fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

ראש עיריית קרית ים: "בעיריית חיפה נהנים מסכנה מתמשכת"

ראשי הרשויות בקריות לא נשארים חייבים ומגיבים לדברים של ראש עיריית חיפה יונה יהב. דוד אבן צור: "בכל פעם כשנחשפת הסכנה יש מי שמנסה שם להעביר את האחריות לכך לרשויות בקריות"
דוד אבן צור (צילום: אושרי כהן)
דוד אבן צור (צילום: אושרי כהן)
יונה יהב (צילום: זיו לסמן)
יונה יהב (צילום: זיו לסמן)

מה חושבים ראשי הערים בקריות על זיהום האוויר במפרץ חיפה והשפעתו על התושבים?

אתמול (ראשון) הודיע ראש עיריית חיפה יונה יהב בדיון בתוכנית קרקעות הצפון כי יתנגד להמשך פיתוח התוכנית והקמת בית זיקוק נוסף במפרץ חיפה. בראיון שפורסם בעיתון
"הד הקריות" יצא יהב בביקורת על התנהלותם של ראשי הערים בקריות. יהב הצטייר בכלי התקשורת כאחראי הבלעדי לזיהום בחיפה, כשלצידו אמורים היו להתייצב 11 ראשי רשויות נוספים, שהעדיפו לשתוק. יממה לאחר הפרסומים ביקש יהב לכנס לישיבה דחופה את ראשי הרשויות הכלולים בנפת חיפה, מלבד שני ראשי הרשויות הדרוזים, אף לא אחד מראשי הרשויות האחרים הסכים להגיע.

"לא היה לי שיתוף פעולה עם ראשי הערים בקריות.  ברגע שהם ראו שכל העליהום עליי, למה שישתפו פעולה? אף אחד, למעט הדרוזים, לא הסכים להגיע, אז ביטלנו. התקשורת נפלה על יונה יהב, אז שהוא יישא בנטל".

תוכנית קרקעות הצפון מדברת על העברת חוות המכלים בקרית חיים ובאלרועי לשטחים הממוקמים ליד דשנים, סמוך לקיבוץ יגור. "בשנת 1992 נחתמה אמנה לסגור את חוות המכלים בקרית חיים", מסביר ווטרמן, "מדובר במתקן ישן מתקופת הבריטים. עיריית חיפה נמצאת בבתי משפט נגדם כבר שנים והצלחנו לסגור חלק מהמתקנים שם. שללנו להם רשיון עסק, הם הלכו לבית המשפט ועדיין אין הכרעה. שלילת רשיון עסק זה דרסטי, אבל עשינו הכל והעניין תקוע בבתי משפט. העירייה מוותרת על תשלומי ארנונה, הכסף לא מעניין אותנו, אלא להוציא את הזיהום מקרית חיים".

דוד אבן צור (צילום: אושרי כהן)
"בחיפה אטמו אוזניים". דוד אבן צור (צילום: אושרי כהן)
אלי דוקורסקי (צילום: באדיבות העירייה)
אלי דוקורסקי (צילום: באדיבות העירייה)

יהב מוסיף: "בשנת 1992 הוכנה תוכנית, אבל לתש"ן לוקח המון זמן לבצע אותה, הם גוררים רגליים, ואנחנו כל הזמן בריב איתם, כי הם לא מבינים את הדחיפות. לאחרונה, משרד האוצר הרים ידיים ואמר שהוא לא מממן את המעבר ויש לחצים של תש"ן להוסיף עוד מכלים והעסק מתחיל להריח לא טוב. היום אף אחד לא מבטיח לנו שהחווה תועתק לקרקעות הצפון ולכן אנו לא מוכנים לאשר את התוכנית".

ראש עיריית קריית ים דוד אבן צור הוא היחיד שפתח את הפה כנגד דבריו של יהב. מעיריית קרית ים נמסר: "ראש עיריית קרית ים התריע לא פעם ולא פעמיים מפני הפגיעה הקשה באיכות הסביבה הנגרמת לתושבי האזור כתוצאה ישירה ממפעלי התעשייה של חיפה והסכנה הנשקפת לרצועת החוף של העיר כתוצאה מהתוכנית להרחבת נמל חיפה. לצערנו, בעיריית חיפה אטמו את אוזניהם משמוע.

"זאת ועוד. זו שלוש פעמים: פעם אחת מהמיסים המשולמים רק לה מהמפעלים המזהמים; פעם שנייה מתקציבי ענק שמזרימים מפעלים אלה רק לעיר חיפה כפיצוי על הנזק שנגרם, ופעם שלישית -כאשר בכל פעם כשנחשפת הסכנה יש מי שמנסה שם להעביר את האחריות לכך לרשויות בקריות.

"מיד כשנודע על הדוח החמור של משרד הבריאות שב ראש העירייה דוד אבן צור וחידש את קריאתו למשרדי הממשלה לבדוק את נתוני הזיהום באזור לעומק ולעצור כל תכנון אשר עלול להחריף את המצב. "המדובר בממצאים מדאיגים ביותר שאסור להתעלם מהם או לעבור עליהם לסדר היום", אמר".

מעיריית קרית ביאליק נמסר בתגובה: "ראש העירייה אלי דוקורסקי מביע צער, כי יונה יהב ממשיך לתקוף את עמיתיו ראשי הרשויות המקומיות, במקום לשתף איתם פעולה במאבק ציבורי מול משרד הבריאות, על מנת שתגובש תוכנית לאומית להפחתת התחלואה תוך העמדת המשאבים ליישומה. דברי יהב תמוהים, שכן דוקורסקי היה זה שיזם את המפגש של ראשי הרשויות.

"יונה יהב היה זה שביקש לשנות את זמני הישיבה ללא תיאום עם אף אחד מעמיתיו תוך הכתבה של המועד. כך לא בונים שיתוף פעולה. בשל התנהלותו וחוסר שיתוף הפעולה של יונה יהב עם ראשי הרשויות המקומיות נחלש מטרופולין חיפה והאינטרסים של האזור נפגעים פעם אחר פעם. בזמן שיונה יהב שהה בחוץ לארץ ולא קיצר את שהותו שם חרף הבהלה שנוצרה אצל התושבים, דוקורסקי, הביע את עמדתו בצורה נחרצת בסדרת ראיונות בכל כלי התקשורת ובהם בתוכנית מוסף בערוץ 1, בתוכנית הבוקר של גלי צה"ל, בראיונות לתחנות רדיו מקומיות ובערוצי החדשות השונים באינטרנט.

"דוקורסקי דרש מהממשלה לגבש תוכנית לאומית לצמצום התחלואה באזור ולהעמיד תקציבים נדרשים למטרה זאת. דוקורסקי מתח ביקורת על משרד הבריאות, שלא טרח ליידע את ראשי הרשויות המקומיות בנתונים וכי לא הציע תוכנית להקטנת שיעורי התחלואה המדאיגים.״העובדה שנתונים כאלה מגיעים לידיעתנו מכלי התקשורת היא התנהלות הלוקה בחסר.

יעקב פרץ (באדיבות הליכוד)
יעקב פרץ (באדיבות הליכוד)

"דוקורסקי תבע ממנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' ארנון אפק לכנס את ראשי הרשויות לדיון דחוף בנושא וכן לבצע מחקר עדכני לשנת 2015, שיבדוק אם חל שינוי לטובה או לרעה בתחלואת הסרטן ומחלות נוספות מאז עבר ניהול המפעלים במתחם בז"ן מידי המדינה לידי המגזר הפרטי. ראש העירייה אף נפגש עם ח"כ ירון מזוז וסיכם עימו, כי עם תחילת מושב הקיץ של הכנסת יועלה הנושא לדיון במליאת הכנסת".

חיים ודפנה צורי
חיים ודפנה צורי (צילום: ניר שטיינברג)

מעיריית קרית אתא נמסר בתגובה: "מלשכתו של יונה יהב קבעו מועד לפגישה ליום שלמחרת בלי כל תיאום לגבי לוחות הזמנים של כל יתר המשתתפים. יתרה מכך, לשכתו של מר יהב גם ביטלה את הפגישה שנקבעה על ידם. מעבר לכך אין בכוונתנו להתייחס לדברים".

מעיריית קרית מוצקין נמסר בתגובה: "ראש העירייה חיים צורי קיבל את ההזמנה לישיבה הדחופה ובהתראה מאוד קצרה. משום מה, הודיעה עיריית חיפה על ביטול הפגישה בזמן שראש העירייה היה כבר בדרכו אליה. על כל פנים, צורי שלח השבוע מכתב לראש עיריית חיפה, יונה יהב, בו הצהיר על תמיכתו והירתמותו למאבק מול המפעלים ומול זיהום האוויר".

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות