fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

מחממה לגידול עגבניות לאחת המשתלות הגדולות בארץ

שלומית שלו. צילום: דורון גולן
שלומית שלו. צילום: דורון גולן

לא הרבה יודעים, אך השטח עליו נמצאת היום משתלת שלומית, היה בעבר בכלל חממה של עגבניות הודות לחזון של שלומית שלו (66) שהחליטה אז "זו תהיה המשתלה שלי".

שלו, עסקה במכירת ציוד חקלאי לאחר שיחרורה מצה"ל וכך גם הכירה את משה, מי שלימים יהיה בעלה. "הוא היה מגיע לקנות ציוד חקלאי וחיפשתי דרך להתחיל איתו" היא נזכרת בחיוך "הוא הציג עצמו בשם מוטי אבל על הצ'ק היה רשום משה ואמרתי לו שאני לא מוכנה לקבל את הצ'ק שלו. אחרי ארבעה חודשים שיצאנו אמרתי לו בוא נתחתן והתחתנו אחרי עוד ארבעה חודשים. אז הוא הוא חקלאי עם 150 דונם של ירקות. ליד הבית הייתה לו חממה של עגבניות ואני זוכרת שבפעם הראשונה שבאתי אליו אמרתי שאם אגור פה זו תהיה המשתלה שלי".

שלומית שלו. צילום: דורון גולן
שלומית שלו. צילום: דורון גולן

בספטמבר 1984 נפתחה משתלת שלומית על חלק קטן מהחממה "לא ידעתי אפילו שמות של צמחים, החזקתי מתחת לקופה שרטוט של הסידור של הצמחים במשתלה כדי שאם ישאלו אותי על צמח מסויים אדע מה להגיד. פשוט אהבתי צמחים רק שלא ידעתי אז את השמות שלהם" היא צוחקת "כמובן שעם הזמן והשנים למדתי כל מה שיכולתי והיום אין שום צמח במשתלה שאני לא יודעת את כל מה שקשור אליו".

שלומית שלו. צילום: דורון גולן
שלומית שלו. צילום: דורון גולן

עם הזמן והלקוחות התרחבה המשתלה על חשבון החממה ושלו מספרת "לא חשבתי שהמשתלה תהיה כזו מפורסמת. כשהתחלנו איתה כל הזמן חשבי איך לעשות אותה מיוחדת, איך להביא דברים שאין במשתלות אחרות ואיך לתת לה אופי משלה וזה מה שאני עושה גם היום, כל הזמן מחפשת אחרי צמחים מיוחדים או דברים מיוחדים שיפתיעו את הלקוחות כל פעם מחדש". לאחר שהמשתלה השתלטה כליל על השטח של החממה, הצטרף גם בעלה לעבודה במשתלה ובתקופות של לחץ כמו בזמן החגים או פסח, מצטפרים אליהם גם שלושת הילדים: קשת, אופק ושחק.

"רציתי משתלה כי לא רציתי להיות פקידה של אף אחד" אומרת שלו "גם היום, במבט לאחור אם הייתי חוזרת לאותה נקודת זמן, הייתי פותחת את המשתלה. במשך השנים היו כל מיני הצעות להרחיב את הפעילות של המשתלה אבל העדפתי להישאר במקום שלי".

שלו היא גם ממובילות המאבק של המשתלות בישראל נגד החלטת משרד העבודה למנוע מהן להעסיק יהודים בימי שבת, מה שהוביל למעשה לסגירת משתלות רבות בארץ שעיקר פרנסתן מתבססת על הקהל שמגיע בימי שבת. "אנחנו לא מוכנים לפטר עובדים כי חלק משמעותי מהשכר שלהם מגיע מימי שבת, בעיקר סטודנטים שלומדים כל השבוע ובימי שבת יכולים להרוויח קצת כסף". מטה המאבק של המשתלות מנסה להביא לשינוי שמשרד העבודה יגדיר אותן כ"תרבות פנאי" ובכך יאפשר להן להמשיך להעסיק עובדים יהודים בימי שבת.

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות