fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

פרמיירה בבית הדין הגבוה לצדק

גבי בן גלים, הבעלים של תיאטרון הצפון עתר לבג"צ בדרישה להפסיק את כהונתם של חיים או דפנה צורי בטענה לבזבוז כספים וניגוד עניינים במתחרה - היכל התיאטרון. מהצד השני: דפנה צורי שטוענת כי מדובר בתביעה קנטרנית נוכח הלהיטים שהיא מצליחה להביא לקריות. הקהל מתבקש לכבות פלאפונים
שרל'ה שרון, חיים ודפנה צורי
ל"ג בעומר מוצקין. שרל'ה שרון, חיים ודפנה צורי אשתקד (צילום: דוברות העירייה)
אביגדור ליברמן, דפנה וחיים צורי עם המאבטחים בדרך לשבת תרבות ברגל.
דפנה וחיים צורי עם ליברמן בדרך לשבת תרבות בהיכל התיאטרון (צילום: אריה רייזלר)

התחרות בין תיאטרון הצפון להיכל התיאטרון מספקת לא מעט להיטים היסטריים לחובבי התיאטרון. ההצגות המובילות של התיאטראות המובילים מגיעות לקריות. אבל מתברר שהדרמה האמיתית ממשיכה להתחולל דווקא מאחורי הקלעים: הבעלים של תיאטרון הצפון, גבי בן גלים, הגיש השבוע עתירה לבג"צ נגד היכל התיאטרון. בעתירה דורש בן גלים להפסיק, לא פחות, את כהונתו של חיים צורי כראש עיריית קרית מוצקין או לחלופין את כהונתה של אשתו, דפנה צורי, מתפקידה כממלאת מקום מנכ"ל התיאטרון בטענה לניגוד עניינים בהפעלת התיאטרון העירוני.

בגלל הקאנטרי

קצת רקע: לפני שש שנים הוקם בקרית מוצקין היכל התיאטרון, שאותו מובילה דפנה צורי, אשתו של ראש העירייה חיים צורי. ההיכל שבר את הבלעדיות בקריות שהיתה שייכת לתיאטרון הצפון שהוקם לפני 20 שנה על ידי שלושה שותפים: גבי בן גלים, ישראל פלדמן ושמעון קוג'נסקי. התחרות הצליחה לגרום לכך שאל הקריות מגיעות ההפקות המדוברות והמושקעות ביותר של התיאטרון הישראלי. יחד עם זאת, היא עברה לדיונים בוועדות בכנסת, בתי משפט, וכעת גם לבג"צ.

עו"ד אריק בן ארי, המייצג את תיאטרון הצפון, טוען ששורשי המחלוקת טמונים עוד בשנות ה~80. לטענתו, באותה העת פנתה עיריית מוצקין בראשותו של שמחה מילר למינהל מקרקעי ישראל בבקשה שיקצה קרקע להקמת קאנטרי קלאב לטובת התושבים. למכרז ניגשו בין היתר גבי בן גלים ושותפיו פלדמן וקוג'נסקי. השלושה זכו במכרז, הקימו את קאנטרי גלי גיל, כאשר העירייה תמכה בפעילות. כאשר חיים צורי החליף את מילר, הוקם המתחרה העירוני הספורטלי. וזו, כך טוענים במחנה בן גלים, תחילתה של התחרות.

בשנת 1993 הקימו בן גלים ושותפיו את התיאטרון המסחרי תיאטרון הצפון. לפני שש שנים הקימה עיריית קרית מוצקין תיאטרון מסחרי עירוני. עם הקמת היכל התיאטרון מונה למנכ"ל אבנר מכטינגר, שכיהן בעבר כמנכ"ל תיאטרון הצפון ושיחסיו עם הבעלים בן גלים ידעו לא מעט עליות ומורדות, חלקן פורסמו בהרחבה בתקשורת המקומית. אחרי פחות משנה התפטר מכטינגר ולתפקיד ממלאת מקום המנכ"ל מונתה דפנה צורי. המינוי העניק לבן גלים ושותפיו כלי ניגוח שהוביל לדיונים במועצת העיר, דרך חברי האופוזיציה ולוועדה לניגוד אינטרסים של משרד המשפטים, אולם לא נמצא פסול במינויה של צורי.

כעת הועבר הנושא להכרעת בג"צ. את העתירה הגיש תאטרון הצפון מרכז אמנויות הבמה בע"מ באמצעות עו"ד בן ארי נגד עיריית קרית מוצקין, משרד הפנים, ראש העירייה חיים צורי, ממלאת מקום מנהל התיאטרון דפנה צורי, הוועדה למניעת ניגוד עניינים של נבחרים ברשויות המקומיות משרד הפנים ורשת המתנ"סים קרית מוצקין. בעתירה מתוארת התחרות בין התיאטראות כיום ואף הסיבות שבגינן על בית המשפט להתערב בנושא. עיקר הטענות מתבססות על כך שהיכל התיאטרון הוא עירוני וככזה הוא ממומן מכספים ציבוריים לעומת תיאטרון הצפון. מנגד, בקרית מוצקין רואים חשיבות בגוף תרבותי ציבורי.

בעתירה לבג"צ טוען בן גלים כי צורי ממשיך להיות מעורב בכל הנעשה בתיאטרון וכי אין החלטות מהותיות המתקבלות בלעדיו. עוד טוען בן גלים כי צורי הופיע בדיון בוועדת התרבות של הכנסת כאשר בן גלים טען כי תיאטרון הבימה מסרב למכור לו הפקות ומעדיף על פניו את היכל התיאטרון. עוד נטען בעתירה כי קביעתה של הוועדה לניגוד עניינים אינה מעשית: "הם בעל ואשה החיים באותו הבית ולא יעלה על הדעת להצמיד מעקב 24 שעות כדי לוודא שאינם דנים בענייני התיאטרון".

מאבק תרבותי

דפנה צורי רואה בעתירה ניסיון לפגוע בתחרות ובצמיחת התיאטרון שהיא עומדת בראשו. השבוע אמרה בתגובה: "תביעתו הקנטרנית של תיאטרון הצפון ובעליו היא בשבילנו ההוכחה הטובה ביותר כי הדרך בה בחרנו היא הטובה ביותר, האיכותית ביותר והנכונה ביותר לאלפי לקוחות ולעשרות אלפי שוחרי התרבות במוצקין ובצפון הארץ כולה. יעיד על כך הקהל הרב שמגיע אלינו מקצרין בצפון ועד חדרה בדרום. אנחנו עוסקים ב'מאבק תרבותי' של בחירת הצגות טובות וייחודיות ומחזות זמר הגדולים בישראל שמוצגים אצלנו בלעדית בהיכל, כמו 'קזבלן', 'גבירתי הנאווה', 'צלילי המוזיקה' עוד.

"שירות הלקוחות האדיב והמהיר, מגרש החנייה הגדול, הלובי המפואר והנגיש, כל אלו ועוד מקבל הקהל של היכל התאטרון קרית מוצקין, שמשמש כיום כמרכז התרבות של הצפון. מתחילת דרכנו ניסו המתחרים למנוע את הקמת התאטרון, ומאז הקמתו הם מנהלים נגדנו מלחמה בכל חזית אפשרית. הם בחרו בדרך של תביעה קנטרנית שכל כולה, סילופים והאשמות חסרות שחר המעידות על מצוקה. אך הם לא יעצרו אותנו כי אנחנו בהיכל התיאטרון בקרית מוצקין נמשיך בדרך בה התחלנו כאשר שמנו לנגד עינינו את טובת שוחרי התרבות, כך היה וכך ימשיך להיות".

חיים צורי בתגובה על הטענות: "זה קשקוש. לא יעלה על הדעת שראש עירייה שרוצה לפתח את העיר שלו, לבנות מרכז ספורט, קאנטרי או תיאטרון, יצטרך להתחשב ביזם פרטי כזה או אחר. לכן כל הסיפור של תחרות והתנכלויות זה קשקוש. מצחיק שתיאטרון אחד מגיש עתירה נגד תיאטרון אחר וכל כך הרבה גופים, בטענה שכולם מפריעים לו. הרי מה הוא נהיה? שומר המוסר והצדק? שגבי יתמודד עם הכלים שעומדים לרשותו ואנחנו נתמודד עם הכלים שעומדים לרשותנו. הגיע הזמן שבן גלים יפסיק להתבכיין".

הכתבה המורחבת תפורסם ביום שישי בעיתון "הד הקריות"

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות