fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178232 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

ליצמן הגיבור

זיהום האוויר במפרץ חיפה הוא לא גזירת גורל שאי אפשר להתמודד איתה, זה בסך הכל כי מישהו רוצה להתעשר על חשבון הבריאות של כחצי מיליון תושבים
יעקב ליצמן (צילום: דורון גולן)
יעקב ליצמן (צילום: דורון גולן)

 מאת סיגלית הופרט שגב

גדלתי בחיפה. עד גיל 30 לא גרתי באף מקום אחר. עד היום כשאני נוסעת לשם, אני מרגישה שאני נושמת טוב יותר. על כל רחוב וספסל יש לי סיפור. זיכרונות ילדותי, שנעים בי במעגלים בלתי פוסקים, כולם טובים ויפים, קוראים לזה נוסטלגיה.

ועם כל הנוסטלגיה הזאת והזיכרונות הטובים, אני גם זוכרת היטב את התקפות האסטמה של סבי ואחי באמצע הלילה, כשעדיין לא היו מכשירי אינהלציה בבתים והיה צריך לקחת טקסי ספיישל לבית החולים. אני זוכרת את התקפות האלרגיה הבלתי פוסקות של אמא שלי ושלי ואיך כל חיי הייתי צמודה לטישו, כי תמיד, אבל תמיד, הייתה לי נזלת. האמת היא, שאז לא היינו חריגים מהבחינה הזאת, לא בעיר ולא בשכונה. אסטמה ואלרגיות היו מחלות רווחות מאוד בסביבתנו. חשבנו שיש את זה לכולם, חשבנו שהגנטיקה שלנו דפוקה. וכשהבן הבכור שלי, שגם הוא נולד וגדל בחיפה, אובחן, קיבלנו את זה כמעט בשוויון נפש. ככה זה אצלנו.

יעקב ליצמן (צילום: דורון גולן)
יעקב ליצמן (צילום: דורון גולן)

מתברר שממש לא כולם חולים באסטמה. מסתבר שלא כולם אלרגיים לכל דבר שהם נושמים. הבנתי לתדהמתי בזמן האחרון, כי החיפאים ובכללם כל מי שגר לאורך המפרץ, מאוד ייחודיים בעניין הזה. פי שישה מאשר כלל האוכלוסייה.

העניין הזה מרתיח אותי בדיוק בשל העובדה שזו לא גזירת גורל שאי אפשר להתמודד איתה, זה בסך הכל כי מישהו רוצה להתעשר על חשבון הבריאות של כחצי מיליון תושבים. כמו תמיד זה עניין של כסף. וכשיש לך כסף, אתה יכול לאיים ולהפחיד את החוקרים על מנת שלא יחקרו או שלא יפרסמו את ממצאי חקירתם. כשיש לך כסף שום חוק לא יכול לחול עליך, כי הכסף אמצעי נוח לסתימת פיות. כשיש לך כסף אין לך בעיה לגרום למחלות ומוות אצל אנשים, הרי הם רק פיונים במשחק המונופול הגדול שלך.

הבעיה היא, שבניגוד למחאת הקוטג' ויוקר המחיה, בה הייתה כתובת ברורה למחאה, הרי שפה יש מסך ערפל תרתי משמע. רשימת שמות המפעלים המזהמים לא מפורסמת, וגם אם יפרסמו איזו סנקציה, אנחנו האזרחים, נוכל כבר להטיל עליהם? לא נקנה בנזין? נעצור רכישות חדשות של אמוניה?

להפתעתי הרבה, היחיד שאני סומכת עליו במקרה הזה, הוא דווקא שר הבריאות יעקב ליצמן, שמתגלה כג'ינג'י עצבני וחסר מנוחה. האיש לא מפסיק להפתיע. אולי דווקא כי לא ציפיתי ממנו לכלום, או אולי כי הוא מין טאבולה ראסה, אז כל דבר הוא בודק ושואל, והכי חשוב, אין לו דעות קדומות. כך, ישר קרא לחוקרים כדי להבין מהם ישירות במה מדובר. מקווה שליצמן הגיבור לא ישתפן, יגדל ביצות בגודל של אבטיח וימצא את הקשר בין אחוזי התחלואה הגבוהים לכתובת מסוימת במפרץ.

אחרת, נצטרך לחכות עוד דור, עד שיתאפשר לנו לנשום אוויר נקי ונצטרך לגדל עוד דור של ילדים עם ראש קטן ואלרגיות גדולות. יאללה ג'ינג'י, אנחנו איתך.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות