fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

טרגדיה: תאום סיאמי הופרד מאחיו המת לאחר שהתמזג בגופו

ברמב"ם נלחמים על חייו של תינוק, אחד מזוג תאומים סיאמים ש"התמזגו" זה לתוך זה. בניתוח מורכב ונדיר שהרופאים לא זוכרים כמוהו בישראל, הופרד השבוע ברמב"ם התאום החי מאחיו המת
ד"ר אידלמן בניתוח
ד"ר אידלמן בניתוח (צילום: דוברות רמב"ם)
הדמיית ה-CT  של התינוקות הסיאמיים
הדמיית ה-CT של התינוק, שבה ניתן לראות את מצבו המורכב של הפעוט, לפני הניתוח

בבית החולים רמב"ם בחיפה מאושפז במצב קשה תינוק, באחר מהניתוחים הנדירים שבוצעו בישראל: ניתוח להפרדת תאומים סיאמיים שהתפתחו באופן נדיר ביותר ולא תקין. תאום אחד התמזג לתוך גופו של אחיו באופן חלקי. לתינוק שנולד היו בנוסף לראשו, ידיו ורגליו, גם חלקי גוף של התאום שהתמזג אתו: עוד אגן ירכיים, עוד זוג רגליים, עוד זוג ידיים, עוד מערכת עיכול וכליה נוספת.

מדובר במקרה נדיר ביותר, שתואר לראשונה במאה ה- 16. ב-126 השנים האחרונות תועדו בהיסטוריה הרפואית העולמית כ-150 מקרים כאלו בלבד. בישראל, ככל הנראה, לא בוצע ניתוח כזה מעולם. התינוק הוגדר במצב של סכנת חיים, הן בשל סיבוכי המום הנדיר והן בשל מום לבבי קשה ממנו הוא סובל. התינוק עבר בדיקת CT עם חומר ניגוד, במטרה לסייע לרופאים להבין את המבנה האנטומי המורכב ולברר האם הם חולקים אברים משותפים, ומה בעצם על הרופאים לעשות על מנת לשמור על בריאות התאום החי ככל האפשר.

בישיבה, בה לקחו חלק כל הצוותים המעורבים בטיפול בתאומים (רופאי פגיה, קרדיולוגים, מנתחי לב, חזה, כלי דם, הדמיה, אורולוגיה, אורתופדיה, פלסטיקה, הרדמה, צוות חדר ניתוח וכירורגיית ילדים), הוחלט על תוכנית פעולה לביצוע ההפרדה, פעולה הכרחית עבור הרופאים שרובם המוחלט לא נתקל במקרה כזה מעולם.

בניתוח דרמתי ומורכב, נותח התאום החי והופרד מאחיו המת. במהלך הניתוח, שנמשך ארבע שעות וכלל צוות רב תחומי בוצעה הפרדה מושלמת של חלקי גופו של התאום המת מאחיו החי, תוך כדי שמירה על כל המבנים החיוניים לחייו של התאום ששרד, כאשר האיבר שהיה משותף לשני התינוקות – הכבד – הושאר בשלמותו אצל התאום החי.

לדבריו של דר' שטיינברג, מי שהוביל את הניתוח, אמנם הפרוצדורה הסתיימה בהצלחה, אך התאום עדיין נמצא בסכנת חיים: "הניתוחים הללו נחשבים למאוד מורכבים עם אחוזי תמותה גבוהים", מסביר דר' שטיינברג, "בחלק גדול מהמקרים יש מום לבבי מלווה, כמו במקרה הזה, אשר מסכן את הפעוט". כמה ימים לאחר הניתוח, מצבו של התאום אשר מאושפז בפגייה ברמב"ם, מוסיף להיות יציב, אם כי קשה.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות