fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

הותר לפרסום: העיתונאי מג'ד כיאל שוחרר למעצר בית

העיתונאי ועורך אתר עדאלה באינטרנט מג'ד כיאל עצור מיום שבת לאחר שנודע כי ביקר בביירות
מג'ד כיאל צילום: באדיבות מרכז עדלה

עדכון:  מג'ד כיאל שוחרר בתנאים המגבילים הבאים: 5 ימי מעצר בית, 20 ימים ללא גלישה באינטרנט וחודש ללא נסיעות לחו"ל. מהמרכז המשפטי עדאלה, שמייצג את כיאל, נמסר בתגובה כי בכוונת עורכי דינו להגיש ערעור על תנאי שחרורו של כיאל.  "שחרורו בעקבות בקשה של עדאלה, מוכיח כי מניעת עורכי הדין במשך חמישה ימים, מעצרו הממושך, וצו איסור הפרסום היו שרירותיים ולא נשענו על כל בסיס עובדתי".

במרכז עדאלה אומרים כי תוגש בקשה לבטל את תנאי שחרורו המגבילים משום שמלכתחילה לא היתה עילה למעצר, ולכן אין הצדקה לחלופות מעצר לאחר סיום החקירה, מה גם שכיאל שוחרר היום בעקבות בקשה שהגיש מרכז עדאלה.   

בית המשפט הסיר לפני זמן קצר את צו איסור הפרסום על מעצרו של העיתונאי מג'ד כיאל, עורך אתר עדאלה, העצור מאז יום שבת ה- 12.4.14.כיאל נעצר במעבר הגבול שייח' חוסין מירדן, וזאת עם שובו מכנס חגיגי בבירות לרגל מלאת 40 שנה להיווסדו של העיתון הלבנוני אל-ספיר, בו הוא מפרסם באופן קבוע.  בית המשפט הסיר את צו איסור הפרסום בעקבות בקשה שהגישו מרכז עדאלה, מרכז עילאם, והעיתונאים ודיע עואודה, ג'קי ח'ורי, ח'ולוד מסאלחה ויואב איתיאל.

אתמול בשעת לילה מאוחרת, מיד עם הסרת צו המונע ניתן לכיאל לפגוש עורך דין במתקן הכליאה של השב"כ בקישון, בפעם הראשונה מאז מעצרו. כיאל אמר לעורכי דינו כי החקירה התמקדה בביקורו בבירות, אותו הוא לא הכחיש מלכתחילה ופרסם פרטים אודותיו ברבים. בנוסף הוא נשאל על פגישותיו עם מספר אנשים, שהתקיימו במהלך הכנס בו השתתף.

כיאל ענה על כל שאלות החוקרים, והסביר להם שכל פגישותיו היו במסגרת מילוי תפקידו כעיתונאי. במהלך חקירתו כיאל נבדק במכונת פוליגרף ונמצא דובר אמת.כיאל מסר לעורכי דינו כי הוא הוחזק בצינוק ללא חלון ואור יום, ללא מיטה, ללא יציאה לאוויר היום ועם אור דולק 24 שעות, עד כדי שאיבד תחושת זמן. הוא נחקר באינטנסיביות לשעות רבות ונשאל רבות על חייו הפרטיים. למרות זאת, כיאל נמצא במצב רוח טובמאד ודיווח לעורכי דינו בצורה מלאה על חקירתו.

לאור הפגישה,עורכי הדין של עדאלה יגישו בקרוב בקשה לעיון מחודש בהארכת מעצרו, שנקבע עד ליום שלישי הבא, ה- 22.4.14. במרכז עדאלה אומרים כי הצעדים שנקטה המשטרה בתיק זה כלפי כיאל הינם חמורים ביותר, במיוחד שהצטברו בתיק כמה הפרות, כגון מניעת מפגש עם עו"ד, הארכת מעצר לתקופה ארוכה וצו איסור פרסום גורף. בנוסף על כך, עיניו כוסו בשעה שהוא הועברממעבר הגבול לחיפה

. שיטות אלה, והאפקט המצטבר שלהן, מרוקנות מתוכן את זכותו של כיאל להליך משפטי הוגן. כמו כן, הוספת סעיף האישום בדבר "מגע עם סוכן זר" הינו אקט ענישתי. לדברי עורכי הדין של כיאל, לא היתה מלכתחילה שום הצדקה משפטית למניעת המפגש עם עו"ד וצו איסור הפרסום. באשר למניעת המפגש עם עו"ד, אומרים בעדאלה כי השימוש בצעד זה נעשה במקרים שבהם החשוד מסרב לענות לשאלות של חוקרים,אך במקרה של כיאל, הצו הוצא לפני מעצרו.

באשר לצו איסור הפרסום, אומרים בעדאלה כי עניין ביקורו של כיאל בבירות נחשף ברבים דרך העמוד שלו בפייסבוק ובאתרים רבים נוספים עוד לפני חזרתו לארץ, ודבר מעצרו פורסם בעשרות עיתונים ואתריםאלקטרוניים ברשת החברתית. אי לכך איסור הפרסום נועד אך ורק להשתיק את הדיון והביקורת הציבוריים בתיק זה, ולתת למשטרה את השקט הנחוץ על מנת להמשיך להפר את זכויותיו של כיאל.

מג'ד כיאל צילום: באדיבות מרכז עדלה

עוד אומרים בעדאלה כי הבעיה איננה בנסיעתו של כיאל לכנס בבירות או בטיפוח יחסים תקשורתיים ותרבותיים של האזרחים הפלסטינים עם מדינות שישראל מתייחסת אליהם כאל מדינות אויב, אלא בחוק המונע ומפליל זאת, למרות שזוהי זכות שמורה לכל מיעוט לאומי בחוק הבינלאומי.

המיעוט הערבי-פלסטיני בישראל הינו חלק בלתי-נפרד ממרקם היסטורי, פוליטי ותרבותי של עמי המזרח התיכון, ומבחינה זו, כיאל מימש את זכותו הבסיסית לקיים קשרים מקצועיים עם קולגות בלבנון. יצוין כי החוק הישראלי- סעיף 2 (א) לחוק מניעת הסתננות (1954), וסעיף 5 בתקנות שעת חירום 1948 – מונע  באופן גורף מכל מי שנושא אזרחות או תושבות ישראלית מלנסוע למדינות המוגדרות ע"פ החוק הישראלי מדינות אויב, אלא אם הוא מקבל אישור משר הפנים או ראש הממשלה.

הרשימה של מדינות האויב כוללת את לבנון, סוריה, מצרים, ירדן סעודיה, עירק, תימן ואיראן. בדרך כלל, הרשויות בישראל דוחות את הבקשות לקבלת אישורים שמגישים אזרחים ערבים לצורך נסיעה למדינות אלו, ללא קשר לסיבת הביקור. בכך, חוק זה מונע מאזרחי ישראל הערבים, למעשה, לממש את זכותם לעמוד בקשר עם רוב בני האומה הערבית, בני אומתם והמרחב התרבותי שלהם.

אהבתם? שתפו!

תגיות

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות