת מחירים ולסייע למצוקת הדיור.

גל קסטל, מנהל השיווק של חברת ארזים (ג.י.א)  מקבוצת אורון אחזקות והשקעות: "בעוד שהתכנית הממשלתית ביקשה להגביר קצב שיווקן של קרקעות רשות מקרקעי ישראל, הרי שבפועל היא צמצמה באופן משמעותי את מספרי המכרזים שאינם במתכונת מחיר למשתכן, ובסופו של דבר פגעו, איך לא, בתושבי ישראל ואף העמיסו והחריפו את מצוקת הדיור. למעשה, מכרזי אדמות מינהל לפרויקטים רגילים כמעט ואין בנמצא, בעוד הבודדים שכן התאפשרו ויצאו לפועל נסגרו במחירים גבוהים מאוד לאור הביקושים ההולכים וגוברים בקרב היזמים.

בשנה שחלפה היינו עדים למצוקה שהלכה והחריפה זוהי פשיטת רגל של חברות ביצוע גדולות ומשמעותיות בענף, בין היתר בשל הנהירה לפרויקטי "מחיר למשתכן" בעלויות הפסד. המשמעות – עלייה במחירי הביצוע וקושי באיתור קבלני ביצוע איכותיים.  שנת 2016 לא הביאה את הבשורה. יש לקוות ולאחל כי בשנת 2017 תכנית "מחיר למשתכן" תעבור שינויים והתאמות כך שתהלום את צרכי השוק. מחירי הנדל"ן ימשיכו לעלות, בעיקר באזורי הביקוש הקשיחים. מצוקת הדיור תמשך ואף תחריף. ייתכן וקבלנים קטנים שזכו להקים פרויקטים במסגרת תכנית "מחיר למשתכן" לא יזכו לסיים את הפרויקט ולהשלים את הבנייה. את המחיר ישלמו, כמו תמיד, הצרכנים.

עדי גייר סמנכ"ל השיווק של חברת הנדל"ן עמרם אברהם: "המגמה בשנת 2017 אינה צפויה להיות שונה בהרבה מהשנים האחרונות. תמשיך להיות עליית מחירים בדירות למגורים זאת למרות מספר גורמים שעלולים ל"הכניס" תנודות קלות בקביעת מחירי הדירות למגורים.

המגמה המתעצמת של חברות הביצוע ש"פושטות רגל" וכתוצאה מכך מתעכבת בנייתם של  פרויקטים שלמים, מה גם חוסר בידיים עובדות בענף הבנייה שלהערכתי גם בשנת 2017 לא ייפתר, זאת על אף החברות הזרות שהובאו בעקבות קול קורא של משרד האוצר ומשרד הבינוי והשיכון, מביאים אותי לתחזית בה חברות הנדל"ן בישראל יצטרכו גם בשנת 2017 להמשיך להתמודד בתבונה עם הזוגות הצעירים הבאים בשערם לרכוש את דירת החלומות הראשונה שלהם, להמשיך את תכניות המימון.

"שנת 2016,  היתה שנת החמצה רבתי מבחינת שוק הדיור בצפון הארץ, בין אם מדובר באזור הגליל והעמקים  ובין אם מדובר במטרופולין חיפה  והקריות", אומר ארז כהן, לשעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין. למרות ההצהרות הגורפות על פיתוח הצפון, הממשלה לא הצליחה לעמוד ביעד של רבבות יחידות דיור במסגרת מחיר למשתכן, מה שפגע במיוחד בזוגות צעירים ששקלו לעבור לפריפריה. מצד שני היתה התייקרות ניכרת של מחירי הדיור בצפון  הן בשל העלייה הכללית במחירי הדיור והן בשל העובדה שחלק נכבד מרוכשי הדירות היו רוכשים ממרכז הארץ. דוגמא מובהקת היא חיפה והקריות, שם שוק הדיור לא "התרומם", זאת למרות השקעות משמעותיות בתשתיות בשנים האחרונות, דוגמת המשך "חוצה ישראל" צפונה, מנהרות הכרמל, עוקף הקריות (כביש 22), הרחבת כביש 70, רכבת העמק ועוד".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות