fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

גידול של 60 אחוז ברכישת דירות חדשות בקריות

מי אחראי לפער הגדול בין מטרופולין תל אביב וגוש דן למטרופולין חיפה והקריות?  50 שנים שהמדינה מנסה לצמצם את הפערים בגדולים התרבותיים, החברתיים או הנדל"נים ביחס לשווי ערך הקרקע.  הפער הגדול על פי מומחים בענף הנדל"ן שהשפיע על האזרח הפשוט עם יקבע את מגוריו בקריות או ברעננה תלוי בעיקר בנגישות התחבורתית אליה שואף להגיע מהר ככל הניתן מיעד ליעד.

שנים שמטרופולין חיפה והקריות סבלו מהיעדר תשתיות. מהפך הכבישים פתחו את הקריות למרכז הארץ. צמצום הפערים הורגש עד מאד, גם בתנאי הבנייה המתקדמת והרצון של הקבלנים לייצר דירות יוקרה מפוארות כמו האחות הגדולה _תל אביב.

האם מטרופולין חיפה והקריות יוכל להתחרות בהצלחה במטרופולין תל אביב וגוש דן?  אפשרי ונתון לפתרון. האחד תחבורתי והאחר מקורות תעסוקה. לדברי  ארז כהן, לשעבר יו"ר לשכת שמאי המקרקעין נושא זה נפתר בחלקו הגדול בשנים האחרונות, הודות לשיפור המשמעותי בקווי הרכבת, כולל רכבת לכרמיאל, רכבת העמק, יותר תחנות בחיפה, מנהרות הכרמל, כביש "חוצה ישראל", עוקף הקריות(כביש 22) ועוד. כהן מדגיש כי העובדה ששר התחבורה הודיע לאחרונה על השקעות של עוד מיליארדים בתחבורה בצפון, כולל קו רכבת מחיפה לנצרת, חשמול קווי הרכבת ועוד, תפתור לחלוטין בעיה זו.

"השנייה, העדר מקומות עבודה איכותיים בחיפה, בקריות  והגליל המערבי ביחס למרכז הארץ. נושא זה, אומר ארז כהן, עדיין בעייתי וישנה עדיין מגמה של מעבר אוכלוסיות חזקות מצפון הארץ למרכזה.

"עובדה זו, למשל, משפיעה על הפער הגדול במחירי הדיור בין חיפה לתל אביב, שהינו בממוצע פי שניים עד פי שלושה לדירה. ברגע שיחול שיפור בנושא התעסוקה, אין לי ספק שגם מחירי הדיור יעלו וגם תהיה תנועה חיובית לחיפה ומטרופולין הקריות והגליל המערבי של אוכלוסיות חזקות".

 גרף4 גרף3גרף1 גרף2

לפי נתוני אתר מדלן, בשנת 2016 קרית מוצקין רשמה את העלייה הגבוהה ביותר, כ-8.5 אחוז, במחירי הדיור ביחס לשנת 2015. מחודש ספטמבר 2016 עד פברואר 2017 נמכרו 330 דירות, אחריה קרית ים עם עלייה של כ- 8 אחוז במחירי הדירות, קרית אתא עם עליה של כ-6.5 אחוז, קרית ביאליק עם עליה בשיעור של כ-6 אחוז וקרית חיים רשמה את העליה הנמוכה ביותר מבין ערי הקריות בשיעור של כ-5 אחוז.

בבחינת הנתונים ניראה ששיעור עליות המחירים בקריות נמוך משיעור עליית מחירי הדירות הממוצע ברמה הארצית שעמד על כ-9.5 אחוז בשנת 2016.

אנליסט באתר מדלן ישראל שוורץ: "בבדיקה של אתר מדלן נמצא כי הישובים קרית מוצקין וקרית ביאליק הובילו בהיקף העסקאות לרכישת דירות חדשות בחצי שנה האחרונה. בקרית מוצקין כ-60 אחוז מכלל העסקאות שהתבצעו בחודשים האחרונים היו לרכישת דירות חדשות, ובקרית ביאליק מדובר על יותר מ-50 אחוז מהדירות. אחת מהסיבות לכך ניתן לייחס להיקף המשמעותי של שווקי דירות חדשות לזכאים במסגרת תוכנית מחיר למשתכן באותן ערים. כך, לפי הנתונים כ-50 אחוז מכלל עסקאות הרכישה של דירות חדשות בקרית מוצקין וביאליק נעשו במסגרת מחיר למשתכן".

מהנתונים של שור באתר מדלן עולה  כי בשכונת משכנות אמנים מעל ל-1,000 דירות הוגרלו לזכאים שזכו בהגרלה ובטווח הנראה לעין לא צפויות הגרלות נוספות. לעומת זאת, בשכונת נאות אפק בקרית ביאליק הוגרלו כ-460 דירות מתוך 2,645 דירות בסך הכל ששווקו בהצלחה ליזמים או שנמצאות בתהליך שווק. לפיכך, במהלך 2017 ניראה יותר הגרלות לדירות "מוזלות" לזכאי מחיר למשתכן שיפתחו בקרית ביאליק".

לפי אתר מדלן, מחיר דירת 4 חדרים חדשה "מוזלת" בכורדני-משכנות האומנים בקרית מוצקין יעמוד על כ-1.020 מיליון שקלים וישקף הנחה של כ-28 אחוז ממחיר השוק, בעוד מחיר דירה דומה בשכונת נאות אפק שבקרית ביאליק יעמוד על כ-1.05 מיליון שקלים ויגלם הנחה של כ-25 אחוז ממחיר השוק.

כיום מחיר ממוצע לדירת 4 חדרים בקריות במחיר השוק נע בטווח של 1.1-1.4 מיליון שקלים. קרית ביאליק מובילה ברמת המחירים, אחריה בסדר יורד קרית ים, מוצקין, חיים ואתא. לדוגמא, לפי לוח הדירות באתר מדלן, בנובמבר 2016 נמכרה בפרויקט  של חברת סלע  בינוי בשכונת משכנות האמנים שבקרית מוצקין דירת 4 חדרים בכ-1.5 מיליון שקלים (מחיר השוק) בשטח 103 מ"ר בקומה 6 מתוך 9. דירה עם מאפיינים דומים בפרויקט חדש ברחוב מח"ל שבקרית חיים נמכרה באותה התקופה בכ-1.23 מיליון שקלים.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות