fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

כאבים באוזניים הובילו לגילוי פלסטלינה למשחק

ד"ר חיים ברק (צילום: דוברות כללית)
ד"ר חיים ברק (צילום: דוברות כללית)
ילד בן 4 וחצי הגיע לטיפולו של ד"ר חיים ברק כשההורים דיווחו כי הוא סובל מכאבי אוזניים, מזה מספר ימים. הוא עצמו בכה שכואב לו מאד ואחז באוזנו. מאחר ובתקופה זו יש שפע של דלקות אוזן חיצוניות, כי הילדים שוהים שעות רבות בבריכה ובים, בירר ד"ר ברק אם גם ילד זה בילה שעות רבות במים ונענה בחיוב.

לכאורה, האבחנה הסבירה הייתה שמדובר בדלקת אוזניים חיצונית. אולם, התמונה הקלינית שראה ד"ר ברק לא תאמה חשד זה: לא הייתה רגישות בהנעת האפרכסת ולא נמצא כל ממצא חיצוני אחר. כמו כן, הכאב לא לווה בחום, דבר שאינו תואם דלקת אוזן חיצונית. בבדיקה באוטוסקופ נראה גוש חום, בצבע שעווה רגילה, אך בהסתכלות מעמיקה יותר, המרקם היה מוזר למראה ולא התאים כל כך ל"פקק שעווה" רגיל.

ד"ר ברק שוחח עם צוות מחלקת א.א. גרון של כללית בזבולון והילד הופנה מיד לבדיקה, בחשד לגוף זר באוזן. הוא נבדק  ע"י ד"ר חלאילה גואד שאיבחן כי אכן מדובר בגוף זר ושלף אותו בעדינות מאוזן הילד, והתברר כי מדובר בפלסטלינה שבתום המשחק בה, דחף אותה הפעוט היצירתי לתוך אוזנו.

ד"ר חיים ברק (צילום: דוברות כללית)

המסקנה היא, שגם אם יש ריבוי מקרים עם אבחנה מסויימת – כמו דלקת אוזניים חיצונית האופיינית לעונה, במקרה זה –  אין להתייחס לכל מקרה כמובן מאליו ויש לבצע אבחנה מבדלת, כפי שעשה רופא הילדים של כללית, במקרה זה.

ד"ר ברק מציין כי הסכנות בחדירת גוף זר לאוזן נעות בין כאב מקומי וירידה זמנית בשמיעה, בשל החסימה הפיזית של תעלת השמע, לבין פגיעה של ממש, הנובעת מזיהום שעלול להתפתח בתעלת האוזן החיצונית. לעתים חל גם ניקוב בעור התוף ונגרם נזק לאוזן התיכונה, כולל פגיעה שמיעתית במקרים, מסובכים יותר. לכן, יש חשיבות רבה באבחון נכון ושליפת הגוף הזר מוקדם ככל האפשר ואף בטרם חדר לעומק – מה שמחייב התערבות פולשנית ומסוכנת לילד.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות