fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

מבקר המדינה: המטרונית- חשש לזיהום

מדוח מבקר המדינה שהתפרסם היום עולה: משרד התחבורה לא התייעץ בשימוש במנועי דיזל במטרונית ועלול לגרום לזיהום אוויר בשכונות בקריות. איגוד ערים בתגובה: "הערות דו"ח מבקר המדינה כבר יושמו בחלקן המשמעותי. מספר נקודות שהועלו נמצאו בידינו כלא מדויקות"
מטרונית
פרויקט המטרונית (צילום: רונן טופלברג)

מבקר המדינה, יוסף שפירא מפרסם לפני דקות אחרות (שלישי) את דו"ח מבקר המדינה לשלטון המקומי לשנת 2012.  במרכז הדו"ח עומד פרויקט המטרונית  של חיפה והקריות ומעורבות איגוד ערים מפרץ חיפה. הנושאים שנבדקו הם תפקוד האיגוד ומינהל כללי, פיקוח על ניהול חומרים מסוכנים, שיפור איכות האוויר באזור, הפחתת זיהום האוויר מכלי רכב, מניעת רעש ואכיפת חוק הרשויות המקומיות.

איגוד ערים אזור מפרץ חיפה הוקם בשנת 1983, והוא משרת אוכלוסייה של כ-600 אלף  תושבים בתשע רשויות מקומיות החברות בו: העיריות חיפה, נשר, קרית אתא, קרית ביאליק, קרית ים וקרית מוצקין והמועצות המקומיות קרית טבעון ורכסים והמועצה האזורית זבולון.

בדוח המבקר נכתב כי זיהום האוויר הנפלט מכלי רכב בייחוד בערים הגדולות העלה את חשיבותם של פתרונות התחבורה הציבורית כדרך יעילה להפחתת הזיהום. באזור חיפה מתוכננת מטרונית.

"פרויקט  המטרונית של חיפה והקריות הוא הראשון מסוגו בארץ ונועד לשפר את איכות החיים של התושבים, הן באמצעות הפחתת הגודש בכבישים והן באמצעות חיסכון בזמן הנסיעה בחיפה ובסביבתה. המטרונית נועדה לשמש שלד מרכזי של התחבורה הציבורית במטרופולין חיפה", נכתב בדו"ח.

"משרד התחבורה הוא היזם של הקמת המטרונית ובחר בחברת יפה נוף בתור האחראית לביצוע הפרויקט. באוקטובר 2009 פרסם משרד התחבורה מכרז לקבלת רישיונות להפעלת קווי שירות בתחבורה הציבורית ולאספקת מערכת המטרונית והפעלתה. על פי המכרז, המטרונית תחויב לעמוד בתקנות התעבורה של משרד התחבורה".

האיגוד דן במטרונית בדוח השנתי שלו לשנת 2009. בדוח צוין כי זיהום האוויר הנפלט ממנועי דיזל מזיק משום שהוא כולל חלקיקים שקוטרם קטן מ-1 מיקרון, והם נחשבים למסוכנים ביותר ונפלטים סמוך לשכונות מגורים.

 "בביקורת נמצא שמשרד התחבורה וחברת יפה נוף לא שיתפו בעוד מועד את המשרד להגנת הסביבה ואת האיגוד בתכנון הפרויקט. ביולי 2009 פנה האיגוד לראש עיריית חיפה, יונה יהב בבקשה להשתתף בקביעת סוג כלי הרכב שישמשו במטרונית ודרש שיובאו בחשבון שיקולים סביבתיים בתהליך.

משרד התחבורה, יוזם פרויקט המטרונית , לא שיתף בשלבי התכנון את המשרד להגנת הסביבה ואת האיגוד ולא התייעץ עמם בדבר סוג כלי הרכב שיופעלו במטרונית. כמו כן, המשרד להגנת הסביבה, משרד התחבורה והאיגוד לא הוציאו לפועל את המחקר שהציע האיגוד, הכולל בחינה של רמת המזהמים הנפלטים מכלי התחבורה קודם להפעלת המטרונית ולאחר הפעלתה.

מטרונית
פרויקט המטרונית (צילום: רונן טופלברג)

מאיגוד ערים אזור מפרץ חיפה להגנת הסביבה נמסר: "הערות דו"ח מבקר המדינה כבר יושמו בחלקן המשמעותי. אף כי בדו"ח קיימות מספר נקודות שאינן מתייחסות באופן ישיר לפעילות האיגוד, יש בכוונתנו להמשיך ולבחון את הדו"ח כולו, לעומקו, וליישם את הצעדים הנדרשים, תוך חתירה מתמדת לשיפור אופן ואיכות השירות שלנו לציבור. מספר נקודות שהועלו נמצאו בידינו כלא מדויקות, הערותינו המפורטות הועברו למבקר המדינה. כמו כן יצוין כי התנהלותו של האיגוד בשיתוף מול המשרד להגנת הסביבה הובילה להישגים מרשימים בתחום צמצום פליטות מזהמים לאוויר ולשיפור מצב איכות האוויר באזור".

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות