fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

"מפרץ חיפה סומן כחצר האחורית המזוהמת של מדינת ישראל"

ההחלטה לאשר את תוכנית הרחבת מתחם בתי הזיקוק לא הולכת לעבור בשקט. בעיריית חיפה עותרים לערכאות, הארגונים הירוקים מקיימים פעולות מחאה. וברקע: מכל האמוניה שפינויו מתעכב ותוכנית קרקעות הצפון
"עיריית חיפה מתנגדת בכל תוקף למהלכים המתוכננים". בתי הזיקוק (צילום: אבישג שאר ישוב)
"עיריית חיפה מתנגדת בכל תוקף למהלכים המתוכננים". בתי הזיקוק (צילום: אבישג שאר ישוב)

 

המאבק נגד הרחבת בז"ן יצא לדרך.

מיד עם פרסום החלטת ועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית לתכנון ובנייה לאשר את תוכנית הרחבת בז"ן, הורה ראש עיריית חיפה יונה יהב ליועץ המשפטי של העירייה, להגיש לאלתר עתירה לביטול ההחלטה. יום לאחר מכן, הוצג בפני ועדת המשנה לבדיקת סוגיות תכנון סביבה במפרץ חיפה של הכנסת, הדוח  הרבעוני של התוכנית הלאומית לצמצום זיהום האוויר במפרץ חיפה.

לקראת הדיון, שלח יהב מכתב לחברי הוועדה, בו הוא מבקש מהם לדרוש מהממשלה להקפיא כל אישור להגדלת הפעילות הפטרוכימית במפרץ חיפה ולמנוע הגדלתם או כניסתם של אלמנטים נוספים מזהמים. בנוסף, יהב מבקש מהח"כים לפעול להגברת הניטור והפיקוח על המפעלים, לקביעת היתר לסך הפליטות מבתי הזיקוק בחיפה במסגרת תוכנית רב שנתית, לזירוז סילוקם של גורמים מסוכנים, כגון מכל האמוניה וחוות המכלים, ולתקצוב פעולות המדינה לניקוי הקרקעות ונזקי העבר. בסיום מכתבו כותב יהב לחברי הוועדה, כי אין לאשר כל פיתוח במתחם בתי הזיקוק, לפני שניתן מענה של ממש לסוגיות שהוזכרו לפני כן.

"עיריית חיפה מתנגדת בכל תוקף למהלכים המתוכננים". בתי הזיקוק (צילום: אבישג שאר ישוב)
"עיריית חיפה מתנגדת בכל תוקף למהלכים המתוכננים". בתי הזיקוק (צילום: אבישג שאר ישוב)

מן המכתב: "מינהל הדלק במשרד האנרגיה והתשתיות ומינהל התכנון סימנו את מפרץ חיפה כחצר האחורית המזוהמת של מדינת ישראל. לראיה, בעוד מתקנים מזהמים כמו פי גלילות נסגרו, פינויו של מכל האמוניה עדיין מתעכב, למרות התחייבות מפורשת של המדינה, תוצרי הגז בקידוחי הים מתוכננים לעבור למפרץ חיפה לצורך זיקוק ואחסון, וכן מקודמת תוכנית קרקעות הצפון. זאת, עוד קודם שניתנו ערובות לפינוי חוות המכלים בחוף של חיפה והתחייבות לניקוי הקרקע המזוהמת לאחר פינויה".

יהב מציין במכתב, כי עיריית חיפה מתנגדת בכל תוקף למהלכים המתוכננים במפרץ חיפה. לדבריו, בהנהלת העיר מנהלים מלחמה קשה ויומיומית מול מינהל הדלק ומינהל התכנון, כשברקע פרסומי משרד הבריאות והמשרד להגנת הסביבה, שיוצרים דאגה אמיתית בקרב הציבור כולו.

"אין אנו עומדים לבד בחזית זו. ארגונים רבים, פעילים ועוד כמיליון תושבי הצפון עומדים, כתף אל כתף, במאבק למען בריאותם וחיי ילדיהם. יש בדעתנו לפעול בכל הערכאות האפשריות ולגייס את הציבור במידת הצורך על מנת להשמיע את עמדתנו בעניין זה", כתב יהב.

ביום שלישי השתתפה מ"מ ראש עיריית חיפה חדוה אלמוג בדיון בוועדת הפנים והגנת הסביבה בכנסת. אלמוג הדגישה, כי יש לדרוש מהמועצה הארצית לתכנון ובנייה לבטל את ההחלטה האומללה של ועדת הערר להרחיב את בתי הזיקוק, לפני שהושלם המחקר המתבצע בימים אלה ואמור לחשוף את הקשר בין המפעלים הפטרוכימיים ורמת התחלואה באזור חיפה.

בסוף השבוע שעבר התקיימה בחוף מרידיאן צעדה של ארגון מגמה ירוקה, שקרא לתושבי המטרופולין לבוא ולהפגין נגד ההחלטה.

ד"ר רויטל גולדשמידט ממגמה ירוקה אמרה לפני ההפגנה, שהתקיימה ביום שני השבוע: "משה כחלון, כממונה על ועדות התכנון והבנייה, כמ"מ השר להגנת הסביבה האחראי על החמרת היתרי הפליטה למפעלים וכיו"ר מפלגת כולנו, שנציגה, ח"כ אכרם חסון, מונה ליו"ר ועדת המשנה לבדיקת סוגיות זיהום מפרץ חיפה, כחלון מחזיק בידיו את הכוח והיכולת להבריא את חיפה ולצמצם את זיהום האוויר. במקום למנף את כוחו והשפעתו, הוא בוחר להיטיב את מצבו הכלכלי של מפעל פרטי המרעיל במשך שנים רבות ציבור שלם".

להפגנה לא הגיעו נציגים עירוניים, ובעיריית חיפה נמסר בתגובה, כי איש לא פנה אל העירייה או הזמין את נציגיה.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות