fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

באים הביתה, לצפון

עבור לא מעט זוגות צעירים האפשרות היחידה לרכוש בית היא להיפרד מהמרכז ולעבור לצפון. מנתוני אתר "מדלן" עולה כי עליית המחירים בשנים האחרונות מקשה על זוגות צעירים לעמוד במחירים ולהשיג הון עצמי כשמדובר במרכז הארץ. לקראת ועידת הנדל"ן הראשונה בצפון מייסדי האתר מסבירים מדוע המגמה תלך ותתגבר
הצעירים נדחקים לשוליים. אסף רובין ואמיר ויינשטוק צילום: אדם אדלשטיין
אסף רובין ואמיר ויינשטוק (צילום: אדם אדלשטיין)

הפריפריה הצפונית הולכת ומתגבשת כאופציה ריאלית לרכישת דירה חדשה עבור זוגות צעירים בישראל 2014. כך עולה מנתוני אתר "מדלן – הכל על בתים ושכונות", שבדק את מפת האפשרויות שעומדת בפני רוכשים פוטנציאליים של דירות 4 חדרים חדשות ברחבי הארץ בשנים 2009-2013.

במרכז נותרו מחוץ למשחק לעומת משדרגי הדיור שההון שלהם גדל כששוק הנדל"ן עולה, אין למשפחות הצעירות דירה קיימת שנהנית מהעליות בשוק, לכן תקציב של משפחה צעירה בישראל לא השתנה משמעותית בשנים האחרונות. גם אם המשפחה נטועה היטב במעמד הביניים, נמצאת בעשירון השמיני עם הכנסות של 16 אלף שקלים נטו והצליחה לחסוך ולגייס הון עצמי של 300 אלף שקלים, מוטב שלא תחרוג מתקציב של כ-1.2 מיליון שקלים. דירות חדשות 4 חדרים (מצרך מבוקש בקרב משפחות צעירות, מתברר) בתקציב זה כבר לא ניתן למצוא במרכז, זאת לעומת הפריפריה אשר הקבלנים הבונים בה כן מייצרים היצע במסגרת תקציב זו.

מבדיקה השוואתית שערך אתר "מדלן" עולה כי עליות המחירים בשנים 2009-2013 יצרו מצב חדש עבור זוגות צעירים. עבור תושבי המרכז וסביבותיה הנתונים לא מעודדים- אם לפני חמש שנים זוג צעיר עם הון עצמי של 200-300 אלף שקלים יכול היה לרכוש דירת 4 חדרים חדשה באזור השרון תמורת כ-1.2 מיליון שקלים, היום האופציה הזו כמעט נעלמה, בעוד בצפון היא קיימת ואף במחירים נמוכים יותר.

למשל, בשכונת גבעת אלונים הנבנית בימים אלה בקרית אתא מוצעת דירת 4 חדרים במחיר של החל מ-1.05 מיליון שקלים, דירת 5 חדרים בהחל מ-1.23 מיליון שקלים ובית דו משפחתי צמוד קרקע, 6 חדרים על מגרש של כ-260 מ"ר, במחיר של כ-1.7 מיליון שקלים. במגדל היוקרה מול הגן 2 בקרית ביאליק נמכרו במסגרת השיווק המוקדם דירות 4 חדרים במחיר של החל מ-1.1 מיליון שקלים ו-5 חדרים במחיר של החל מ-1.220 מיליון שקלים.

הצעירים נדחקים לשוליים. אסף רובין ואמיר ויינשטוק צילום: אדם אדלשטיין
אסף רובין ואמיר ויינשטוק (צילום: אדם אדלשטיין)

"הזוגות הצעירים במרכז הארץ נשארו מחוץ למשחק", מסביר מייסד אתר מדלן, אסף רובין, "האפשרות שלהם לרכוש דירה תלויה בהיקף ההון העצמי שהם יכולים להשיג. זוג שמשתייך לעשירון העליון של מעמד הביניים ויכול להשיג הון עצמי של 300 אלף שקלים מסוגל לקנות דירה בכ-1.2 מיליון שקלים. זה התקציב הממוצע שהם יכולים לעמוד בו. האפשרות להשיג מחיר כזה במרכז כבר לא קיימת.

במרכז מזמן נגמרו האפשרויות. אם ב-2008 70 אחוז מהדירות החדשות נמכרו בפחות מ-1.2 מיליון שקלים, ב-2013 מדובר באחוזים בודדים בלבד במרכז. זה מה שגורם לזוגות צעירים לחפש מקומות שעומדים במסגרת התקציב הזה, וזה אומר להצפין או להדרים לפריפריות".

הכתבה המורחבת ביום שישי בעיתון "הד הקריות

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות