fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

פעוט בלע חרוזים מגנטיים, נזק נגרם למעי הגס

חרוזי המגנט שנמצאו בבטנו של הילד (צילום: פיוטר פליטר)
חרוזי המגנט שנמצאו בבטנו של הילד (צילום: פיוטר פליטר)

פעוט בלע חרוזים מגנטיים שניקבו את המעי שלו. בתוך ימים ספורים הגיעו למיון הילדים ברמב"ם שני ילדים, אשר בלעו חרוזים מגנטיים. השניים, פעוט בן שנה ועשרה חודשים וילד בן 12, שניהם מאזור הצפון, בלעו שרשרת של חרוזים מתמגנטים, הנמנים על כמה ממשחקי הילדים הפופולריים כיום.

חרוזי המגנט שנמצאו בבטנו של הילד (צילום: פיוטר פליטר)
חרוזי המגנט שנמצאו בבטנו של הילד (צילום: פיוטר פליטר)

הפעוט הגיע לרמב"ם לפני כמה ימים, לאחר שהוריו הבחינו בכך שבלע בטעות את חרוזי המגנט. בצילומים שנעשו בהפרש של כמה ימים נראה ששתי קבוצות חרוזים מתמגנטים אשר היו ממוקמות בשני חלקים שונים במעיו של הפעוט, נמשכו זו לזו עם הזמן, ולבסוף נפגשו. כוח המשיכה של המגנט פעל למעשה בתוך גופו של הפעוט, והחרוזים, שנתפסו משני צדי רקמת המעי של הפעוט, הפעילו עליה לחץ ויצרו בה נמק. התוצאה הייתה כי במעיו של הפעוט נוצרו מספר חורים בעקבות חדירתם של החרוזים את הרקמה.

לדבריו של פרופ' רון שאול, מנהל יחידת גסטרו ילדים ברמב"ם, תכונותיה של שרשרת החרוזים המגנטיים מקשה על הרופאים במיוחד. "השאיפה היא שעצמים כאלו יצאו מן הגוף באופן טבעי, כמקשה אחת, ובמידה ואין זה אפשרי אנחנו משתדלים לשלוף את העצמים באמצעות קולונוסקופיה", אומר פרופ' שאול, "במקרה הזה אף אחד מהפתרונות לא היה ישים. החרוזים הסתובבו בגוף וכאשר הם נפגשו לבסוף, הם כבר יצרו נזק למעי. בשלב זה הפתרון לטיפול הוא ניתוח להוצאת הגופים ותיקון הנזק למעי".

רופאי מחלקת כירורגית ילדים ברמב"ם, בראשותו של ד"ר רן שטיינברג, ביצעו את הניתוח בפעוט ובמהלכו הסירו את חרוזי המגנט ממעיו ותיקנו את החורים ברקמת המעי. הפעוט נמצא כעת ביחידת טיפול נמרץ ילדים, תחת השגחה. ד"ר שטיינברג מסביר כי כאשר ילדים בולעים כמה מגנטים הסכנה הטמונה כאן גדולה. "המשיכה המגנטית יוצרת בעיות שלא מתלוות למקרה "רגיל" של בליעת עצמים זרים", אומר ד"ר שטיינברג, "המגנטים נבלעים כפרטים בודדים, אולם בשל המשיכה המגנטית נוצרת ביניהם תגובה שיכולה להיות מסוכנת ולהוביל להתנקבות של המעי, כפי שאירע במקרה הזה, ואף דלקת מפושטת של קרום הבטן בעקבות זיהומים".

בתוך כך, אתמול הגיע למיון הילדים ברמב"ם ילד בן 12, אף הוא בעקבות בליעת חרוזים מגנטיים. במקרה הזה החרוזים נבלעו כמקשה אחת ובמעקב שנעשה אחר הילד נראה שהם צפויים לצאת מגופו באופן טבעי. הנער ממשיך להיות תחת השגחת הצוות הרפואי. "אנחנו נתקלים במקרים רבים של בליעת עצמים זרים וממשיכים להתריע מפני הסכנות הטמונות בכך", אומר היום פרופ' משנה קליני איתי שביט, מנהל מיון ילדים ברמב"ם, "אף פעם אי אפשר לדעת איך זה יגמר. כל מקרה מלמד אותנו איך ניתן למנוע נזק בקלות ואפילו להציל חיים אם רק משגיחים טוב יותר על הילדים ועל סביבתם".

רופאי רמב"ם מזהירים מפני הסכנות שבבליעת עצמים זרים ומבקשים מההורים להשגיח על הילדים ביתר תשומת לב. מבית החולים נמסר, כי "אין לחשוף ילדים קטנים לצעצועים קטנים שאותם הם יכולים להכניס לפה ולבלוע. יש להימנע מלאפשר לילדים לשחק עם מגנטים, לאחר המשחק יש לבדוק שכל חלקיו נכנסו לקופסת המשחק ואף חלק אינו חסר. בנוסף, יש להקפיד גם בכל הקשור למגנטים ובובות מגנט הנמצאות על המקררים הביתיים, ולהרחיקם מידם של הילדים. במידה וילדכם בלע בטעות חפץ זר, יש להביאו מיד לחדר המיון בבית החולים הקרוב אליכם".

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות