fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

השלב הבא: תוכנית מלחמה

המאבק סביב הקמת נמל המפרץ עלה מדרגה: ראש עיריית חיפה יונה יהב הודיע כי החליט להוציא לפועל את "תוכנית המלחמה" לפתיחת נמל נוסף. עובדי נמל חיפה: לא יקום נמל נוסף
נמל חיפה
נמל חיפה, האזור שבו אמור לקום נמל המפרץ (צילום: עמי שנער)
נמל חיפה
נמל חיפה, האזור שבו אמור לקום נמל המפרץ (צילום: עמי שנער)

הקרב על הנמל העתידי של מדינת ישראל עולה שלב לקראת הבאתו לממשלה. ראש עיריית חיפה יונה יהב הודיע כי החליט להוציא את "תוכנית המלחמה", על מנת לשכנע את השרים הרלוונטיים להביא את הנמל החדש לחיפה. מנגד עובדי נמל מחיפה מתבצרים בעמדותיהם ויו"ר העובדים הכריז בכלי התקשורת כי לא יאפשר את פתיחת נמל המפרץ.

מדובר בנמל נוסף שאמור לקום בצמוד ועל חלק מנמל חיפה, זאת בעידוד שר התחבורה, הממשלה כולה, חברת נמלי ישראל ועיריית חיפה. הקרב שמתנהל בימים אלו בין התומכים לבין המתנגדים להקמת הנמל, כולל לא מעט האשמות נגד העובדים, לרבות חשיפת שכרם בכלי התקשורת.

חיפה ברצלונה
הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה אישרה בשבוע שעבר את תוכניתן של חברת נמלי ישראל ועיריית חיפה (תמ"א 13/ב/1/1) למבנים ימיים במפרץ חיפה ובראשם הקמת נמל המפרץ, מסוף המכולות החדש והמתקדם שיוקם עי חברת נמלי ישראל שהקמתו נאמדת בהשקעה של ארבעה מיליארד שקלים. עוד אישרה הוועדה את תוכנית חזית הים העירונית (תמ"א 13/ב/1/1) לפיתוח חופה של חיפה ופיתוח חזית הים. בשלב הבא יעלו התוכניות לאישור הוועדה הארצית ולאחר מכן למתן תוקף בממשלה. על החלטת הוועדה אמר יהב: "יום חג לעיר חיפה ולצפון הארץ. אנו סבורים שזהו מהלך קריטי להצלת צפון הארץ. צעד חשוב להבטחת מרכזיותו של נמל חיפה, ולכך תהיה השפעה דרמטית על צפון המדינה בכלל ולחיפה בפרט".

התוכנית זכתה לכינוי חיפה-ברצלונה והיא מתוכננת להפוך את החלק המערבי של נמל חיפה למתחם תיירות ובילוי, במקביל להמשך תפקודו כנמל נוסעים. נמל המפרץ יכלול פיתוח שטחי ציבור, טיילת חוף, שיקום מבנים וחיזוק המסחר, התיירות, הבילוי והתרבות. מטרת התוכנית היא לאפשר פיתוח חזית ים עירונית ראשית לעיר חיפה, שתהווה מוקד לפעילויות עירוניות דוגמת תיירות, בילוי, מסחר, פנאי ונופש. במסגרת התוכנית אמור להימצא פתרון גם לשיקוע מסילת הרכבת, החוצה את העיר.

יוזמה זו משתלבת בפעולה מקיפה של העירייה להחייאת העיר התחתית, פתיחת העיר אל מתחם הנמל ויצירת אזורי פעילות חדשים אשר ייצבו את חיפה כעיר חוף מהמובילות בעולם. בתכנון הושם דגש על פיתוח התואם את הבינוי הקיים, תוך השתלבות ושמירה על שטחים פתוחים נרחבים וניצול הזדמנויות בהתאמה לאילוצים קיימים.

מדובר בתוכנית להקמת מסוף מכולות חדש המיועד לטעינה ופריקה של אוניות ענק מתקדמות המיועדות לנתיבי ההובלה הראשיים בעולם. נמל המפרץ ייצר פעילות נמלית הכוללת מרכזים לוגיסטיים ופיתוח עורף נמל ויהווה עוגן משמעותי ביותר כמחולל תעסוקה לעיר ולמטרופולין. רציף נמל המפרץ מתוכנן לטעינה ופריקה של אוניות מודרניות המיועדות לשאת כ-12 אלף מכולות, כשאורכה הממוצע של כל אנייה כ-300 מטרים. רוחב הרציף יהיה כ-500 מטרים ובאורך של קילומטר, כך ששלוש אוניות יוכלו להעמיס ולפרוק בו זמנית. 11 מנופי ענק עבדו בו זמנית על כל אונייה.

במקביל ייבנה נמל דלק חדש שיאפשר את פינוי נמל הדלק הישן בנמל המערבי, הצמוד לקרית הממשלה. מהלך זה יאפשר המשך פיתוח מאסיבי לעיר התחתית כולה. הנמל החדש יביא לפיתוח פעילות עורפית נרחבת. בעצם אישור זה, מהווה החלטת הוועדה, קריאת כיוון ליזמי המדינה להחזיר את פעילות הלוגיסטיקה של החברות המרכזיות בארץ שהיגרו עם השנים ללב המדינה וכך נוצר נזק כלכלי עצום לצפון המדינה.

"לא נוותר על הנמל"
אישור הוועדה לתוכנית נמל המפרץ גרר אחריו תגובות זועמות בקרב עובדי נמל חיפה. "שר האוצר יאיר לפיד הנחית על המדינה עשרות גזירות כלכליות, וכדי להסיט את תשומת הלב מהגזירות החליט להיטפל בנמלי ישראל. זו הסיבה שפורסמו המשכורות של עובדי הנמל, אבל מבלי להתחשב בכך שמדובר רק במשכורות של עובדי הנמל הוותיקים", אמר השבוע עובד נמל, "אני נחשב לדור ב' של עובדי הנמל ואני לא מרוויח משכורות כאלה מפוצצות, ואני עובד שבתות וחגים בזמן שכל עם ישראל נח ונופש. למי בדיוק רוצים לתת את הנמל הפרטי? לעוד משפחה מהמשפחות השולטות במשק הישראלי, כדי שאחר כך יוותרו להם על מיליונים חובות לבנקים? הרי אם יקום נמל פרטי, תושבי ישראל לא ישלמו פחות מיסים. הניסיון להפריט את הנמל ולבנות את נמל המפרץ לא יקרה, אנחנו לא נוותר על הנמל".

אדריכל הגראונד זירו: "מדינת ישראל חייבת לפתח את נמל חיפה"
נמל חיפה החדש יהיה מנוף כלכלי ויביא לפריחה בתיירות, במקומות הבילוי ובשוק התעסוקה בצפון. מחירי הדירות בשכונות הסמוכות לנמל יוכפלו במסגרת כנס שהתקיים אתמול ( רביעי) בחיפה, בהשתתפות בכירי האדריכלים מהארץ והעולם, ניתנה סקירה מקיפה על האפשרות לבנות נמל חדש בעיר שישמש בין היתר גם כמקום בילוי, מסחר, תיירות ותעסוקה.

 יונה יהב, פרופ' יהודה קלעי האדריכל דניאל ליבסקינד ורעייתו
ברצלונה זה כאן. יונה יהב, פרופ' יהודה קלעי האדריכל דניאל ליבסקינד ורעייתו (צילום: צבי רוגר)

לכנס חזית הים, העוסק בפיתוח נמל המפרץ החדש, ונועד להרחיב את הדיון הציבורי ולהעלות את המודעות של התכנית "העיר נפתחת לים" הקרויה ,waterfront הגיעו כאלף אדריכלים מובילים מהארץ והעולם אשר דנו בסוגיה המורכבת של פיתוח נמל המפרץ החדש והשפעת היפתחות העיר אל הים במגוון תחומים, ביניהם, נדל"ן, תיירות, תעסוקה, עסקים ועוד. בין האדריכלים שהשתתפו היו אדריכל העל דניאל ליפסקינד – מתכנן הגראונד זירו בניו יורק, מרתה שוורץ – הוגת תוכנית חלומות דובאיי, שבנתה איים תיירותיים באיחוד האמירויות ובמקומות שונים בעולם, וונסה קאסביאן מתכננת בית האופרה באוסלו וגרג פאסקואראלי מתכנן הטיילת החדשה ומזח 15 בנהר המזרחי שבעיר ניו יורק.

הכתבה המורחבת ביום שישי "בהד הקריות"

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות