fbpx
[shortcode-weather-atlas city_selector=1178243 background_color="transparent" daily=0 unit_c_f="c" sunrise_sunset= 0 current=0 detailed_forecast=0]

הועדה לביקורת המדינה: תכנון המטרונית, אובדן מיותר של כסף ופגיעה ברווחת האזרחים

הועדה לביקורת המדינה דנה אתמול בתכנון והקמת המטרונית שנמשכה כשבע שנים. עלות המתוכנת של המטרונית הייתה 540 מיליון שקלים והסתיימה במיליארד וחצי שקלים. בתוך שלושה חודשים ייכנס לתוקף כרטיס נסיעה אזורי לאוטובוס ולמטרונית. יונה יהב: לא היתה חריגה של שקל. הכנסות המטרונית ביום כ-600 אלף שקלים. יו"ר יפה נוף: "החברה לא הייתה ערוכה למיזם"
יונה יהב בועדה לביקורת המדינה
זה היה אמור להיות פרויקט חיפאי בלבד. יהב בועדה לביקורת המדינה (צילום: עצמי)

הועדה לענייני ביקורת המדינה של הכנסת בראשות ח"כ אמנון כהן דנה אתמול (שני)  בתוצאות דו"ח מבקר המדינה על הקמת  המטרונית ותפקודה של חברת יפה נוף אשר בבעלות העירייה.

המטרונית הינה פרויקט תשתיות, הנדסיות וטכנולוגיות, חריג ומורכב, הן בהיקפו והן במורכבותו. מדובר בפרויקט ראשון מסוגו בארץ  אשר תכנונו וביצועו השתרעו על פני תקופה של כשבע שנים. מעולם לא בוצע פרויקט בסדר גודל כזה על ידי רשות או גוף ציבורי והוא אינו קיים  בעולם.

הועדה דנה בדו"ח מבקר המדינה על מערכת הסעת ההמונים בחיפה והקריות. בתוך שלושה חודשים ייכנס לתוקף כרטיס נסיעה אזורי לאוטובוס ולמטרונית. ח"כ כהן הדגיש כי יש ללמוד  את הלקחים של הקמת המערכת, חוסר-הבקרה והתכנון הלקוי, כדי להשפיע על מיזמים דומים כאלו בעתיד – ובעיקר בגוש דן, בה המיזם סובל זה שנים מעיכוב מתמשך. "חובה לתכנן מראש, בלוח זמנים ובביצוע, מיזמים תחבורתיים מורכבים. מערכת הסעה המונית בחיפה וסביבותיה, בעיקר לאלו החסרים רכב פרטי, חיונית להתפתחות הכלכלית והתרבותית של העיר. תכנון, חסר והיערכות לקויה גרמו לאובדן מיותר של כסף ולפגיעה ברווחת האזרחים", אמר.

יונה יהב בועדה לביקורת המדינה
זה היה אמור להיות פרויקט חיפאי בלבד. יהב בועדה לביקורת המדינה (צילום: עצמי)

המשנה למנכ"ל מבקר המדינה צבי ורטיקובסקי ציין כי כמעט בכל היבט במיזם היו בעיות: בתכנון, בתקצוב, בביצוע, בפיקוח – ובבקרה של משרדי האוצר והתחבורה, ואילו טוביה בירן, שערך את הדו"ח הוסיף כי מדובר במיזם ייחודי ומורכב, הכולל 3 קווים, 140 תחנות, באורך כולל של 45 ק"מ. "העלות המתוכנת הייתה 540 מיליון שקלים וכיום הוא הסתיים בהיקף מיליארד וחצי שקלים. בחרו חלופה טכנולוגית בלי הליך מסודר, ללא תיעוד, ונרשמו ליקויים רבים בתיאום מול חברות התשתית כחשמל, מים ותקשורת, שגרמו לבזבוז כסף ולפגיעה בתושבים".

המטרונית במסלול הרצה (צילום: הילה מלמד)

ראש עיריית חיפה, יונה יהב אמר בתגובה:  "אני כבר 11 שנה ראש עיר ומעולם לא הצלחתי לתאם עם חברת החשמל. התשתיות הלאומיות מחזיקות את הרשויות המקומיות בגרון  ומבקר המדינה שותק ומאפשר זאת. בניתי מנהרת-תשתיות במאות מיליונים, וחברת חשמל היא היחידה שעד היום לא נמצאת שם. לטענת ראש העיר זו גם הסיבה שהרכבת הקלה בתל אביב לא קמה ולא תקום. יושבים כבר שנים, מבזבזים מיליארדים ולא מצליחים לתאם בין מעבר-חצייה למדרכה, בין פקיד לחברו ובין ראש עיר למשנהו. אני הצלחתי יחד עם משרד התחבורה וראשי הערים המקבילות אליי, לעשות בשנים מעטות מה שבמרכז לא מצליחים כבר עשרות שנים.

"המיזם גדל פי שלוש  ולכן תקציבו גדל פי שלוש. מדי יום נוסעים במטרונית כ-100 אלף אנשים, מעל 600 אלף שקלים  הכנסה מדי יום, ואני באופן אישי מטפל בפניות של תושבי העיר שיש להם בעיות תחבורה כתוצאה מכך".

יהב הדגיש כי לא יאפשר להגיד שהיו חריגות. המדינה הפכה את המיזם מחיפאי  לכלל צפוני ועקב כך העלה משרד התחבורה את התקציב. לא הייתה חריגה של שקל. המטרונית הוא מיזם תשתיות, הנדסיות וטכנולוגיות, חריג ומורכב, שתכנונו וביצועו השתרעו על פני תקופה של כשבע שנים. מיזם בסדר גודל כזה לא בוצע מעולם על ידי רשות או גוף ציבורי כך שאך טבעי שמהותו התגבשה תוך כדי בנייתו".

מורן מזור, נציג האוצר ציין כי "מדובר במיזם ראשון מסוגו בארץ וייתכן שגם בעולם. חברת 'יפה נוף' ביצעה כמה מיזמים קודמים ולכן הבחירה בה הייתה נכונה. הייתה צריכה להיות חברת-בקרה, וניתן היה להקים את המערכת יותר מהר ובעלות נמוכה, אך היום התייחסות למיזם התחבורה בגוש דן היא אחרת".

מנכ"ל משרד התחבורה עוזי יצחקי, הדגיש כי "אנו לומדים את הערות המבקר, וחשוב לזכור כי באפריל 2012 המיזם כמעט מת, אנו החיינו אותו ולקחנו את ניהולו לידינו. ראשי ערים צריכים להיות עם אומץ, לחשוב כמה דורות קדימה  וכאלו הם ראשי עיריות חיפה וקרית ים". גם סמנכ"לית המשרד, קרן טרנר הוסיפה כי "היום 'אין חיה כזאת' של תכנית שאינה מוגדרת מראש, בתכנון, תקצוב, ביצוע ובקרה".

ג'קי ואקים, גזבר העירייה ויו"ר חברת "יפה נוף" הסכים בעניין התארגנות החברה עם הערות המבקר, והוסיף כי לאורו שונו ותוקנו הנהלים. "החברה לא הייתה ערוכה למיזם המטרונית, אך השבוע מחברים את מנהרות הכרמל עם עוקף הקריות ובמספר מיזמים נוספים, גדולים מורכבים, לא חרגנו בתקציב. מדובר בחברה מקצועית, מהטובות בארץ".

במהלך הדיון אמר חבר הכנסת יעקב אשר: "אנחנו נבחנים בתוצאות, אני חושב שביקורת היא טובה, וצריך להבין שישנם הליכים שהם סטטוטוריים. לאחרונה עברה התחבורה הציבורית באזור גוש דן מהפך ששינה את כל מערך האוטובוסים באופן קיצוני, מבלי שבקשו מהציבור התנגדויות. אני מברך את הביקורת, אבל לדעתי יש להפנות אותה לטיפול בבירוקרטיה המסובכת שבגללה לוקח לפעמים שנים עד שמקבלים אישורים כאלו ואחרים. מבחן התוצאה הוא שכרגע יש מטרונית, התושבים מרוצים, והעסק עובד. נכון עשתה חברת יפה נוף שהתקדמה תוך כדי תנועה, ובמהלך שלבי הביאה לידי גמר את הפרויקט המטרופוליני החשוב ביותר שקרה כאן בשנים האחרונות.

חבר הכנסת יעקב אשר שיבח בדיון את ראש עיריית חיפה מר יונה יהב, ואמר: "ראש עיריית חיפה, שינה מהקצה אל הקצה בפרק זמן קצר את מציאות חייהם של מאות אלפי תושבי חיפה והמטרופולין, אשר חיים כיום במציאות תחבורתית שונה מן היסוד של הסעת המונים מתקדמת ומשוכללת ותחבורה ציבורית זמינה, יעילה, ואמינה, בסטנדרטים המקובלים במדינות המערביות המתקדמות ביותר, הנתון שהוא חשף כאן היום על כך שנוסעים במטרונית כיום 100 אלף איש זאת ההוכחה לצדקת הפרויקט ויעילותו לתושבים".

 

אהבתם? שתפו!

אולי גם יעניין אותך

שיתוף ברשתות החברתיות