fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

מיזם השכרת הרכבים החשמליים יצא לדרך במטרופולין חיפה

מיזם קאר2גו, השכרת רכבים חשמליים. צילום: דורון גולן
מיזם קאר2גו, השכרת רכבים חשמליים. צילום: דורון גולן

השבוע הושק באופן רשמי מיזם הרכב החשמלי השיתופי "קאר2גו" (car2go) שיפעל בשלב זה בחיפה וקרית חיים ובשלבים מאוחרים יותר יגיע גם לרשויות המקומיות בקריות. מדובר למעשה בחברה פרטית להשכרת רכבים חשמליים שמקבלת גיבוי מעיריית חיפה, המשרד להגנת הסביבה וקק"ל, שהשקיעו בו כעשרים מיליון שקלים.

כבר חודשים שוקדים ברחבי מטרופולין חיפה על הקמת תשתית החנייה והטעינה עבור הרכבים החשמליים ולצורך כך סימנה העירייה בצבע ירוק 300 מקומות חנייה והכינה כבר 60 עמדות טעינה עבור הרכבים. המיזם נעשה ללא שיתוף התושבים ולפי הרשתות החברתיות הוא מעורר, בקרב רוב מוחלט של התושבים, התנגדות עזה וחוסר רצון לשתף פעולה. גם הרוב המוחלט של התגובות למיזם בעמוד הפייסבוק של העירייה היו קולותיהם של המתנגדים שטענתם העיקרית הייתה פגיעה בחניות הציבוריות בעבור מיזם פרטי.

מיזם קאר2גו, השכרת רכבים חשמליים. צילום: דורון גולן
מיזם קאר2גו, השכרת רכבים חשמליים. צילום: דורון גולן

לרשות הציבור עומדים כעת 40 רכבים חשמליים מסוג רנו "זואי" שטווח נסיעתם כ-150 קילומטרים. עד סוף השנה אמור מספרם להגיע למאה רכבים. הם יעמדו למבחן אמיתי בחודשי הקיץ הלוהטים כשיאלצו לטפס את העליות של חיפה עם מזגן עובד, מה שמעמיס על המנועים החשמליים ומקטין את טווח הנסיעה. רכב שרמת הטעינה בו תהיה נמוכה מ-25 אחוז לא ניתן יהיה להשתמש בו ואנשי החברה ידאגו לשנע אותו לעמדת טעינה. ברוב מקומות החנייה לא יהיו עמדות טעינה והמכוניות שיוחזרו אליהן יישארו עם סוללות חלשות. ההחלטה על צמצום עמדות הטעינה בחיפה התקבלה לאחר שהתברר כי עלות הקמתן גבוהה יותר מהחישוב הראשוני.

בטכס הרשמי שנערך השבוע אמר השר להגנת הסביבה, זאב אלקין "זו תחילתה של מהפכה. מהפכה שהיא צו השעה". לדבריו, מתים בישראל מדי שנה 2200 בני אדם מזיהום אוויר ומחצית מזה מיוחסת לזיהום אוויר מכלי רכב. אלקין אמר כי בשנתיים הקרובות ישקיע משרדו 260 מיליון שקלים בפרויקט לאומי למאבק בזיהום אוויר מתחבורה. "זו חובתה של המדינה לאזור הזה" הוא אמר.

בחודשיים הראשונים הרישום למיזם הוא בחינם ועד כה, לדברי ראש עיריית חיפה, נרשמו כאלפיים משתתפים. לנהגים יש שני מסלולים לשימוש ברכבים החשמליים, עבור משתמש "כבד" והשני למשתמש "קל". המסלול ה"כבד" מחייב רישום כלקוח ותשלום מנוי חודשי של 40 שקל, ואילו המסלול השני גם מחייב רישום אולם שם התשלום נקבע על 15 שקל לחודש. עם סיום הרישום יוכל כל לקוח לקחת את אחד מכלי הרכב או להזמינו מראש באפליקציה כאשר כל דקת נסיעה של משתמש "כבד" תעלה לו 1.2 שקלים, ואילו משתמש "קל" ישלם עבור כל דקת נסיעה 1.7 שקלים. חצי שעת נסיעה תעלה ללקוח הרכב השיתופי החשמלי בין 36 ל-51 שקל, לא כולל את התשלום החד פעמי עבור מסלול השימוש. נהג שיעמוד בפקק תנועה, ימשיך לשלם לפי דקת שימוש. עצירת ביניים במהלך השימוש תגבה מהמנוי 60 אגורות לדקה וכך גם במידה והרכב לא יוחזר לחנייה המיועדת לו.

נהגים צעירים בגיל 21-24 יוכלו לנהוג ברכבים בתוספת של שמונים שקלים לדמי המנוי ואילו נהגים חדשים, או מתחת לגיל 21 לא יוכלו לנהוג בהם. לפי החברה והמשרד להגנת הסביבה, מדובר בתעריפם שזולים בעשרות אחוזים מתעריף של מונית "ספיישל" והשימוש ברכבים הללו מיועד לנסיעות קצרות בתחומי העיר.

מיזם השכרת הרכב החשמלי יגיע בשלב הבא לנתניה ולאחר מכן לקריות. השר אלקין מסר כי כל ראשי הערים בקריות חתמו על הצטרפות למיזם זה וכי בקריות ינועו עוד מאה רכבים חשמליים.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות